دیپلمات ایرانی روز محاکمه بمب را از دست می دهد اروپا

[ad_1]

یک دیپلمات ایرانی در بلژیک به اتهام توطئه برای بمب گذاری در تجمع مخالفان ایرانی در خارج از پاریس در پرونده ای که باعث تنش با تهران شده است محاکمه شده است.

دادگاه روز جمعه آغاز شد ، اگرچه اسدولا اسدی 48 ساله با ادعای مصونیت دیپلماتیک حاضر به حضور در دادگاه نشد.

با این حال ، چون وی در آلمان دستگیر شد و اعتبار دیپلماتیک وی در اتریش بود ، دادستان های بلژیک گفتند که آنها حق ادامه کار را دارند.

اسد مستقر در وین در صورت محکومیت به این حمله ، که در ژوئن 2018 متوقف شد ، 20 سال زندان دارد. دادستان ها خواستار صدور حکم کامل و بدون نرمش شدند.

جلسه دادگاه با حضور وكیل دیمیتری دو بكو ، كه نماینده موكل خود بود ، ادامه داشت.

سه نفر دیگر در حال محاکمه هستند: یک زوج ایرانی بلژیکی ، نسیمه نعامی ، 36 ساله و امیر سعدونی ، 40 ساله ، متهم به بردن بمب از اسد برای قرار دادن آن در یک جلسه مخالف ، و مهرداد عارفانی ، 57 ساله یک شاعر ایرانی مستقر در بلژیک تماس تلفنی مکرر با دیپلمات دارد.

این سه متهم در دادگاه حاضر شدند. دادستان ها خواستار یک دوره 18 ساله برای زوجین و یک دوره 15 ساله برای عرفانی بودند.

هر چهار نفر متهم به اقدام به حمله مسلحانه و مشارکت در فعالیت های یک گروه مسلح هستند.

وکیل بلژیکی ، دیمیتری دی بکو ، نماینده اسدولا اسدی ، دیپلمات ایرانی ، هنگام ورود به دادگاه در آنتورپ بلژیک با رسانه ها صحبت کرد. [Johanna Geron/Reuters]

پس از جلسه جمعه ، قسمت دوم روند برای روز پنجشنبه برنامه ریزی شده است. انتظار می رود دادگاه قبل از صدور رای در اوایل سال آینده برای بررسی رای خود موکول کند.

این پرونده فعالیت های بین المللی تهران را برجسته می کند ، زیرا امیدوار است که روابط با غرب را از بین ببرد ، زیرا دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا ، که واشنگتن را از توافق هسته ای با ایران بیرون کشید ، باید کنار برود.

در ژوئن 2018 ، مقامات بلژیکی تلاش برای قاچاق مواد منفجره در فرانسه برای حمله به جلسه یکی از جنبش های مخالف تبعیدی در ایران را که با حضور متحدان نزدیک ترامپ برگزار شد ، خنثی کردند.

در اواخر همان سال ، دولت فرانسه سرویس اطلاعاتی ایران را به داشتن پشت عملیات متهم کرد ، اتهامی که جمهوری اسلامی به شدت آن را رد کرد.

شورای ملی مقاومت در ایران (NCRI) ، که شامل موحدین خلق ایران (MEK) است ، تجمع خود را در 30 ژوئن 2018 در ویلپنت نزدیک پاریس برگزار کرد.

قرار بود چندین شخصیت برجسته بین المللی از جمله وودی ترامپ ، رودی جولیانی و مقامات پیشین انگلیس ، و همچنین سناتور سابق اینفرید بتانکورت سناتور فرانسوی-کلمبیایی و ماریام ریوی رهبر NCRI.

روز تجمع ، پلیس بلژیک ناامی و سعدونی را که با آن یک پوند مواد منفجره TATP و یک چاشنی در اتومبیل خود داشت ، از آنتورپ در حال رانندگی رهگیری کرد.

اسد هنگام سفر از طریق آلمان دستگیر شد ، جایی که هیچ مصونیتی از آزار و اذیت وی نداشت.

عارفانی که بیش از 10 سال در بلژیک زندگی می کند ، پس از صدور قرار بازداشت اروپا در بلژیک ، در سال 2018 در فرانسه دستگیر شد.

ژرژ-هانری بوتیر ، وکیل دادگستری NCRI ، به همراه همتای فرانسوی خود ، ویلیام بوردون ، گفت: “ما نمی توانیم تصور کنیم که از میزان فاجعه جلوگیری شده است.”

بوردون در خارج از دادگاه گفت: “این یک روند تاریخی بی سابقه است. این اولین باری است که رژیم پروانه به صورت نمادین روی اسکله قرار می گیرد. “

وکلای نماینده کسانی که مورد حمله قرار گرفته اند ، می گویند عارفانی نزدیک اسد بود که گفته می شود معمار این نقشه است و به سیم کارت اتریشی که در اختیار او بود اشاره کردند.

این دو مرد هرگونه رابطه را انکار می کنند.

دی بکو ، وکیل اسد ، شاکیان مدنی را به تلاش برای تبدیل پرونده به یک دادگاه سیاسی از طرف جنبش مخالف متهم کرد.

به گفته کارشناس ایرانی فرانسوا نیکولو ، سفیر سابق فرانسه در تهران ، حسن روحانی رئیس جمهور ایران از اطلاع از حمله ناموفق تعجب کرد.

این دیپلمات به خبرگزاری فرانسه گفت: “در آن زمان هنگام بازدید از اروپا ، او کاملاً عصبانی شد که از این عملیات اطلاعاتی مطلع شد.”

روحانی در جریان توطئه ادعایی ، تلاش کرد تا پشتیبانی پایتخت های اروپایی از توافق هسته ای سال 2015 با ایران را حفظ کند ، این توافق همچنان ادامه دارد زیرا پایتخت های اروپا سعی می کنند ایران را در آن حفظ کنند.



[ad_2]