ایران “نفرت” را در اظهار نظر سعودی منفجر می کند خاورمیانه

[ad_1]

ایران از پادشاه عربستان سعودی به دلیل فشار برای اقدام جهانی علیه تهران انتقاد کرده و خواستار اتحاد بین ملت های مسلمان شده است.

تهران، ایران – وزارت امور خارجه ایران به درخواست عربستان سعودی برای اقدام جهانی علیه ایران پاسخ داد و از پادشاهی خواست تا از “اتهامات بی اساس و تحریک نفرت” خودداری کند.

این اظهارات یک روز پس از آن صورت گرفت که سلمان بن عبدالعزیز آل سعود ، پادشاه سعودی ، جهان را به “موضع قاطع” در پاسخ به تلاش های ایران برای توسعه برنامه های هسته ای و موشک های بالستیک دعوت کرد.

“پادشاهی بر خطرات پروژه منطقه ای ایران ، مداخله در کشورهای دیگر ، ترویج تروریسم ، شعله های فرقه گرایی تأکید می کند و خواستار موضع قاطع جامعه جهانی علیه ایران است ، که مدیریت شدید تلاش های خود برای دستیابی به سلاح های کشتار جمعی و برای توسعه برنامه موشک های بالستیک خود ، “پادشاه در یک سخنرانی سالانه به یک نهاد مشاور ارشد دولت گفت.

در یک کنفرانس مطبوعاتی مجازی در تهران ، سعید حاتب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه گفت که اظهارات چنین برای حاکمان سعودی “غیر طبیعی” نیست.

“اما من معتقدم پیام ایران واضح است … رژیم سعودی باید بداند که با کشتن مردم یمن صلح حاصل نمی شود ، منطقه نمی تواند با تبلیغات وهابیت اداره شود و گروه های تکفیری نمی توانند برای صرف پول در لابی و منابع ، جهان اسلام را نمی توان صرف تحویل فلسطین کرد. “

“تا زمانی که حاکمان سعودی از این مسیر اشتباه برگردند ، هیچ چشم اندازی برای بهبود وضعیت منزوی سعودی حتی در منطقه خلیج فارس وجود نخواهد داشت.”

حاکم 84 ساله عربستان همچنین در ماه سپتامبر به مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که جهان باید با “توسعه طلبی” ایران مبارزه کند.

عربستان و ایران سالها در چندین جنگ نیابتی در منطقه زندانی بوده اند. در یمن ، ائتلاف تحت هدایت سعودی بیش از 5 سال است که با جنبش هوتو مرتبط با تهران مبارزه می کند.

وحدت منطقه ای مسلمانان

روز دوشنبه سخنگوی ایران همچنین پیام وحدت را به کشورهای مسلمان منطقه ارسال کرد.

حاتيب زاده گفت كه “دردناك” است كه منطقه در شرايطي قرار گرفت كه کساني که قرار بود به آن کمک کنند و آن را بهبود بخشند به آن خيانت کردند.

وی گفت: “بر اساس اعتقادات ما ، دست دوستی جمهوری اسلامی هنوز برای همه کشورهای اسلامی باز است.”

“همه ما با نقشه ها و نقشه های سعودی ها آشنا هستیم. ما همسایه بودن را انتخاب نکردیم اما هستیم. آنها چاره ای ندارند و همه ما چاره ای جز اتحاد برای حرکت رو به جلو در این منطقه نداریم. “

تنش ها در منطقه از زمان خروج دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا از توافق مهم هسته ای ایران در سال 2015 با قدرت های جهانی در ماه مه 2018 و تحریم های یک جانبه علیه ایران ، به طور مداوم در حال افزایش است.

عربستان سعودی و تعدادی دیگر از کشورهای عربی به شدت از تحریم های ایران حمایت می کنند.

جو بایدن ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده قول داده است که به توافق هسته ای برگردد ، اما گفت که تلاش خواهد کرد فعالیت های منطقه ای و برنامه های موشکی ایران را تحت فشار قرار دهد ، از جمله.



[ad_2]