ذخیره اورانیوم غنی شده کم در ایران 12 برابر حد مجاز: آژانس انرژی هسته ای خاورمیانه

[ad_1]

گزارشی از آژانس هسته ای سازمان ملل متحد می گوید ایران ذخیره 24442.9 کیلوگرمی دارد ، در حالی که 202.8 کیلوگرم در توافق هسته ای سال 2015 مجاز است.

به گفته آژانس هسته ای سازمان ملل ، ایران اورانیوم غنی شده کم را 12 برابر حد تعیین شده در توافق هسته ای ذخیره کرده است ، در حالی که در ارائه توضیح معتبر برای وجود مواد هسته ای در سایت های اعلام نشده موفق نشده است.

این یافته ها توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی (آژانس بین المللی انرژی هسته ای) روز چهارشنبه در یک سند محرمانه ارائه شده به کشورهای عضو و توسط آژانس های خبری گزارش شده است.

از تاریخ 2 نوامبر ، ناظر هسته ای گفت که ایران دارای ذخایر 2442/9 کیلوگرم (53857/7 پوند) اورانیوم با غنی سازی کم است ، در حالی که در 25 آگوست گزارش شده 2،105،4 کیلوگرم (4641،6 پوند) بود. توافق هسته ای که ایران در سال 2015 با قدرت های جهانی امضا کرد فقط به او اجازه داد تا ذخیره 202.8 کیلوگرم (447 پوند) را حفظ کند.

آژانس بین المللی انرژی هسته ای می گوید ایران به غنی سازی اورانیوم تا خلوص 4.5 درصد ادامه می دهد ، این میزان بالاتر از 3.67 درصد مجاز توافق نامه فروپاشی است.

در این سند همچنین آمده است که توضیحات ایران درباره وجود مواد هسته ای در یک سایت اعلام نشده در این کشور “غیرقابل اعتماد” است.

در این گزارش آمده است ، اگرچه مقامات ایرانی اطلاعاتی درباره این سایت ارائه داده اند ، اما این آژانس “به ایران اطلاع می دهد که همچنان معتقد است که واکنش ایران از نظر فنی معتبر نیست”.

وی افزود: “ایران به توضیح كامل و سریع در مورد وجود ذرات اورانیوم با منشا انسانی احتیاج دارد … در محلی در ایران كه به آژانس اعلام نشده است.”

توافق مهم هسته ای که به طور رسمی تحت عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) شناخته می شود ، برای مهار فعالیت های هسته ای ایران در ازای کاهش تحریم ها امضا شد. هدف جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای توسط کشور بود ، کاری که ایران اصرار داشت قصد ندارد.

دولت ایران شروع به کاهش تعدادی از تعهدات JCPOA خود در پی تصمیم رئیس جمهور دونالد ترامپ برای خروج یک جانبه ایالات متحده از توافقنامه 2018 و ناکامی متعاقب آن در کشورهای اروپایی این کشور – فرانسه ، انگلیس و آلمان – برای تأمین منافع اقتصادی ایران کرده است. .

ایران پس از اعلام در ماه آگوست که اجازه بازرسی از دو سایت مسدود شده قبلی را به آژانس انرژی هسته ای هسته ای داده است.

تنش بین واشنگتن و تهران افزایش یافت ، زیرا ایالات متحده پس از خروج از برجام “اعمال فشار حداکثر” را اعمال کرد و بار دیگر تحریم های اقتصادی مجازاتی را اعمال کرد که اقتصاد ایران را تحت فشار قرار داده و از جمله به تورم و کمبود تورم منجر شد. مواد مخدر

تغییر در دیپلماسی هسته ای دو کشور را می توان در حالی مشاهده کرد که جو بایدن ، رئیس جمهور منتخب آمریکا ، با اشاره به تغییر چشمگیر سخنان تهاجمی ترامپ علیه ایران ، “راهی قابل اعتماد برای بازگشت به دیپلماسی” به ایران پیشنهاد دهد.

با این حال ، تحلیلگران انتظار دارند که ایران و ایالات متحده در ماه های نخست ریاست جمهوری بایدن با احتیاط پیش روند ، به گفته برخی این دو کشور می توانند در سال 2021 ، احتمالاً در نیمه دوم سال ، به توافق یخ زدایی موقت دست یابند. مذاکرات گسترده تر احتمالاً باید تا سال 2022 صبر کند.



[ad_2]