بیش از 200 نفر در اعتراضات مجدد در بلاروس دستگیر شدند: گروه حقوق اروپا

[ad_1]

هنگامی که پلیس از نارنجک های خیره کننده برای پراکنده کردن جمعیت استفاده می کند ، هزاران بار دیگر علیه رئیس جمهور لوکاشنکو به خیابان ها آمده اند.

فعالان حقوق بشر گفتند ، پلیس بلاروس بیش از 200 نفر را در آخرین اعتراضات ضد دولتی ، که در نتیجه رقابت انتخابات ریاست جمهوری در ماه اوت رخ داده است ، در پایتخت ، مینسک دستگیر کرد.

چندین رسانه بلاروسی گزارش دادند ، هزاران نفر روز یکشنبه به خیابان ها آمدند و پلیس با استفاده از نارنجک های خیره کننده جمعیت را متفرق کرد.

گروه حقوق بشر وسنا -96 گفت 205 نفر تاکنون بازداشت شده اند.

بعداً وزارت کشور با تأیید دستگیری ها ، گفت بازداشت شدگان “نظم عمومی را نقض کرده و در برابر پلیس مقاومت کردند” ، اما تعداد آنها را اعلام نکرد.

مخالفان الكساندر لوكاشنكو ، رئیس جمهور ، از ماه اوت معترضان منظمی را برگزار كردند و وی را به تقلب در انتخابات برای تمدید دوره 26 ساله خود متهم كردند. وی تقلب در انتخابات را انکار می کند و از استعفا خودداری می کند.

مردم ابتدا در مناطق مسکونی در مینسک جمع شدند ، و سپس به دنبال دستورالعمل های برگزارکنندگان اعتراض برای کنترل مشکلات مردم توسط پلیس ، راهپیمایی های اعتراضی با پرچم های سفید-قرمز-سفید تشکیل دادند.

عکس های به اشتراک گذاشته شده در کانال خبری تلگرام نشان می دهد که میادین بزرگ پایتخت توسط میله های فلزی احاطه شده اند.

صدها نیروی امنیتی از جمله ارتش در مینسک جمع شده بودند و زندانیان ، آبگرمکن ها و سایر تجهیزات سنگین را در حالت آماده به کار حمل می کردند.

مقامات همچنین خدمات اینترنت همراه را محدود کرده و چندین ایستگاه مترو را مسدود کردند تا از تجمع گسترده جلوگیری کنند.

در پاسخ به برگزار کنندگان توهین های اخیر لوکاشنکو مبنی بر فاشیست بودن راهپیمایان روز یکشنبه “راهپیمایی علیه فاشیسم” لقب گرفتند.

یکی از معترضین ، اولگا ماچیتز ، دانشمند 22 ساله کامپیوتر ، به خبرگزاری فرانسه گفت: “من نمی توانم آنچه را که اکنون اتفاق می افتد بپذیرم.”

“وقتی به افراد صاحب قدرت در کشور و ارزشهایی که از آنها دفاع می کنند فکر می کنم.”

یکی دیگر از معترضین ، الکساندر ایگناتوف 72 ساله گفت: “آنها می خواهند عزت ما را به گل و لای بکشند.”

وی افزود: “معلوم شد كه من در حال نشان دادن عزت ، آینده فرزندانم هستم.”

هزاران نفر روز جمعه برای تشییع جنازه معترض 31 ساله ضد دولت رومن بوندارنکو به خیابانها آمدند که در اوایل این ماه پس از اینکه معترضین گفتند وی توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت ، در بیمارستان درگذشت.

وزارت کشور مسئولیت مرگ بوندارنکو را رد کرد و گفت که وی در درگیری با غیرنظامیان کشته شد.

سوتلانا تیخانوسکایا ، رهبر مخالفان بلاروس ، که مدعی پیروزی در انتخابات بود و اکنون در لیتوانی در تبعید به سر می برد ، در بیانیه حمایت از معترضین که روز شنبه منتشر شد ، اعتراض روز یکشنبه را گامی به سوی “بلاروس آزاد و منصفانه” خواند.

وی گفت: “اگر کسی از زندانیان نترسد ، ما نمی توانیم کشور را به زندان تبدیل کنیم.”



[ad_2]