تغییر لفاظی اردوغان باعث برپایی لیر ترکیه شد اخبار ترکیه

[ad_1]

رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه متعهد به استراتژی جدید رشد اقتصادی مبتنی بر ثبات ، کاهش تورم و سرمایه گذاری بین المللی ، تغییر ناگهانی در چرخ دنده های لفاظی شد که باعث جهش 4 درصدی پوند شد.

اردوغان که در گذشته سرمایه گذاران خارجی را به دلیل مشکلات اقتصادی ترکیه وسوسه کرده و بارها خواستار کاهش نرخ بهره شده بود ، گفت که این استراتژی مبتنی بر ثبات قیمت ، پولی و مالی خواهد بود.

وی گفت ، ترکیه نیاز به بازگرداندن ذخایر خارجی ضعیف شده و ایمان به ارز آشفته دارد ، و تلاش می کند اعتماد به نفس در بازار آزاد ترکیه را افزایش دهد ، پس از سقوط ارز این کشور در ماههای اخیر به پایین.

سخنرانی چند روز پس از تغییر ناگهانی رهبری در مجلس ، برای نمایندگان از حزب حاکم AK ، صورت گرفت که رئیس بانک مرکزی برکنار شد و وزیر دارایی ، داماد اردوغان ، با کمی توضیح فوری کنار رفت.

اظهار نظرها ، از جمله قول اردوغان برای گفتن شخصاً سرمایه گذاران بین المللی در مورد فرصت های موجود در ترکیه ، می تواند تغییراتی از لحن مبارزانه تر در سال 2018 باشد ، که بخشی از اتباع خارجی را به نصف کاهش ارزش پوند متهم کرده است.

لیر ترکیه ضعیف ترین ارز در بازار در حال ظهور در سال جاری بود [File: Murad Sezer/Reuters]

وی گفت: “ما در حال ایجاد یک ساختار رشد هستیم که اشتغال ماهر ایجاد می کند که منجر به تورم و کسری حساب جاری نمی شود”. “ما از استفاده از دستورالعمل درست ، حتی اگر تلخ باشد ، خودداری خواهیم کرد.”

در پاسخ ، Citi و Societe Generale شرط بندی صعودی روی پوند را توصیه کردند ، که در برابر دلار به 7.83 افزایش یافت ، که قوی ترین سطح در سه هفته گذشته است.

بدترین عملکرد در بازارهای نوظهور امسال ، پوند تنها در روز جمعه به پایین ترین سطح 8.58 سقوط کرد. اما این هفته پس از پایان تعطیلات آخر هفته دو سیاستگذار اقتصادی ، بیش از 7 درصد بهبود یافت.

ناتسی آگبال وزیر دارایی سابق روز شنبه به عنوان رئیس بانک مرکزی منصوب شد ، و لوتفی الوان معاون نخست وزیر پیشین اواخر روز دوشنبه به عنوان وزیر دارایی منصوب شد. هر دو از اعضای قدیمی حزب AK و متحدان نزدیک اردوغان هستند.

در اولین قدم ملموس تحت رهبری جدید ، تنظیم کننده BDDK روز چهارشنبه محدودیت بانک ها در مبادله و سایر معاملات در حال انجام را کاهش داد ، و این باعث کاهش موانع سرمایه گذاران خارجی می شود که در سال های اخیر به شدت سهام خود را کاهش داده اند.

دارایی های خارجی اوراق قرضه ترکیه در واکنش به بحران ارزی سال 2018 و تعدادی از سیاست ها و قوانین دولت که مدیریت پوشش و مدیریت کوتاه مدت برون مرزی را دشوار می کند ، از بیش از 25 درصد پنج سال پیش به 3 درصد کاهش یافت.

سال گذشته ، بانک های دولتی ترکیه بازار مبادله پوند لیره لندن را هموار کردند و تجارت را متوقف کردند. آژانس های رتبه بندی در یک سلسله کاهش ، اقدامات غیرمعمول ، از جمله فروش ذخایر دلار در حمایت از پوند را ذکر می کنند.

تصمیم نرخ بهره

در همین حال ، ترک ها ارزهای سختی را در سطح ترسناک از منافع واقعی نرخ بهره منفی ، تورم بالا ، تهی شدن ذخایر بانک مرکزی و خطر تحریم های غرب به دلیل سیاست های خارجی و دفاعی ترکیه جمع آوری کرده اند.

اما روز چهارشنبه ، پس از تلاطم مربوط به ویروس کرونا در اوایل ماه مارس ، ترکیه ، معیار ریسک سرمایه گذاری ، سوآپ پیش فرض اعتبار پنج ساله ، به کمترین میزان خود رسید.

در حالی که اردوغان گفت جو مثبت در روزهای اخیر “نشانه ای از مسیر درست ما” است ، وی با تکرار این ادعا که نرخ بهره “علت تورم است” اظهار داشت ترکیه تورم را کاهش می دهد.

این می تواند نگرانی ها را درباره استقلال فرسوده بانک مرکزی پیش از نشست 19 نوامبر ، که در آن سرمایه گذاران انتظار دارند آگبال نرخ های بهره را به میزان 10.25 درصد افزایش دهد تا تورم را تقریبا 12 درصد کاهش دهد ، افزایش دهد.

اردوغان گفت این بانک باید سیاست های ثبات قیمت را تعیین کند و قول داد شفافیت مالی را افزایش دهد.

ققنوس کالن از Societe Generale در یادداشتی گفت: “این هفته شواهد به سرعت در حال جمع شدن است که ترکیه آماده است تا در روند سیاستگذاری تغییر چشمگیر کند و به چارچوبی ارتدکس تبدیل شود.”

اما یکی از متحدان سابق اردوغان ، که اکنون یک حزب جدا شده را رهبری می کند ، علی باباجان وزیر اقتصاد سابق ، قبلاً گفت که تغییر کارکنان اقتصادی برای رسیدگی به مشکلات ترکیه کافی نیست تا زمانی که اردوغان رئیس جمهور شود.

ناظر بانکی محدودیت های سهام بانک ها را در معاملات با سررسیدهای متعدد افزایش داد.

یک بانکدار ارشد که خواست نامش فاش نشود ، گفت که این روش منعکس کننده رویکرد جدیدی است که با هدف گشودن درب برای افراد غیر مقیم برای گرفتن موقعیت برای افزایش ارز انجام می شود. بانکدار افزود: این باید کارآیی سیاست های پولی را تقویت کند.

در این سال خارجی ها 5.8 میلیارد دلار سهام ترکیه و 7.6 میلیارد دلار بدهی فروختند در حالی که مردم محلی 27.4 میلیارد دلار ارز و طلا خریداری کردند.

به دنبال سخنرانی اردوغان ، اوراق قرضه دلاری ترکیه نزدیک به بالاترین سطح پنج ماهه بود ، در حالی که شاخص اصلی استانبول 2.7 درصد رشد کرد.



[ad_2]