رئیس جمهور کوزوو استعفا داد تا به جرایم جنگی متهم شود کوزوو

[ad_1]

هاشم تاچی ، یکی از رهبران جنگ استقلال کوزوو ، تقریباً به 100 قتل و جنایات دیگر متهم شده است.

هاشم تاچی ، رئیس جمهور کوزوو ، یکی از رهبران جنگ استقلال کوزوو ، برای مواجهه با اتهامات جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت در دادگاه ویژه مستقر در لاهه استعفا داد.

تاچی روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی استعفای خود را اعلام کرد. وی گفت که در حال برداشتن گام “برای محافظت از صداقت ریاست جمهوری کوزوو” است.

وی اعلام کرد که پس از نزدیکترین متحد خود و رهبر حزب دموکرات خود ، کادری وسلی ، استعفای فوری خود را اعلام کرد و او را متهم کرد و برای محاکمه به لاهه سفر می کند و “اکنون” عقب نشینی می کند.

طبق پیش نویس کیفرخواست در ماه ژوئن ، تاچی ، وسلی و دیگران مرتکب “نزدیک به 100 قتل” و سایر جنایات علیه “صدها قربانی شناخته شده آلبانیایی های کوزوو ، صرب ها ، روما و سایر اقوام” از جمله مخالفان سیاسی شدند.

بر اساس بیانیه دادگاه جنایات جنگ کوزوو ، اوایل روز پنجشنبه ، یاکوپ کراسنیکی ، سیاستمدار کهنه کار کوزوو و سخنگوی پیشین ارتش آزادیبخش کوزوو دستگیر و به لاهه منتقل شد.

اتاق ویژه کوزوو اضافه کرد ، کراسنیقی ، رئیس سابق پارلمان ، به جرایم جنگی و جنایات علیه بشریت متهم خواهد شد. جزئیات کیفرخواست علیه وی ارائه نشده است.

این دستگیری پس از حمله پلیس به شدت مسلح از سوی مأموریت حاکمیت قانون اتحادیه اروپا (EULEX) در کوزوو به خانه کراسنیقی در حومه پایتخت پریشتینا هجوم برد.

اتاق تخصصی در سال 2015 در لاهه تأسیس شد تا به جرایم ادعایی توسط پارتیزانهای ارتش آزادیبخش کوزوو (KLA) در طول جنگ 1998-1999 مرتکب شود ، که در نهایت منجر به استقلال کوزوو از صربستان شد. 10 سال بعد.

دادگاه مستقر در لاهه توسط قوانین کوزوو اداره می شود ، اما از قضات و دادستان های بین المللی استفاده می کند.

در پایان ماه ژوئن ، تاچی در میان 9 نفری بود که توسط دادگاه به جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت متهم شد. دادستان های لاهه برای اولین بار یک ماه بعد از وی در مورد نقش وی در درگیری های دهه 1990 س questionال کردند.

این جنگ که پس از حملات هوایی به رهبری ناتو پایان یافت ، منجر به کشته شدن بیش از 10 هزار نفر و اعلام نکردن هزار و 641 نفر شد.

صربستان اعلامیه استقلال کوزوو را در سال 2008 به رسمیت نمی شناسد. صربستان و کوزوو از سال 2011 در تلاش برای عادی سازی روابط و گشودن درهای عضویت در اتحادیه اروپا درگیر مذاکره با اتحادیه اروپا هستند.



[ad_2]