ترور جمال هاشقی: دادگاه ترکیه علیه مظنونان در عربستان سعودی از سر گرفته شد | عربستان سعودی

[ad_1]

ترور وحشتناک جمال هاشوگی روزنامه نگار خشم بین المللی را برانگیخته و چهره وارث تاج و تخت عربستان سعودی را لکه دار کرده است.

دادگاه ترکیه روز سه شنبه دادگاه غیرحضوری 20 مقام سعودی را به جرم قتل وحشتناک روزنامه نگار جمال هاشوگی مجدداً آغاز می کند.

خاشقجی ، ستون نویس 59 ساله روزنامه واشنگتن پست و منتقد برجسته محمد بن سلمان ولیعهد ولیعهد عربستان سعودی ، آخرین بار در تاریخ 2 اکتبر 2018 وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد ، جایی که رفت تا اسناد و مدارک عروسی آینده خود را با نامزد ترکیه ای خود ، هاتیس چنگیز ، تحویل بگیرد.

این روزنامه نگار در کنسولگری کشته شد و جسد وی را تکه تکه کرده و از ساختمان خارج کردند. بقایای او هرگز پیدا نشد.

این ترور باعث خشم بین المللی شد و چهره MBS را مخدوش کرد.

رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه گفت كه دستور ترور هاشوقی از “بالاترین سطوح” دولت عربستان سعودی است ، اما مستقیماً MBS را مقصر نمی داند.

عربستان سعودی گفت خاشوگی در “عملی متقلبانه” توسط ماموران کشته شده است و وارث تاج و تخت سفارش را انکار کرد.

سال گذشته ، تحقیقات سازمان ملل متحد نشان داد که مقامات عالی رتبه سعودی این قتل را برنامه ریزی و تأیید کرده اند.

کیفرخواست

پس از تحقیقات ، دادستان های ترکیه در ماه مارس سعود القحطانی ، مشاور ارشد سابق MBS و احمد العسیری ، معاون سابق رئیس اطلاعات عربستان سعودی را به تحریک به قتل درجه یک متهم کرد.

18 شهروند دیگر سعودی به قتل عمدی متهم شده اند. دادستان ها برای کلیه متهمان به دنبال حبس ابد هستند.

همه متهمان ترکیه را ترک کردند و عربستان سعودی از استرداد آنها خودداری کرد. درخواست بازداشت Red Notice از طریق اینترپل برای این 20 مرد صادر شده است.

این کیفرخواست شامل مدارکی از ضبط های تلفنی و تصاویر نظارت تصویری از مظنونان است و 54 شاهد را شناسایی می کند ، از جمله 26 عضو ترک کارمندان کنسولگری و محل اقامت کنسول.

اگنس کالامارد ، کارشناس سازمان ملل در مورد قتلهای غیرقانونی ، گفت که کیفرخواست “وزنی معادل تقلید عدالت سعودی” است.

در ماه سپتامبر ، دادگاه سعودی حکم اعدام صادره برای پنج متهم را که پس از دادرسی در سال گذشته در عربستان صادر شد ، لغو کرد و در عوض آنها را به 20 سال زندان محکوم کرد.

یک دادستان سعودی گفته بود هیچ مدرکی در ارتباط القحطانی با قتل وجود ندارد و اتهامات علیه العسیری را رد کرد.

یک فعال ماسکی به تصویر می کشد که محمد بن سلمان ، ولیعهد سعودی را در هنگام اعتراض در مقابل سفارت عربستان در واشنگتن در سال 2018 نشان می دهد. [Jacquelyn Martin/AP]

روند ترکی

Cengiz در آغاز دادگاه در استانبول در تاریخ 3 ژوئیه شهادت داد.

“[Khashoggi] او با خیانت و فریب بزرگ به این کنسولگری احضار شد “، چنگیز گفت.

چندین مقام کنسولگری به عنوان شاهد فراخوانده شدند ، از جمله تکنیسین محلی زکی دمیر ، که “روز وحشت” را در کنسولگری در روز قتل توصیف کرد و گفت که از او خواسته شده قبل از عزیمت “اجاق را روشن کند”.

وکلای ترک منصوب دادگاه گفتند که آنها در تماس با موکلان خود کوتاهی کرده اند.

دادگاه به 24 نوامبر موکول شد ، زمانی که شهادت شاهد اضافی شنیده می شود.

در ماه سپتامبر ، شش شهروند جدید سعودی در کیفرخواست دوم توسط دادستان های ترکیه در رابطه با ادعای سرقت از قتل نامگذاری شدند ، که باید با دادرسی در حال انجام ترکیب شود.

Erol Onderoglu ، سخنگوی گزارشگران بدون مرز ترکیه ، به الجزیره گفت که تأمین عدالت برای خاشوگی و پرونده منجر به بهبود مکانیسم های محافظت بین المللی ، مانند فرستاده ویژه سازمان ملل برای امنیت روزنامه نگاران ، امری حیاتی است.

“مهم است که جامعه جهانی برای جلوگیری از چنین موارد وحشتناکی در آینده گام های مشخصی بردارد.”



[ad_2]