ترکیه به ارمنستان هشدار داد که آتش بس قره باغ را نقض نکند آسیا

[ad_1]

نزدیکترین متحد آذربایجان می گوید اگر ارمنستان به توافق نامه عمل نکند و “داوطلبانه” عقب نشینی کند ، جنگ را از سر خواهد گرفت.

چند روز پس از دستیابی به توافق صلح در مورد قره باغ کوهستانی ، ترکیه به ارمنستان هشدار داد که در صورت نقض آتش بس باید عواقب آن را متحمل شود.

مولوت چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه روز پنجشنبه به خبرنگاران در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان گفت: “اگر آنها [Armenia] آتش بس را نقض کنند ، سپس آنها بهای آن را پرداخت می کنند. “

آنکارا نزدیکترین متحد آذربایجان در نبرد برای قره باغ است و توافق صلح اوایل این هفته بین روسیه ، آذربایجان و ارمنستان را جشن می گیرد. این به نفع باکو است.

چاوش اوغلو افزود ، ارمنستان باید “به توافق پایبند باشد و داوطلبانه از آن خارج شود” و هشدار داد كه در غیر این صورت آذربایجان اقدام نظامی خود را برای “اشغال سرزمین های آذربایجان” از سر خواهد گرفت.

ترکیه و روسیه روز چهارشنبه توافق کردند که در یک مرکز صلح در قره باغ قره باغ همکاری کنند.

چاووش اوغلو گفت ، یک هیئت روسی روز جمعه به ترکیه سفر می کند تا در مورد جزئیات نحوه کار این مرکز مشترک بحث و گفتگو کند.

وی افزود: “ما همچنان در کنار آذربایجان خواهیم بود و از آنها و همچنین کسانی که ما را می خواهند پشتیبانی خواهیم کرد.”

روسیه نزدیک به 2000 نیرو را برای خدمت به عنوان نیروهای حافظ صلح به منطقه می فرستد.

روز چهارشنبه ، رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه گفت که ترکیه در آنچه او “نیروی صلح آمیز” در منطقه خواند شرکت خواهد کرد.

با این حال ، سرگئی لاوروف ، وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت که “بر اساس نظرات خبرگزاری دولتی روسیه” TASS “” هیچ واحد صلح آمیز جمهوری ترکیه به قره باغ قره باغ اعزام نمی شود “.

انتظار می رود به زودی دیپلمات های فرانسه و ایالات متحده در مورد مناقشه قره باغ کوهستانی در مسکو گفتگو کنند.

این توافق با توافق روسیه پیشرفت ارضی آذربایجان در قره باغ کوهستانی را فراهم کرده است ، جایی که نیروهای آزربایجانی طی شش هفته گذشته در نبردی که منجر به کشته شدن بیش از 1000 نفر از جمله دهها غیرنظامی از دو طرف شد ، با نیروهای قومی ارمنی جنگیدند.

مردم پس از آنکه نخست وزیر ارمنستان نیکول پاشینیان گفت که وی توافق نامه ای با رهبران روسیه و آذربایجان برای پایان دادن به جنگ در روز سه شنبه ، 10 نوامبر سال 2020 ، در ایروان ، ارمنستان امضا کرد ، به مجلس حمله کردند. [Vahram Baghdasaryan/Photolure via Reuters]

این توافق موجب اعتراض در ارمنستان در مورد استعفای نخست وزیر نیکول پاشینیان شد.

روز پنجشنبه ، ارمنستان 10 شخصیت برجسته مخالف را که در میان معترضان بودند دستگیر کرد. دادستان ها در بیانیه ای گفتند که آنها به دلیل نقش خود در “بی نظمی خشونت آمیز غیرقانونی” به مدت یک دهه در پشت میله های زندان بوده اند.

روز سه شنبه ، این گروه به دلیل توافق پاشینیان برای پایان جنگ ، به ساختمان های دولتی حمله و غارت کردند.

دادستان ها دستگیری ها را ساعاتی قبل از برگزاری تظاهرات جدید مخالفان اعلام كردند.

لیلیث گالستیان از حزب مخالف داشناکوتسیتیون ، که دست کم دو نفر از اعضای آن را دستگیر کرد ، گفت: “ما فکر می کنیم این یک عمل آزار و اذیت سیاسی است.”



[ad_2]