جشنواره فیلم کن در بحبوحه اعتراضات ضد دولتی آغاز شد | اخبار فرهنگ و هنر

[ad_1]

با توجه به اعتراضات به اصلاحات حقوق بازنشستگی در فرانسه و جنجال بر ضد جانی دپ، هفتاد و ششمین دوره این جشنواره آغاز شده است.

در حالی که شهر ریویرا فرانسه برای افتتاحیه هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم کن آماده می شود، فرش قرمز در کن پهن شده است.

جشنواره امسال از 16 می آغاز می‌شود و تا 27 می ادامه خواهد داشت و با پرفروش‌ترین فیلم‌های نویدبخش، فیلم‌هایی از استعدادهای در حال رشد، و همچنین رویارویی‌های احتمالی با کرم صنعت سینمای جهان، در اطراف ورودی کاخ جشنواره‌ها پخش می‌شود.

می دانید، وقتی پرده در لومیر بالا می رود، تنش به نوعی بالا می رود. احتمالاً سینما و اکران در جهان جایی است که مردم بیشتر منتظر فیلم‌ها هستند. روبن اوستلوند، کارگردان سوئدی، که همچنین رئیس هیئت داوران جشنواره امسال است، به الجزیره گفت و این فوق العاده است که با تماشاگران به اشتراک بگذاریم.

«امسال اژدهای قدیمی زیادی مانند استادان قدیمی سینما در حال ارائه فیلم هستند. اوستلوند که جایزه نخل طلای بهترین فیلم را برای فیلم «مثلث غم» در جشنواره سال گذشته دریافت کرد، گفت: کارگردان‌های جدید جوان‌تری نیز وجود دارند و من واقعاً مشتاق دیدن فیلم‌هایی هستم که در دوران همه‌گیری ساخته شده‌اند. و همچنین در سال 2017 برای فیلم میدان.

اریک همندورف، از چپ، دالی دی لئون، فیلیپ بوبت، کارگردان روبن اوستلوند با جایزه ژست می گیرند.
از چپ: اریک همندورف، دالی دی لئون، فیلیپ بوبر و کارگردان روبن اوستلوند با نخل طلای 2022 در جشنواره فیلم کن ژست می گیرند. [File: Vianney Le Caer/Invision and AP]

نکته برجسته امسال برای سینمادوستان در این جشنواره، فیلم فرانسوی زبان Jeanne du Barry است که جانی دپ را به عنوان شاه لوئی پانزدهم انتخاب می کند که اولین نقش مهم او از زمان محاکمه همسر سابقش امبر هرد است.

منتقدان مخالف حضور او در افتتاحیه جشنواره هستند. اما Thierry Frémaux کارگردان رویداد به مجله Variety گفت که این بازیگر منعی برای کار ندارد.

ستاره های دیگر

پدرو آلمودوار کارگردان و ناتالی پورتمن و مایکل داگلاس بازیگرانی نیز از دیگر ستارگانی هستند که انتظار می‌رود در جشنواره بلوار کروازت حضور داشته باشند.

فیلم‌های جدید کارگردان‌های نانی مورتی، کن لوچ و ویم وندرس نیز از جمله فیلم‌هایی هستند که برای دریافت نخل طلایی به رقابت می‌پردازند.

اما اوستلوند به الجزیره گفت که به‌عنوان بخشی از هیئت داوران، تلاش می‌کند تا اطمینان حاصل کند که با هر فیلمساز به‌طور یکسان رفتار می‌شود، و تاکید کرد که فیلمسازان، چه جدید و چه قدیمی، استعدادی در بهبود مستمر هنر خود دارند، چیزی که او آن را تحسین می‌کند.

او گفت: «فکر می‌کنم نکته مهم در مورد جشنواره فیلم کن این است که واقعاً شما را به عنوان کارگردان مورد توجه قرار می‌دهد و فیلم مورد توجه قرار می‌گیرد». این زندگی من را تغییر داد و درهای زیادی را باز کرد.»

اعتراض ضد دولتی

جدای از زرق و برق سلبریتی ها و فیلم های جذابی که قرار است چشم تماشاگران جشنواره را به خود جلب کند، معترضان ضد دولتی نیز در خارج از محوطه جشنواره ظاهر شده و جشنواره را تهدید به ممنوعیت کردند.

اتحادیه انرژی فرانسه CGT تهدید کرده است که به عنوان بخشی از اعتراض به اصلاحات برنامه ریزی شده بازنشستگی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، برق را قطع خواهد کرد.

برگزارکنندگان جشنواره نگران ناآرامی هایی هستند که می تواند روح سینما را تضعیف کند.

اما اسکات راکسبورو، رئیس دفتر اروپایی هالیوود ریپورتر، به رویترز گفت که “مردم حق اعتراض دارند و آزادی بیان نباید از کانون توجهات دور بماند.”

[ad_2]