ترکیه مأموریت بحث برانگیز اکتشاف گاز شرق مد یونان

[ad_1]

نیروی دریایی ترکیه می گوید کشتی تحقیقاتی Oruc Reis تا 14 نوامبر در منطقه باقی خواهد ماند ، زیرا آتن این اقدام را محکوم می کند.

ترکیه با نادیده گرفتن هشدارهای یونان مبنی بر تضعیف تلاش ها برای حل اختلاف بین متحدان ناتو ، بار دیگر مأموریت خود را برای کشف هیدروکربن در آبهای مورد مناقشه در شرق مدیترانه گسترش داد.

نیروی دریایی ترکیه روز یکشنبه در بیانیه ای درباره سیستم هشدار بین المللی دریایی NAVTEX گفت: کشتی Oruc Reis تا 14 نوامبر در منطقه بررسی لرزه زمین خواهد ماند و فعالیت های خود را از تاریخ پایان اعلام شده 4 نوامبر ادامه می دهد.

آخرین اعزام در حالی صورت می گیرد که ترکیه و یونان برخی از سخنان ستیزه جویانه خود را در پی زلزله مهلکی که هر دو طرف را لرزاند ، نرم می کنند.

با این حال ، آتن خیلی زود به این اقدام ترکیه واکنش نشان داد و آنچه را “رفتار غیرقانونی ترکیه” توصیف کرد ، تقبیح کرد و از وی خواست تا از منطقه خارج شود.

وزارت امور خارجه یونان در توئیتی اعلام کرد که وزیر نیکوس دندیاس ، متحدان و شرکای این کشور را در جریان آخرین تحولات قرار خواهد داد.

وزارت امور خارجه گفت: “این اقدام (ترکی) فقط تنش ها را در یک منطقه آسیب پذیر افزایش می دهد ، جایی که در حال حاضر توجه به کمک و پشتیبانی و همبستگی (پس از زلزله) معطوف شده است.”

اختلاف در ماه اوت آغاز شد

این اختلاف در ماه اوت وقتی ترکیه برای اولین بار اوروک رییس را به آبهایی فرستاد که یونان و قبرس ادعا می كنند نیز بالا گرفت.

آنکارا ماه گذشته اوروک رایز را برای اجازه دیپلماسی قبل از اجلاس 2 اکتبر اتحادیه اروپا ، جایی که قبرس و یونان خواستار تحریم ترکیه بودند ، پس گرفت.

به دنبال این اجلاس ، این اتحادیه اعلام کرد اگر ترکیه به فعالیت خود در منطقه ادامه دهد ، ترکیه را مجازات خواهد کرد ، در حالی که آنکارا گفت که روابط ترکیه و اتحادیه اروپا بیشتر متشنج شده است.

ترکیه بار دیگر این کشتی را در تاریخ 12 اکتبر ارسال کرد که باعث واکنش عصبانی اعضای مختلف این سازمان بین المللی شد. از آن زمان ، ترکیه به طور مکرر مدت مطالعه کشتی را تمدید کرده است.

دو طرف در مورد اندازه قفسه های قاره ای و ادعاهای خود در مورد منابع هیدروکربنی در منطقه اختلاف دارند.

آتن می گوید آنکارا با جستجوی آبهای یونان و درخواست اتحادیه اروپا برای تجدید نظر در اتحادیه گمرکی خود برای مجازات “تخیلات شاهنشاهی” ترکیه ، قوانین بین المللی را نقض می کند.

ترکیه اصرار دارد که در منطقه مدیترانه ای غنی از انرژی در چارچوب حقوق خود است و می گوید همه جزایر یونان آنقدر بزرگ نیستند که بتوان به آنها اشاره کرد تا میزان حاکمیت یونان را ترسیم کند.

نگرانی ها در مورد درگیری نظامی بالقوه بین یونان و ترکیه همچنان زیاد است. هر دو با ناوچه و جنگنده در منطقه مانور می دهند.



[ad_2]