ایران از رئیس جمهور آمریکا بایدن خواست لغو تحریم ها و پیوستن دوباره به توافق هسته ای | خاورمیانه

[ad_1]

ظریف وزیر امور خارجه ایران خواستار جبران خسارت از ایالات متحده نیست – برخلاف دیگر رهبران ایرانی که خواستار “جبران خسارت” برای تحریم ها شده اند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت اگر جو بایدن ، رئیس جمهور تازه انتخاب شده آمریکا تحریم های تهران را لغو کند ، که به گفته ظریف به سرعت از طریق “سه دستور اجرایی” ، ایران توافق هسته ای سال 2015 خود را به طور کامل اجرا خواهد کرد.

بایدن متعهد شده است در صورت بازگشت ایران به توافقنامه تاریخی 2015 – مذاکره شده توسط شش قدرت جهانی معروف به 1 + 5 -.

اما دیپلمات ها و تحلیل گران گفتند که بعید است یک شبه اتفاق بیفتد ، زیرا مخالفان بی اعتماد می خواهند تعهدات بیشتری از یکدیگر بگیرند.

ظریف هیچ خسارتی از ایالات متحده نمی خواهد – برخلاف رهبرانی مانند رئیس جمهور حسن روحانی ، که در ازای “خسارتی” که تهران از تحریم های مجدد آمریکا متحمل شده است ، این درخواست را کرده است ، تلویحاً می گوید واشنگتن باید چنین کاری کند. پرداخت برای درآمد نفت از دست رفته.

ظریف در مصاحبه ای که در وب سایت منتشر شده گفت: “اگر آقای بایدن آماده انجام تعهدات ایالات متحده باشد ، ما می توانیم بلافاصله به تعهدات کامل خود در توافق نامه برگردیم … و مذاکرات در 1 + 5 امکان پذیر است.” دولت – روز چهارشنبه ایران را روزانه انجام دهید.

ظریف گفت: “ما آماده بحث در مورد چگونگی ورود مجدد ایالات متحده به توافق هستیم.” “وضعیت در چند ماه آینده بهتر خواهد شد. بایدن می تواند با سه دستور اجرای قانون تمام تحریم ها را لغو کند. “

“بدون مذاکره یا شرط”

در توافق با ایالات متحده و دیگر قدرت های جهانی ، ایران توافق کرده است که در ازای کاهش تحریم ها ، برنامه هسته ای خود را محدود کند. این نقض توافق هسته ای پس از کناره گیری رئیس جمهور دونالد ترامپ در سال 2018 و شروع به افزایش تحریم های یک جانبه علیه تهران آغاز شد.

“این را می توان به طور خودکار و بدون نیاز به تحمیل شرایط انجام داد: ایالات متحده به تعهدات خود در ذیل عمل می کند [Security Council Resolution] 2231 [lift sanctions] و ما به تعهدات خود در مورد توافق هسته ای عمل خواهیم کرد “، ظریف در ویدئویی از مصاحبه منتشر شده توسط روزنامه گفت.

“این نیازی به مذاکره یا شرایط ندارد و عملی است.”

قطعنامه 2231 شورای امنیت ، مصوب سال 2015 ، برنامه جامع اقدام مشترک را تصویب کرد که بر اساس آن تهران در ازای لغو تحریم های اقتصادی ، غنی سازی اورانیوم را محدود می کند.

ظریف ابراز امیدواری کرد که تحریم ها “ظرف چند ماه” پس از روی کار آمدن بایدن برداشته شود. “این ممکن است طی چند ماه اتفاق بیفتد ، با توجه به اینکه همانطور که گفتم ، آقای بایدن هنوز نتوانسته است تیم انتقال خود را تنظیم کند.”

ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری در 3 نوامبر در ایالات متحده مغلوب بایدن شد ، اما او از عقب نشینی امتناع ورزید و بارها ادعاهای بی اساس در مورد تقلب در انتخابات را مطرح کرد.

“دولت تروریستی”

از آنجا که ایالات متحده به زودی دستخوش تغییر دولت خواهد شد ، روحانی گفت “جنایات” دولت ترامپ نباید فراموش شود.

رئیس جمهور روز چهارشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی در کابینه ، مخالفان سیاسی محلی خود را به پرهیز از “آزادی” دولت خارج شده از آمریکا دعوت کرد.

“این دولت جنایتکار است. چرا می خواهید آن را توجیه کنید؟ روحانی گفت: “این دولت ایالات متحده یک دولت جنایی است ، یک دولت تروریستی است.”

روحانی همچنین گفت که او معتقد است دولت آینده بایدن نشانه یک تغییر بزرگ است.

رئیس جمهور گفت: “از طریق شرایط ایجاد شده در آینده ، ما از فضای تهدیدات این دولت متقلب به فضای فرصت پیش خواهیم رفت.”

وی همچنین گفت که برای تقریباً سه سال ، “حداکثر فشار” علیه ایران شکست خورده بود زیرا دولت ایالات متحده به دلایل سیاسی ، قانونی و اخلاقی شکست خورده بود.

اوایل ماه نوامبر ، روحانی گفت که دولت ترامپ ، که به گفته وی هدف سرنگونی نظام ایران بود ، “ضربه خورده است”.

وی همچنین از دولت بعدی آمریكا خواست كه وعده های آمریكا در مورد توافق هسته ای را از سر بگیرد و گفت كه دولت بایدن “باید از قانون پیروی كند و به تمام تعهدات خود بازگردد”.

مازیار معتمدی از الجزیره در تهیه این گزارش از تهران شرکت کرده است



[ad_2]