بایدن خواهان توقف کمک های آمریکا به تونس به دلیل “چرخش استبدادی” شد | اخبار سیاسی

[ad_1]

نزدیک به دوجین مدافع، دانشگاهیان و مقامات سابق نیز از ایالات متحده می خواهند تا علیه رئیس جمهور قیس سید تحریم اعمال کند.

واشنگتن – دانشمندان، حامیان حقوق بشر و دیپلمات‌های سابق در ایالات متحده از جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور خواستند کمک‌های خود به تونس را متوقف کند و تحریم‌هایی را علیه رهبران آن اعمال کند تا آنچه را که آنها «چرخش چشمگیر» این کشور شمال آفریقا به سمت حکومت استبدادی نامیدند، متوقف کند.

در نامه ای خطاب به بایدن در اوایل این هفته، نزدیک به دوجین امضاکننده هشدار دادند که دموکراسی در تونس در حال “مرگ” است، زیرا رئیس جمهور قیس سید به تحکیم قدرت و سرکوب مخالفان ادامه می دهد.

در این نامه آمده است: «اگر ایالات متحده واقعاً در مورد حمایت از دموکراسی‌ها در سراسر جهان جدی است، باید این سیگنال را ارسال کند که از بین بردن دموکراسی هزینه‌های واقعی دارد».

ایالات متحده باید فوراً تمام کمک های ایالات متحده به دولت تونس را متوقف کند، همانطور که از نظر قانونی موظف است هم پس از کودتاهای نظامی و هم پس از کودتاهای غیرنظامی که ارتش نقش تعیین کننده ای در آن ایفا می کند، انجام دهد.

این نامه توسط مایکل مک فول سفیر سابق ایالات متحده در روسیه امضا شده است. جفری فلتمن، دستیار سابق وزیر امور خارجه در امور خاور نزدیک؛ جیک والز، سفیر سابق در تونس؛ و سارا لی ویتسون، رئیس دموکراسی برای جهان عرب اکنون (DAWN)، در میان دیگران.

سید که در سال 2019 انتخاب شد، پارلمان تونس را در سال 2021 مسدود کرد و متعاقباً قوه مقننه را منحل کرد تا با فرمانی حکومت کند. تونس در اواخر سال 2022 و اوایل سال جاری دو دور انتخابات پارلمانی برگزار کرد که در بحبوحه بایکوت مخالفان با مشارکت کم مردم مواجه شد.

ماه گذشته، مقامات تونس راشد غنوشی، رهبر اصلی مخالفان این کشور و رهبر حزب النهضه را به اتهام توطئه علیه امنیت دولتی بازداشت کردند.

دیگر چهره های سرشناس مخالف، از جمله چایما عیسی، غازی چاوشی و جوهر بن مبارک نیز دستگیر شده اند.

در نامه روز چهارشنبه آمده است: «از زمان کودتای ژوئیه 2021، رئیس جمهور قیس سید، همه نهادهای دموکراتیک را در کشور برچیده و یک سیستم فوق ریاست جمهوری را بدون هیچ گونه کنترلی بر قدرت خود به پیش برده است.

او سرکوب مخالفان را تشدید کرد و آنها را “سرطان” و “خائن” خواند و آنها را دادگاه نظامی کرد.”

در این نامه از بایدن خواسته شده است که تحریم هایی را علیه سید و «دستیارانش از جمله وزرای کشور، دفاع و دادگستری» اعمال کند و از ارائه «هر گونه بودجه، آموزش یا تجهیزات به این وزارتخانه ها در حالی که روزنامه نگاران، فعالان و فعالان سیاسی را تحت تعقیب قرار می دهند، متوقف شود». مخالفان.”

وی همچنین از واشنگتن خواست تا با وام 1.9 میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول (IMF) به دولت تونس تا زمانی که زندانیان سیاسی را آزاد کند و گفت‌وگوی ملی “فراگیر” را آغاز کند، مخالفت کند.

منتقدان قدرت گرفتن سید را به عنوان یک “کودتا” محکوم کرده اند که خطر بازگشت کشور به اقتدارگرایی شورش قبل از 2011 را که منجر به سرنگونی زین العابدین بن علی، رهبر قدیمی تونس شد، به همراه دارد.

اما حامیان رئیس جمهور می گویند اقدامات وی “اصلاحات” ضروری با هدف مبارزه با فساد است.

سید همچنین در اوایل سال جاری خشم بین‌المللی را برانگیخت، زمانی که پیشنهاد کرد آنچه «مهاجرت غیرقانونی» از کشورهای جنوب صحرای آفریقا می‌خواند، با هدف تغییر شخصیت تونس به عنوان یک ملت عرب و مسلمان است.

نامه روز چهارشنبه رئیس جمهور تونس را به “توطئه نژادپرستانه” علیه مهاجران متهم کرد. مدافعان بایدن نوشتند: «ما معتقدیم که … فشار مداوم بهترین راه ممکن برای توقف چرخش اقتدارگرایانه تونس است.

[ad_2]