تایوان با روی کار آمدن ترامپ از دست دادن حمایت ایالات متحده می ترسد چین

[ad_1]

با نزدیک شدن جو بایدن به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده ، نگرانی در تایوان درباره معنای ریاست جمهوری دموکرات برای این جزیره خودگردان افزایش یافت.

رئیس جمهور تسای یینگ ون برای پاسخ به این مشکل به فیس بوک مراجعه کرد و به پیروان خود گفت که “نتیجه انتخابات عمومی هرچه باشد ، این معاملات تغییری نخواهد کرد و ما به تعمیق روابط بین تایوان و ایالات متحده ادامه خواهیم داد. بر این اساس “

دلیل آن این است که دونالد ترامپ ، رئیس جمهور ایالات متحده – که هنوز اعتراف نکرده است – محبوبیت قابل توجهی در بین تایوانی ها دارد ، عمدتا به دلیل تمایل او به حمایت از قلمرو در برابر چین با ادعای فزاینده ، که ادعا می کند این سرزمین متعلق به خود آن است.

لحن روابط ایالات متحده و تایوان تقریباً از ابتدای ریاست جمهوری ترامپ تغییر یافت ، زمانی که او سنت را نقض کرد و پس از روی کار آمدن تسای از تلفن تلفنی استقبال کرد. این اقدام خشم چین ، حزب کمونیست آن را ادعا کرد حاکمیت بر تایوان و متحدان رسمی دیپلماتیک جزیره را فقط به چند کشور کوچک کاهش داده است.

از زمان تماس تلفنی در سال 2016 بین تسای و ترامپ ، روابط بین ایالات متحده و تایوان رونق گرفته است.

کنگره آمریكا قانون سفر تایوان را در سال 2017 تصویب كرد و روابط نزدیك مقامات آمریكایی و تایوانی را از طریق بازدیدهای رسمی تشویق كرد و زمینه را برای سفر ابتكاری الكس هازارد وزیر بهداشت و امور انسانی ایالات متحده در اوایل سال جاری فراهم كرد. هازارد بالاترین مقام آمریکایی بود که طی 40 سال از تایوان بازدید کرده است.

وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا الکس هازارد در ماه اوت با رئیس تایوان Tsai Ying-wen در تایپه ملاقات کرد ، عالی ترین مقام آمریکایی است که از دهه گذشته به این جزیره سفر کرده است. [Taiwan Presidential Office/Handout via Reuters]

در طول چهار سال ریاست جمهوری ترامپ ، واشنگتن همچنین 15 میلیارد دلار اسلحه به تایوان فروخت و در ماه سپتامبر 7 میلیارد دلار دیگر تصویب کرد ، پول نقدی که شامل هواپیماهای بدون سرنشین ، جنگنده ها و موشک های کروز است.

رقیب یا تهدید

حمایت فزاینده ایالات متحده از تایوان در حالی رخ می دهد که روابط با چین رو به وخامت است در حالی که دو قدرت در مورد موضوعات مختلفی از جمله تجارت ، بیماری همه گیر ویروس کرونا و سرکوب پکن در هنگ کنگ و منطقه غرب غربی سین کیانگ بحث می کنند.

در حالی که برخی می گویند ترامپ در معاملات خود با چین به راحتی از تایوان به عنوان یك چانه زنی استفاده كرده است ، بسیاری از تایوانی ها از موضع جنگی ترامپ در قبال پكن راضی بوده اند.

رئیس جمهور چین را متمرکز بر پیشنهاد مجدد خود برای انتخاب مجدد کرد و وی را مسئول همه گیری COVID-19 دانست که باعث کشته شدن بیش از یک میلیون نفر در سراسر جهان شد ، بیشتر آنها در ایالات متحده بودند. با این حال ، بایدن در پی مبارزات انتخاباتی به جای “تهدید” مانند روسیه از چین به عنوان “رقیب” نام برد و اکنون بسیاری از تایوانی ها می ترسند که ریاست جمهوری بایدن به معنای مصالحه کننده تر بودن کاخ سفید در زمانی باشد که شی جین پینگ رئیس جمهور چین شبح نیروی نظامی را که کنترل جزیره را در دست داشت ، مطرح کرد.

کری گرشانک ، دانشمند مدعو در دانشگاه ملی چنگچی تایوان ، دانشیار ، گفت: “در شعارهای انتخاباتی بایدن یا بستر حزب در مورد چگونگی برخورد دولت وی با تایوان دموکراتیک یا چین کاملاً تهدیدآمیز ، اطلاعات کمی باقی مانده است.” در دانشگاه. از موسسه مدیریت و تجزیه و تحلیل سیاست در کانبرا.

“هیچ یک از مبارزات انتخاباتی جزئیات سیاست را یادداشت نمی کرد ، اگرچه در آخرین لحظه ، هنگامی که تحت فشار شدید بود ، مبارزات انتخاباتی وی بیانیه حمایت کلی از تایوان را به صورت آنلاین منتشر کرد.”

بایدن هنگام کاندیداتوری برای ریاست جمهوری ، مقاله ای را در The World Journal ، بزرگترین تیراژ روزنامه چینی زبان در ایالات متحده منتشر کرد ، جایی که وی قول داد “به تعمیق روابط با تایوان ، یک دموکراسی پیشرو ، یک اقتصاد بزرگ ، یک نیروگاه فناوری – و یک نمونه برجسته” ادامه دهد. در مورد اینکه چگونه یک جامعه باز می تواند به طور م containثر COVID-19 را شامل شود. “

گرشانک از سیاست تایوان واشنگتن ابراز نگرانی کرده است اگر بایدن تیم مشابهی از مشاوران را انتخاب کند ، مانند مقامات دولت اوباما ، که به گفته برخی منتقدان ، فروش اسلحه تایوان را کند می کند و با افزایش فعالیت های نظامی چین تا حد زیادی آماده است. دریای چین جنوبی.

گرشانک گفت: “دفتر سیاسی خواب از دست نمی دهد.”

ویلیام A Stanton ، مدیر سابق انستیتوی آمریکایی تایوان ، سفارت عملاً ایالات متحده ، گفت هنوز گفتن نحوه برخورد بایدن با تایوان دشوار است زیرا وی هنوز کابینه خود را اعلام نکرده است.

وی گفت: “شما باید از نزدیک به افرادی که استخدام می کند نگاه کنید و اینکه آنها چه زمینه ای دارند … اغلب کارمندان سیاست هستند.”

خلق و خوی سخت شدن

با این حال ، استنتون و دیگر متخصصان خاطرنشان می كنند كه نگرش كنگره و مردم آمریكا نسبت به چین طی چهار سال گذشته به نفع تایوان تغییر كرده است.

کنگره قانون TAIPEI سال 2019 را تصویب کرد و بر اساس قانون روابط تایوان در سال 1979 بنا شد ، که ادامه حمایت ایالات متحده از تایوان را حتی پس از پایان روابط واشنگتن با تایپه ، مقر جمهوری چین ، به نفع مردم چین تضمین کرد. جمهوری پکن

در حالی که ایالات متحده رسماً از سیاست یك چین حمایت می كند ، كه ادعا می كند تنها یك چین وجود دارد كه تایوان را نیز شامل می شود ، قانون روابط تایوان ایالات متحده را به عنوان بزرگترین ضامن امنیت تایوان معرفی می كند.

هر دو اتاق با ارائه لوایح دو طرفه از واشنگتن خواستار لابی برای وضعیت ناظر تایوان در سازمان بهداشت جهانی (WHO) شده و با تصویب لوایح نمادین مجدداً بر تعهد ایالات متحده به قانون روابط تایوان تأکید کردند ، در حالی که جمهوری خواهان در پارلمان از پیشنهاد حمله به تایوان حمایت کردند. از HR 7855. قانون پیشگیری.

در ماه اکتبر ، مرکز تحقیقاتی پیو ، یک اتاق فکر غیرحزبی آمریکایی ، دریافت که 77 درصد از آمریکایی های مورد نظر ، به دنبال یک روند اجتماعی مشابه در کشورهایی مانند استرالیا ، فرانسه ، ژاپن و آلمان ، به Xi اعتقاد ندارند.

ایالات متحده فروش سلاح های پیچیده و فزاینده ای از جمله هواپیمای بدون سرنشین MQ-9 Reaper – که در اینجا در افغانستان نشان داده شده است – به تایوان را تأیید کرده است. [File: Omar Sobhani/Reuters]

با نسبتاً تغییر نکردن کنگره ایالات متحده نسبت به انتخابات – با جمهوری خواهان که برای هشت کرسی مجلس پنج تلاش می کنند ، دولت بایدن همچنین “خود را با طرفداران مجلس تایوان و مجلس سنا از دهه 1970 می بیند.” گفت: ناتاشا کسام ، همکار پژوهشی در برنامه دیپلماسی و افکار عمومی در انستیتوی لووی در استرالیا.

این نشان می دهد که ایالات متحده رویکرد سختگیرانه تری نسبت به چین حفظ خواهد کرد.

قسام گفت نگرانی ها در مورد دولت نرم بایدن “احتمالاً بی اساس” بود زیرا تجربه بایدن “سابقه حمایت از سقوط تایوان” را دارد. بایدن در حالی که سناتور آمریکایی بود ، امضاکننده اصلی قانون روابط تایوان بود ،

در همین حال ، پس از کشف اولین موارد در اواخر ماه مارس ، در شهر ووهان در مرکز شهر ووهان ، تایوان ، در زمانی که پکن تحت مراقبت شدید برای مقابله با روزهای اولیه شیوع قرار دارد ، شاهد افزایش چشمگیری در تصویر عمومی جهانی خود از محتوای COVID-19 است. سال گذشته

‘ارزش های مشترک’

بانی گلاسر ، مشاور ارشد آسیا و مدیر پروژه انرژی چین در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی ، گفت: “روابط ایالات متحده و تایوان احتمالاً قوی خواهد بود ، بیشتر به این دلیل که منافع واشنگتن با تایپه ادغام می شود.”

“ارزش های مشترک و همچنین نگرانی هایی در مورد قدرت رو به رشد چین و نحوه استفاده از آن وجود دارد. تلاش های ایالات متحده برای تقویت روابط با تایوان ممکن است کمتر علنی باشد و کمتر از دولت ترامپ قابل مشاهده باشد ، اما ادامه خواهد یافت. “

با این حال ، آینده فروش تسلیحات تایوانی-آمریکایی پس از فروش اسلحه بیشتر از چهار میلیارد دلار به تایوان در دولت ترامپ – به ارزش 15 میلیارد دلار – نسبت به حدود 14 میلیارد دلار فروخته شده در دولت هشت ساله ، چندان قطعی نیست. اوباما

در ماه سپتامبر ، ایالات متحده فروش 7 میلیارد دلار را اعلام کرد ، این بار از سلاح های به اصطلاح نمادین مانند تانک به موشک های کروز بسیار کاربردی و هواپیماهای بدون سرنشین ارتقا یافته است.

مشخص نیست که آیا چنین فروش موشکی ، که از تقاضاهای سنتی جدا شد ، تکرار خواهد شد یا خیر. با این حال ، استنتون از AIT گفت كه ارتش آمریكا به طور خاص همیشه “یكی از طرفداران بزرگ تایوان بوده و بسیاری با تردید به چین نگاه می كنند.” “[The military] ما می فهمیم که ، همانطور که همیشه گفته ایم ، تایوان قناری در معدن ذغال سنگ است. اگر تایوان برود ، سایر متحدان ما در منطقه ، به ویژه ژاپن نیز همین کار را خواهند کرد. “

رئیس جمهور تایوان ، تسای یینگ ون ، قول داده است که به دلیل افزایش قدرت ادعای چین در مورد ادعاهای خود در مورد جزیره خودگردان ، ارتش تایوان را مدرن کند. [File: Sam Yeh/AFP]

در همین حال ، تایپه با تأکید بر روابط نزدیک و ارزشهای دو کشور ، با ارسال پست وزارت امور خارجه در فیس بوک ، خطرهای خود را برای ممانعت از انتخابات ایالات متحده حفظ کرده است ، “با توجه به اینکه هر کس در انتخابات پیروز شود ، روابط تایوان و ایالات متحده به از قوت به قوت دیگر برو! “

تسای همچنین در توییتر خود از حمایت از بایدن و معاون تازه انتخاب شده كاملا هریس خبر داد و گفت كه وی انتظار دارد “برای تقویت دوستی ما و مشاركت در جامعه بین المللی با هم كار كنیم.”

اگرچه ممکن است تسای آگاه باشد که گفتگوی تلفنی تبریک این بار با رئیس جمهور تازه انتخاب شده آمریکا بعید است ، اما وانگ تینگ یو ، قانونگذار و رئیس مشترک کمیته امور خارجه و دفاع ملی تایوان ، اظهار داشت که وی تا حد زیادی خوشبین است.

“چه بایدن و چه ترامپ ، دولت ایالات متحده متحد ما است و ما دوستی بسیار خوبی با هر دو طرف داریم. ما به روابط دیپلماتیک ملی خود فقط به یک شخص اعتماد نمی کنیم. او در قبال مردم ما مسئولیتی ندارد “.

“شخصیت و شخصیت ترامپ و بایدن کاملاً متفاوت است ، اما [as for] دولت ترامپ و بایدن ، فکر نمی کنم تفاوت های زیادی بین آنها وجود داشته باشد. آنها در مسائل داخلی اختلافات عمیقی دارند ، اما در مسائل خارجی ، دیپلماتیک و امنیت ملی ، من فکر می کنم آنها اساساً یکسان هستند. “



[ad_2]