تایلند پیش از راهپیمایی گسترده قانون توهین سلطنتی را احیا می کند تایلند

[ad_1]

احضاریه صادر شده به هفت رهبر برای lese majeste اولین استفاده از قوانین در بیش از دو سال است.

پلیس در تایلند هفت رهبر اعتراضات ضد دولتی را احضار کرد تا آنها را به اتهام توهین به سلطنت و تصرف مناطقی از بانکوک متهم کند قبل از یک تظاهرات برنامه ریزی شده خواستار انصراف شاه از کنترل دولت پادشاهی است.

برای اولین بار چنین قوانینی تحت اصطلاح قوانین lese majeste مطرح شده است که بیش از دو سال توهین به خانواده سلطنتی را تحت پوشش قرار داده است. برای هرکس که مجرم شناخته شود ، 15 سال زندان در نظر گرفته شده است.

اعتراضاتی که در ماه ژوئیه علیه نخست وزیر پرایوت چانچو آغاز شد ، به طور فزاینده ای بر تقاضاهای محدود کردن قدرت پادشاه ماها واجیرالونگ کورن متمرکز شده است ، و یک تابوی طولانی مدت در انتقاد از سلطنت را شکست.

یکی از این هفت نفر ، Parit “Penguin” Chivarak ، گفت که خانواده او علاوه بر اتهامات دیگر احضاریه lese majeste را نیز دریافت کرده اند و او ترس ندارد.

“سقف شکسته است. وی در توییتر خود نوشت: “دیگر هیچ چیز نمی تواند مانع ما شود.” وی به رویترز گفت: “این وحشیگری سیستم فئودالی تایلند را برای جهانیان آشکار خواهد کرد.”

در میان کسانی که ذکر شد ، آرنون نامپا ، وکیل حقوق بشر ، اولین کسی بود که خواستار اصلاحات سلطنتی در 3 اوت شد ، و پانوسایا رونگ سیتجیراواناتاکاتول ، یک رهبر دانشجویی که 10 خواستار اصلاحات سلطنتی بود.

هیچ یک از آنها بلافاصله برای اظهار نظر در دسترس نبود.

اکثر معترضین دانشجویان و جوانان هستند که سلام سه ستاره بازی های گرسنگی را به عنوان نمادی از خواسته های خود پذیرفتند. [Narong Sangnak/EPA]

یک منبع پلیس ، که از اعلام نامش خودداری کرد ، زیرا مجاز به گفتگو با رسانه ها نبود ، گفت رهبران اعتراض تا 30 نوامبر فرصت داشتند تا اتهامات خود را براساس اظهارات در اعتراضات 19 و 20 سپتامبر اعتراف کنند.

وکلای حقوق بشر تایلند به رویترز گفتند که پلیس به وکلای معترضین اطلاع داده است.

املاک سلطنتی

احضاریه یک روز قبل از تجمع برنامه ریزی شده در دفتر ، که ده ها میلیارد دلار دارایی سلطنتی را اداره می کند ، آمد تا شاه از کنترل شخصی اوضاع صرف نظر کند.

اما به جای رفتن به دفتر املاک تاج ، جایی که پلیس موانع ایجاد کرده بود و قصد داشت نزدیک به 6000 افسر را در آن اسکان دهد ، پست اواخر روز سه شنبه تغییر کرد.

معترضین گفتند که در عوض در مقر بانک تجارت سیامی ، که پادشاه بیش از 23 درصد سهام دارد ، دیدار می کنند.

گروه معترض FreeYouth گفت: “بیایید اموالی را که باید متعلق به مردم باشد پس بگیریم.”

در این گزارش آمده است که این تغییر برای جلوگیری از رویارویی ، از جمله با سلطنت طلبان که همچنین قصد داشتند برای دفاع از سلطنت به دفتر املاک تاجگذاری بروند ، اعمال شد.

پلیس بلافاصله در دسترس نبود تا در مورد این تغییر اظهار نظر کند.

مو سوچوآ ، نماینده سابق کامبوج ، عضو کمیته حقوق بشر آزین ، یک گروه منطقه ای ، گفت: “ما از مقامات می خواهیم که از امنیت همه تظاهرکنندگان اطمینان حاصل کنند.”

“استفاده از خشونت یا اقدامات خشن برای پایان دادن به اعتراضات ، چیزی جز تقویت بیشتر این دیدگاه که دولت فعلی نظرات مردم را منعکس نمی کند ، نخواهد داشت. ما از مقامات تایلند می خواهیم با نمایندگان معترضین درگیر شوند ، و نه یک رویکرد آشتی جویانه و نه مبارزه ای ، و کسانی که خواستار اصلاحات دموکراتیک هستند را بشنوند. “

هفته گذشته در بدترین روز بیش از چهار ماه از تظاهرات پلیس بیش از 50 نفر زخمی شدند که پلیس از آب پاش و گاز اشک آور علیه هزاران معترض در پارلمان استفاده کرد.

کاخ سلطنتی در مورد اعتراضات توضیحی نداده است ، اگرچه پادشاه در پیاده روی در اوایل ماه جاری گفت که تایلند “کشوری سازش” است وقتی از او خواسته شد در مورد تظاهرات اظهار نظر کند.

پرایوت درخواستهای معترضین به استعفا را رد كرد و هفته گذشته گفت كه همه قوانین علیه معترضین كه آنها را نقض كرده اند مورد استفاده قرار خواهد گرفت – این نگرانی فعالان را از اینكه قوانین توهین سلطنتی در بین آنها وجود داشته باشد ، افزایش می دهد.



[ad_2]