دهقانان قبل از تصرف آذربایجان خانه ها را می سوزانند قره باغ کوهستانی

[ad_1]

ارمنستان و آذربایجان بر سر قره باغ کوهستانی که در آن جنگ جدایی طلبانه در اوایل دهه 1990 انجام شد ، درگیر شده اند.

روستاییان در قره باغ روز شنبه قبل از فرار به ارمنستان قبل از تعطیلات آخر هفته ، هنگامی که بخشی از خاک به عنوان یک توافق صلح به آذربایجان تحویل داده می شود ، خانه های خود را آتش زدند.

ساکنان منطقه کلباجار آذربایجان که ده ها سال تحت کنترل تجزیه طلبان ارمنی بودند ، پس از اعلام خبر کنترل دوباره آذربایجان در روز یکشنبه ، مهاجرت گسترده ای را در این هفته آغاز کردند.

نبردها بین تجزیه طلبان مورد حمایت ارمنستان و ارتش آذربایجان در اواخر سپتامبر آغاز شد و به مدت شش هفته ادامه داشت.

ارمنستان روز شنبه 2317 نظامی را که در درگیری کشته شده اند اعلام کرد و هزاران نفر را مجبور به ترک خانه های خود کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت ارمنستان ، الینا نیکوغوسیان ، در فیس بوک نوشت: تقریباً 1000 کشته در مقایسه با آخرین تعداد کشته شدگان در جنگنده های ارمنستان افزایش یافته است.

“خانه آنها را بسوزان”

در روستای چارکتار – در مرز با منطقه همسایه مارتاکرت ، که قرار است تحت کنترل ارمنستان باقی بماند ، – حداقل شش خانه در صبح شنبه در حال سوختن بودند که جریان های غلیظ دود خاکستری بر فراز دره بالا می آمد.

همانطور که ارمنی ها اغلب آذربایجانی ها را صدا می زنند ، “این خانه من است ، من نمی توانم آن را به ترکها بسپارم” ، یکی از ساکنان گفت که تخته های چوبی و ژنده پوشهای آغشته به بنزین را به خانه ای کاملا خالی پرتاب می کند.

وی گفت: “امروز همه خانه خود را خواهند سوزاند … به ما یک ساعت فرصت داده شد تا نیمه شب برویم.”

روز جمعه ، حداقل 10 خانه در چارکتار و اطراف آن سوزانده شد.

رقبای اتحاد جماهیر شوروی سابق پس از ناکامی تلاش های قبلی آتش بس روسیه ، فرانسه و ایالات متحده ، در اوایل این هفته موافقت کردند تا درگیری ها را متوقف کنند.

بخش عمده ای از توافقنامه صلح شامل بازگشت ارمنستان به کالباجار و همچنین منطقه آغدم تا 20 نوامبر و منطقه لاچین تا 1 دسامبر است که توسط ارامنه پس از جنگ ویرانگر دهه 1990 برگزار شده است.

وزارت دفاع آذربایجان گفت: آذربایجان و ارمنستان اجساد سربازان کشته شده در درگیری های روز شنبه در اطراف شهر شوش در قره باغ بالا را رد و بدل کردند.

در این بیانیه آمده است: “به عنوان بخشی از این عملیات بشردوستانه ، اجساد سربازان کشته شده نیروهای مسلح ارمنستان جمع آوری و به طرف ارمنی تحویل داده شدند.” “همچنین ، به عنوان بخشی از این اقدام ، اجساد شش نظامی ارتش آذربایجان. “

صلحبانان روسی

مقامات نظامی روسیه می گویند که یک ماموریت نزدیک به 2،000 سرباز 16 پایگاه مشاهده را در کوه قره باغ کوهستانی و در امتداد دالان لاچین ایجاد می کند.

هلی کوپترهای نظامی روسیه روز شنبه کاروانی از نیروهای حافظ صلح را از پایگاه نظامی اربونی در ارمنستان تا قره باغ کوهستانی همراهی کردند.

صلحبانان در ستونی سفر می کردند که شامل نفربرهای زرهی و سایر خودروهای نظامی بود.

نیروهای حافظ صلح روسی در مجموع 10 پست رصد در قره باغ برقرار کردند و کنترل راهرو لاچین را که منطقه کوهستانی را با ارمنستان متصل می کند ، به دست گرفتند.

بر اساس توافق آتش بس که توسط رهبران ارمنستان ، آذربایجان و روسیه امضا شده است ، صلحبانان وظیفه دارند نقض آتش بس را کنترل کنند ، ایمنی حمل و نقل را متوقف کرده و کلیه جنایات علیه غیرنظامیان را متوقف کنند.

ارمنستان و آذربایجان ده ها سال در درگیری بر سر قره باغ کوهستانی زندانی بوده اند ، جایی که در اوایل دهه 1990 و سه سال پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی جنگ جدایی طلبانه در آن صورت گرفت.

مساحت کوه های قفقاز در حدود 4،400 کیلومتر مربع (1700 مایل مربع) 50 کیلومتر (30 مایل) از مرز ارمنستان فاصله دارد.

از اواخر سال 1994 در جنگ جدایی طلبانه جدایی طلبانه که منجر به کشته شدن حدود 30 هزار نفر و آوارگی حدود یک میلیون نفر شد ، تحت کنترل نیروهای قومی ارمنی و ارتش ارمنستان بوده است.



[ad_2]