در بحبوحه افزایش تنش ها هزاران نفر به اعتراضات دادگاه اسرائیل پیوستند | اخبار

[ad_1]

ده ها هزار نفر در تل آویو تجمع کردند تا به اصلاحات قضایی پیشنهادی دولت اعتراض کنند.

با وجود افزایش تنش‌ها پس از دو حمله مرگبار در روز قبل، ده‌ها هزار اسرائیلی به تظاهرات علیه برنامه‌های بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر برای اصلاح قوه قضاییه پیوستند.

اعتراضات علیه این طرح ها که ماه گذشته در میان موجی از اعتصابات و تظاهرات گسترده متوقف شد، در بحبوحه افزایش خشونت ها در اسرائیل و اراضی اشغالی فلسطین صورت می گیرد.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد در حالی که معترضان روز شنبه در تل آویو تجمع کردند، نیروهای اسرائیلی یک فلسطینی را در کرانه باختری اشغالی به ضرب گلوله کشتند. این وزارتخانه گفت که عهد سلیم، 20 ساله، در ازون در نزدیکی قلقیلیه به قفسه سینه و شکم مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

به طور جداگانه، ارتش اسرائیل اعلام کرد که سه موشک از سوریه به سمت خاک اسرائیل شلیک شده است. هنوز مسئولیت پرتاب موشک که هیچ خسارت یا تلفاتی نداشته است، بر عهده نگرفته است.

انتظار می‌رود ده‌ها هزار نمازگزار در اطراف مسجد الاقصی بیت‌المقدس برای اقامه نماز عصر در میان ترس از تکرار احتمالی حملات شبانه پلیس اسرائیل در هفته جاری، و به دنبال آن شلیک موشک به اسرائیل و حملات هوایی اسرائیل به غزه و جنوب لبنان، حضور داشته باشند.

ساعاتی پس از حمله تیراندازی به کشته شدن دو خواهر اسرائیلی و زخمی شدن مادرشان در نزدیکی یک شهرک غیرقانونی اسرائیلی در کرانه باختری اشغالی، اسرائیلی‌ها نیز پس از تصادف خودروی روز جمعه در تل‌آویو که منجر به کشته شدن یک مرد ایتالیایی و زخمی شدن پنج گردشگر دیگر شد، در خطر بودند.

نتانیاهو نیروهای ذخیره پلیس مرزی را بسیج کرد و به ارتش دستور داد تا مواضع امنیتی خود را تقویت کند تا از بروز هر گونه مشکلی جلوگیری کند، در میان درخواست‌های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و ایالات متحده برای آرامش.

مردم به درخواست های دولت بی توجهی می کنند

در مرکز تل‌آویو، جمعیتی که پرچم‌های آبی و سفید اسرائیل را به اهتزاز در می‌آوردند که به نشانه اعتراضات در سه ماه گذشته تبدیل شده‌اند، در اعتراض به این طرح‌ها، که آنها آن را تهدیدی وجودی برای دموکراسی اسرائیل می‌دانند، تجمع کردند.

رصول سردار، خبرنگار الجزیره که از تل آویو گزارش می دهد، گفت که انتظار می رود حدود 145000 نفر در این تظاهرات شرکت کنند.

وی گفت: «تماس‌ها و هشدارهایی از سوی دولت دریافت شده است که از مردم خواسته است به دلیل مسائل امنیتی در تظاهرات امروز شرکت نکنند.

وی گفت: «اما معترضان می گویند که حکومت امنیت را بهانه می کند و مانع از حضور آنها در خیابان ها نمی شود.

آنها می گویند این یک لحظه تاریخی برای کشور است و آنها اینجا هستند تا دموکراسی را در اسرائیل نجات دهند.

پیشنهادهای قضایی که به دولت امکان کنترل مؤثر بر انتصاب قضات دیوان عالی را می داد و به پارلمان اجازه می داد بسیاری از تصمیمات دادگاه را لغو کند، جرقه یکی از بزرگترین بحران های داخلی در تاریخ اخیر اسرائیل را برانگیخت.

صدها هزار تظاهرکننده، از جمله نیروهای ذخیره ارتش، رهبران تجاری، اعضای صنعت فناوری اسرائیل و دانشگاهیان برجسته شرکت کردند و با حامیان ائتلاف مذهبی-ملی گرای راست افراطی نتانیاهو مقابله کردند.

مروان بشاره، تحلیلگر ارشد سیاسی الجزیره، گفت که بحران فزاینده باعث انزوای بیشتر نتانیاهو شده است.

او گفت که در حال از دست دادن کنترل دولت خود است و توسط شرکای ائتلافی خود “باج گیری” می شود.

او زمان زیادی را در انتخابات اسرائیل تلف می کند. او همچنین وضعیت امنیتی و به اصطلاح ثبات و رفاه در کشور را از دست می دهد.

دولت که قضات فعال را به غصب فزاینده نقش پارلمان متهم کرده است، گفت که اصلاحات اساسی برای بازگرداندن تعادل مناسب بین قوه قضاییه و سیاستمداران منتخب لازم است.

منتقدان می گویند که برخی از کنترل ها و توازن های حیاتی را که زیربنای یک دموکراسی است، از بین می برد و قدرت کنترل نشده را در اختیار دولت قرار می دهد.

پیش از تظاهرات، پلیس از مردم خواست تا جاده ها را آزاد بگذارند تا به خدمات اورژانس اجازه دهند آزادانه پس از تصادف خودرو در روز جمعه در تفرجگاه محبوب تل آویو حرکت کنند.

[ad_2]