ایران برای محدود کردن بیشتر تعهدات هسته ای: بعدی چیست؟ | خاورمیانه

[ad_1]

تهران، ایران – لایحه ای با هدف کاهش بیشتر تعهدات هسته ای ایران ، که توسط محافظه کاران و تندروها در پارلمان این کشور ارائه شد ، آخرین مانع خود را برطرف کرده است.

قانون راهبردی لغو تحریم ها ، علیرغم مخالفت دولت ، با سرعت فوق العاده ای در روز چهارشنبه توسط هیئت قدرتمند 12 عضوی شورای نگهبان تصویب شد.

ساعاتی قبل از اینکه هیأت نظارت قانون را در حاشیه سبز قرار دهد ، حسن روحانی رئیس جمهور گفت این لایحه برای تلاش های دیپلماتیک با هدف بازگرداندن توافق هسته ای 2015 میان ایران و قدرت های جهانی “مضر” خواهد بود.

اعضای کابینه میانه رو روحانی گفتند که شورای عالی امنیت ملی مسئول تصمیم گیری درباره اقدام هسته ای ایران است.

اما قانونگذاران که از ترور روز جمعه محسن فهری زاده ، دانشمند برجسته هسته ای و نظامی و آنچه آنها را عدم پاسخ کافی ایران می دانند ، خشمگین شدند ، بدون هیچ مزاحمتی به جلو هجوم آوردند.

اوایل روز چهارشنبه ، جو بایدن ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده گفت که وی هنوز به قول بازگشت به توافق هسته ای متعهد است.

قانون چیست؟

لایحه پارلمان تلاش می کند تا دست غرب را به پیروی کامل از برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) ، نام رسمی توافق هسته ای ، برگرداند.

این هدف از طریق اقدامات مختلفی از جمله توقف بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) ، افزایش غنی سازی اورانیوم در ایران و احیای مجدد کارخانه فردو انجام شده است.

در زیر محتوای لایحه منتشر شده توسط ایكانا ، روزنامه رسمی پارلمان ایران است:

بازرسی های آژانس انرژی هسته ای

نظارت هسته ای سازمان ملل سالانه صدها بازرسی اعلام نشده از سایت های هسته ای ایران انجام می دهد.

قانون گذاران ایرانی می خواهند این بازرسی ها را در صورت عدم احراز شرایط به طور كلی به حالت تعلیق درآورند.

در لایحه آنها آمده است که آلمان ، فرانسه ، انگلستان ، چین و روسیه – منهای ایالات متحده که در سال 2018 از این توافق نامه خارج شد – باید برای عادی سازی روابط بانکی ، لغو تحریم های نفتی ایران و سایر صادرات ، و بازگشت فوری درآمد فروش.

اگر نمایندگان موافقت کردند ، ظرف دو ماه از لازم الاجرا شدن این قانون ، این کار را نکنند ، دولت باید به کاربرد داوطلبانه پروتکل الحاقی پایان دهد ، سندی که به آژانس انرژی هسته ای بین المللی دامنه وسیعی برای بررسی می دهد.

محمد باقر گالیباف ، رئیس مجلس ، که روز سه شنبه گفت که قانون در حال پایان دادن به “بازی یک طرفه” است ، لایحه مصوب رئیس جمهور را رسما اعلام کرد.

اجرای روئن ممکن است چندین هفته طول بکشد ، اما برنامه امضا کنندگان برجام برای نجات این معامله اکنون بسیار کوتاهتر است ، زیرا سیاست “حداکثر فشار” رئیس جمهور دونالد ترامپ بر ایران حداقل تا 20 ژانویه 2021 پابرجاست. г.

غنی سازی و ذخیره سازی اورانیوم

همچنین ، ظرف دو ماه پس از اجرای این قانون ، دولت متعهد شده است كه حداقل 120 كیلوگرم اورانیوم با خلوص 20 درصد در كارخانه فورد در نزدیكی شهر كوم غنی سازی كند.

سپس سازمان انرژی اتمی ایران موظف است بلافاصله ذخایر اورانیوم با غنی سازی کم خود را هر ماه حداقل 500 کیلوگرم “برای هرگونه استفاده صلح آمیز از کشور” افزایش دهد.

در حال حاضر ، حتی پس از کاهش تدریجی تعهدات هسته ای در پاسخ به امتناع آمریکا از توافق ، ایران در حال غنی سازی اورانیوم تا 4.5 درصد است.

این بالاتر از 3.67 درصد توافق هسته ای توافق شده است ، اما بسیار کمتر از 90 درصد غنی سازی است.

سانتریفیوژها ، آب سنگین

لایحه پارلمان همچنین دولت را ملزم به نصب و کارکرد حداقل 1000 سانتریفیوژ IR-2M در تأسیسات هسته ای زیرزمینی نطنز به مدت سه ماه می کند.

دولت همچنین باید غنی سازی در کارخانه فردو را با حداقل 164 سانتریفیوژ پیشرفته IR-6 آغاز کند و یک سال پس از تصویب قانون تعداد آنها را به 1000 افزایش دهد.

سازمان هسته ای این کشور قرار است طی 5 ماه یک کارخانه برای تولید فروان ، آلیاژ آهن و اورانیوم در اصفهان راه اندازی کند.

همچنین باید راکتور آب سنگین اراک که اکنون به عنوان بخشی از توافق هسته ای بازسازی شده است ، ظرف چهار ماه به شرایط قبل از توافق احیا کند.

این باید با تلاش برای ساخت یک راکتور جدید مشابه با همان ظرفیت “تولید رادیوایزوتوپ ها برای استفاده در بیمارستان” همراه باشد.

راه برگشت

لایحه پارلمان راهی برای بازگشت به توافق هسته ای فراهم می کند ، به شرط آنکه سایر امضا کنندگان به طور کامل تعهدات خود را انجام دهند.

این دولت را موظف می کند دو ماه پس از کاهش تعهدات خود ایران ، گزارش مفصلی درباره اقدامات سایر امضا کنندگان ارائه دهد.

در صورت رضایت بخش بودن ، دولت برنامه عملیاتی برای بازگشت به معاملات تعهدات را پیشنهاد می کند ، پارلمان که یک ماه فرصت دارد آن را بررسی کند.

سرانجام ، در صورت امتناع دولت از رعایت این لایحه ، مجلس مجازات های قانونی را در نظر می گیرد.



[ad_2]