جنگ داخلی داغ در اریتره ، تیگره و اتیوپی اریتره

[ad_1]

به محض اینکه ابی احمد نخست وزیر اتیوپی در ساعات اولیه روز چهارشنبه اعلام کرد که عملیات نظامی علیه ایالت شمالی Tigrei آغاز شده است ، این نگرانی وجود داشت که یک درگیری طولانی مدت در منطقه گسترده تر طغیان کند و نیروهای خارجی را به خود جلب کند.

ریشه این نگرانی ها اریتره ، همسایه شمالی اتیوپی ، همسایه منطقه Tigray است.

این اقدام نظامی آدیس آبابا پس از ماه ها دشمنی بین دولت فدرال و جبهه مردمی برای آزادی Tigrei (TPLF) ، حزبی که نزدیک به سه دهه بر سیاست اتیوپی سلطه داشت تا زمانی که ابی در سال 2018 به قدرت رسید ، صورت گرفت.

رهبران Tigre پس از متهم کردن نخست وزیر به تلاش برای “از بین بردن … و حتی مجازات” TPLF ، انتخابات را در ماه سپتامبر بر خلاف تصمیم دولت فدرال برای به تعویق انداختن همه نظرسنجی ها به دلیل همه گیری ویروس کرونا برگزار کردند. با تشدید تنش ها و تجارت خار در هر طرف ، رهبران TPLF در ماه های اخیر نیز دشمن قسم خورده خود ، اریتره را به دخالت در امور داخلی اتیوپی در تلاش برای برکناری Tigray متهم کرده اند.

خصومت متقابل بین حاکم دیرین اریتره ، ایسایا آفورکی ، و TPLF به دهه ها پیش برمی گردد – اما همیشه چنین نبوده است. از اواسط دهه 1970 تا اوایل دهه 1990 ، جبهه آزادیبخش مردم اریتره (EPLF) ، که توسط ایسایاس تاسیس شد ، و TPLF در جنگ طولانی علیه دولت نظامی اتیوپی به رهبری Mengistu Haile Mariam برادران جنگی بودند.

منگیستو در ماه مه 1991 سرنگون شد و دو سال بعد اریتره در همه پرسی استقلال یافت. در همین حال ، TPLF با رهبری ملش زناوی ، رهبر فقید تیگری ، نخست وزیر این کشور ، به عنوان رهبر اصلی ائتلاف حاکم جبهه انقلابی دموکراتیک خلق اتیوپی (EPRDF) تبدیل شده است.

در سال 1998 ، اریتره و اتیوپی بر سر یک اختلاف پیچیده ارضی ، اقتصادی و سیاسی که منجر به کشته شدن دهها هزار نفر شد ، به جنگ پرداختند. علیرغم توافق صلح الجزایر در دسامبر سال 2000 که به درگیری مرزی بین همسایگان خود پایان داد ، اتیوپی و اریتره نزدیک به 18 سال در یک حالت مخالف مسلح باقی ماندند.

ظاهراً این “جنگ سرد” پس از نزدیکی ابی با اشعیا ، پس از روی کار آمدن وی در آوریل 2018 ، به جای نخست وزیری هیلماریام دسالن در مقابل ماهها تظاهرات ضد دولتی ، پایان یافت.

اعتقاد بر این است که ابی پس از هفته ها گفتگوهای محرمانه در EPRDF ، بر مقاومت در برابر TPLF مسلط قبلی برای کسب رئیس ائتلاف چند قومی ، چهار حزب غلبه کرده است ، موقعیتی که وی را به طور پیش فرض نخست وزیر اتیوپی کرد.

در ژوئیه 2018 ، یک سری مبادلات دیپلماتیک پنهان و عجولانه بین آدیس آبابا و اریتره منجر به دستیابی به موفقیت شد ، دشمنان دیرینه روابط دیپلماتیک خود را برقرار کردند.

مارتین پلات ، ناظر سیاست طولانی مدت در شاخ آفریقا ، می گوید که ماهیت مات و مبهم ذوب دیپلماتیک بین اتیوپی و اریتره به تدریج به بخش سیاسی داخلی تلخ اتیوپی سرازیر می شود.

“اطمینان از نقش اریتره در درگیری های داخلی اتیوپی غیرممکن است. پلاوت ، سردبیر پیشین گفت: “پس از اولین بازدیدهای دو رهبر از پایتخت های خود در ژوئیه 2018 ، هرگز كنفرانس مطبوعاتی برگزار نشده است كه خبرنگاران بتوانند از نخست وزیر ابی یا رئیس جمهور ایسیاس از آنچه را كه می خواهند به دست آورند بپرسند.” بی بی سی آفریقا.

“ارتباطات خسته کننده و غیر اطلاعاتی بود. با این حال ، واضح است که روابط امروز به قدری نزدیک است که تصور نمی شود رهبر اتیوپی چنین عملیات بزرگی را در مرز اریتره انجام داده باشد بدون اینکه آنرا با تعداد مخالف خود پاک کند. “

در حالی که دولت Isaiah علناً خصومت عمیق خود را با TPLF تکرار کرده است ، درگیری اریتره – در صورت وجود – در درگیری فعلی همچنان نامشخص است. در همین حال ، اختلال در ارتباطات تلفنی و اینترنتی در Tigrei بررسی شرایط در کشور و مناطق مرزی را دشوار کرد و منجر به حدس و گمان شد.

“گزارش هایی در مورد استخدام فشرده جوانان اریتره ای و جابجایی نیروها به اریتره ، نزدیک مرز با Tigray گزارش شده است. برخی از مفسران انتظار داشتند كه یك عملیات هماهنگ علیه تیگری با حمله اتیوپیایی های از جنوب و اریتره ها از شمال انجام شود. به نظر می رسد تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است. “

“حملات اریتره ممکن است هنوز ادامه داشته باشد ، اما ببرها مسلح هستند و رئیس جمهور ایسایا می تواند وقت بگذارد تا ببیند آیا نیروهای نخست وزیر ابی قبل از استقرار نیروهای خودی در حال پیشرفت هستند یا خیر.”

Tsedale Lemma ، سردبیر آدیس استاندارد ، یک نشریه انگلیسی زبان اتیوپیایی که گزارش هایی از وقایع جاری داخلی و خارجی را منتشر می کند ، گفت: عدم شفافیت توافق صلح 2018 موجب تردید در مقامات تیگران در مورد اهداف ابی و ایسیاس شده است.

او همچنین به “تأخیر در قضاوت” ابی اشاره می کند تا TPLF از همان ابتدا بخشی از توافقنامه صلح اتیوپی و اریتره باشد.

زدیل گفت: “باید برای نخست وزیر ابی شناخته می شد كه علی رغم همه اختلافات سیاسی او با TPLF ، صلح بین اتیوپی و اریتره بدون مشاركت و نظر معنی دار TPLF عملا غیرممكن است.”



[ad_2]