ایران غرب را به حمایت از اسرائیل در کشتار دانشمندان متهم می کند خاورمیانه

[ad_1]

وزیر امور خارجه ایران از همسایگان خلیج فارس خواسته است برای مبارزه با “تروریسم اسرائیلی” در منطقه با تهران همکاری کنند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اسرائیل را به کشتن بهترین دانشمند هسته ای خود ، محسن فهری زاده ، در میان سکوت و همدستی در غرب متهم کرده و همچنین از همسایگان خلیج فارس خواسته است از اسرائیل در برابر ایران حمایت نکنند.

“چرا غرب از تروریسم اسرائیل حمایت می کند؟” چرا اسرائیل مرتکب اقدامات تروریستی علیه ایران می شود ، از جمله [killing] دانشمند هسته ای ما ، بدون محکومیت و پیامدهای غرب؟ “ظریف گفت ، در سخنرانی Med2020 ، یک مجمع بین المللی که روز پنجشنبه در رم برگزار شد.

ظریف درباره توافق های اخیر برای عادی سازی روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و امارات و بحرین گفت: “من می خواهم از همسایگان خود بپرسم که آیا آنها آماده جنگ نبرد اسرائیل با ایران هستند”.

“ما همسایه هستیم ، در این منطقه با هم خواهیم بود ، فکر نمی کنم آنها اجازه دهند اسرائیل نبرد را در اینجا رهبری کند.”

این اولین باری بود که ظریف از ترور هفته گذشته فهری زاده در یک بستر بین المللی صحبت می کند ، این موضوع خشم مردم را برانگیخته و مجلس ایران را وادار کرده است که از دولت خود بخواهد برنامه هسته ای خود را تسریع کند.

اگرچه هیچ طرفی مسئولیت ترور فهری زاده را به عهده نگرفته است – توسط قدرتهای غربی به عنوان معمار برنامه رها شده تسلیحات هسته ای ایران دیده می شود – اما ایران اسرائیل را مقصر دانسته است.

این بمب گذاری می تواند قصد رئیس جمهور منتخب آمریکا ، جو بایدن را برای برقراری مجدد توافق هسته ای ایران پیچیده کند. دونالد ترامپ ، رئیس جمهور درحال خروج از توافق نامه امضا شده توسط دولت قبلی در سال 2018 کناره گیری کرد.

ظریف هشدار داد که تصمیم پارلمان به زودی قانونی خواهد شد ، اما در صورت لغو تحریم ها علیه ایران و پیوستن ایالات متحده به توافق هسته ای بدون پیش شرط ، می تواند لغو شود. ظریف گفت: اما ایالات متحده مجبور شد اولین قدم را بردارد.

ظریف گفت: “ما عقب نشینی نکردیم ، اما ایالات متحده است.”

“ایران به انطباق کامل باز خواهد گشت ، اما ایالات متحده باید تعهدات خود را بدون پیش شرط انجام دهد. آنها باید به انطباق کامل برگردند و روابط اقتصادی ایران با جهان را عادی کنند. تنظیم شرایط جدید و مطالبات رسوا را متوقف کنید. ما اقدامات خیرخواهانه خود را به غرب نشان داده ایم ، اکنون زمان آن است كه ایالات متحده اقدامات خود را نشان دهد. “

“تهاجم بین المللی”

روز سه شنبه ، پارلمان ایران لایحه ای را تصویب کرد که خواستار توقف بازرسی هسته ای سازمان ملل شد و خواستار افزایش اقدامات غنی سازی اورانیوم توسط دستگاه اجرایی شد.

ظریف گفت: كشته شدن این دانشمند عملی “تجاوز بین المللی” است و ایران حق دارد كه از پیروی از توافق هسته ای دست برد و غنی سازی را آغاز كند زیرا كشورهای اروپایی در مقابل فشارهای آمریكا تسلیم شدند و بخشی از توافق نامه را رعایت نكردند.

“علی رغم اتهامات خلاف ، از زمان ترک ترامپ ، اروپایی ها نتوانسته اند بخشی از معامله خود را انجام دهند … به عنوان مثال ، آنها به دلیل تحریم های ایالات متحده به مسدود کردن دارایی های ما ادامه می دهند. ظریف گفت: “آنها نفت ما را نمی خرند و در ایران شرکت تأسیس نمی کنند.”

ظریف در پاسخ به این س ifال که آیا بعد از آمادگی بایدن برای از سرگیری توافق هسته ای ، دوباره با دولت جدید آمریکا درگیر می شود ، ظریف گفت ایران سهم خود را انجام می دهد ، اما ایالات متحده دیگر قادر به بیان شرایط نیست.

“پیشنهاد ایران [for re-engagement] مدت طولانی است که روی میز است ، اما متأسفانه این چک سفید است که ایالات متحده به مشتریان خود در منطقه داده است و مانع از برقراری صلح می شود. “

ظریف ایالات متحده و غرب را به دامن زدن به یک مسابقه تسلیحاتی در منطقه خلیج فارس و فروش اسلحه به ارزش صدها میلیارد دلار به عربستان سعودی و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس متهم کرد.

وی گفت ایران تا زمانی که همسایگان خود به تقویت قدرت نظامی خود ادامه دهند شغل خود را از دست نخواهد داد.

ظریف گفت: “ما می خواهیم با همسایگان خود تعامل داشته باشیم ، و وقتی آنها فهمیدند كه هیچ ترقی سفید از طرف ترامپ وجود نخواهد داشت … آنها صحبت با ایران را آغاز می كنند و ما می توانیم به شکایات متقابل ما در گذشته و حال پاسخ دهیم.”

وی افزود: “ما چشم باز و گوش باز داریم ، همه باید به آینده نگاه کنیم تا فاجعه چهار ساله دولت ترامپ را برطرف کنیم.”



[ad_2]