رهبران جهان پیروزی اردوغان ترکیه را در انتخابات تبریک گفتند | اخبار انتخابات

[ad_1]

چند تن از رهبران جهان پس از آنکه رسانه های دولتی ترکیه گزارش دادند که وی در دور دوم انتخابات که بزرگترین چالش را برای 20 سال قدرت او به وجود آورده بود، مجدداً در انتخابات پیروز شد، به وی تبریک گفتند.

با باز بودن 97 درصد صندوق های رای، اردوغان در دور دوم روز یکشنبه 52.1 درصد آرا را کسب کرد و رقیب خود کمال کولچداراوغلو را که 47.9 درصد آرا را به دست آورد، شکست داد.

شورای عالی انتخابات ترکیه هنوز نتایج را تایید نکرده است.

این انتخابات که در آن بیش از 64 میلیون ترک در داخل و خارج واجد شرایط رای دادن بودند، در بحبوحه بحران هزینه های زندگی برگزار شد که تورم در اکتبر به 85 درصد رسید و زلزله در فوریه که بیش از 50000 نفر را کشت.

اردوغان، 69 ساله، که در سال 2003 به قدرت رسید، در ابتدا به عنوان نخست وزیر، چشم اندازی برای توسعه بیشتر ارائه کرد و متعهد شد که پیشرفت های ایجاد شده توسط حزب عدالت و توسعه (AKP) خود را گسترش دهد.

طولانی ترین رهبر ترکیه عضو ناتو در انتخاباتی که به عنوان مهم ترین انتخابات این کشور در تاریخ 100 ساله خود به عنوان جمهوری پس از عثمانی تلقی می شد، بی سابقه آزمایش شد.

رقیب اردوغان، کمال کولچداراوغلو، ائتلاف قدرتمندی تشکیل داده است که متحدان سرخورده سابق رئیس جمهور را با ملی گرایان سکولار و محافظه کاران مذهبی گروه بندی می کند.

کولچداراوغلو پس از دور دوم رای گیری گفت: من از همه شهروندانم دعوت می کنم برای خلاص شدن از شر این رژیم اقتدارگرا و آوردن آزادی و دموکراسی واقعی به این کشور رای دهند.

در اینجا نحوه واکنش سایر کشورها به این توسعه آمده است:

روسیه

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت پیروزی اردوغان دلیلی بر این بود که مردم ترکیه از کار فداکارانه و سیاست خارجی مستقل او قدردانی می کنند.

پوتین در پیام اردوغان گفت: پیروزی در انتخابات نتیجه طبیعی کار فداکارانه شما به عنوان رئیس جمهوری ترکیه بود که گواه روشنی بر حمایت مردم ترکیه از تلاش های شما برای تقویت حاکمیت دولتی و پیگیری سیاست خارجی مستقل بود. به گفته کرملین.

پوتین گفت: ما برای کمک شخصی شما در تقویت روابط دوستانه روسیه و ترکیه و همکاری های متقابل سودمند در زمینه های مختلف ارزش زیادی قائلیم.

قطر

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر برای اردوغان در سمت جدید خود آرزوی موفقیت کرد.

ترجمه: برادر عزیزم رجب طیب اردوغان، پیروزی شما را تبریک می گویم. برای شما در دوره جدید خود و در دستیابی به آنچه مردم ترکیه آرزوی پیشرفت و رفاه و همچنین پیشرفت و رشد روابط دوجانبه قوی ما را دارند، آرزوی موفقیت دارم.

لیبی

عبدالحمید دبیبه، نخست وزیر لیبی، پیروزی اردوغان در انتخابات را تجدید اعتماد مردم ترکیه به پروژه ها و سیاست های موفق رئیس جمهور توصیف کرد.

دولت وحدت ملی مستقر در طرابلس در طرابلس توسط ترکیه در برابر یک دولت رقیب مستقر در شرق حمایت می شود.

مجارستان

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در توییتی به اردوغان به خاطر پیروزی بی چون و چرای انتخاباتی اش تبریک گفت.

فلسطین

محمد استای، نخست وزیر فلسطین، اردوغان و مردم ترکیه را به خاطر “پیروزی انتخابات” تمجید کرد.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس گفت: پیروزی رئیس جمهور اردوغان را تبریک می گویم و تحسین می کنم. [Turkish] موقعیت متمدن مردم مشتاقانه منتظر است [their] حمایت از آرمان ما و اورشلیم ما.

کودکان در حالی که حامیان فلسطینی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پس از نتایج زودهنگام خروج از انتخابات در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، در خان یونس در جنوب نوار غزه در 28 مه 2023 جشن می گیرند، منتظر کیک هستند.
حامیان فلسطینی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، موفقیت انتخاباتی وی را در خان یونس در جنوب نوار غزه، 28 می 2023 جشن می گیرند. [Ibraheem Abu Mustafa/Reuters]

آذربایجان

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در تماسی تلفنی به اردوغان تبریک گفت و او را به باکو دعوت کرد.

صربستان

الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان به اردوغان و مردم ترکیه بابت “پیروزی انتخابات” تبریک گفت.

ایران

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، انتخاب مجدد اردوغان را “نشانه تداوم اعتماد ارزشمند مردم ترکیه” خواند.

وی افزود: روابط ما با ترکیه در مرحله بعدی بر اساس حسن همجواری و منافع مشترک ادامه خواهد داشت.

افغانستان

مولوی عبدالکبیر، نخست وزیر موقت ترکیه، گفت: پیروزی رئیس جمهور اردوغان در انتخابات ترکیه و انتخاب شدنش به عنوان رئیس جمهور ترکیه را تبریک می گویم.

سودان

ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش که ارتش را در برابر گروه شبه‌نظامی نیروی پشتیبانی سریع (RSF) رهبری می‌کند، به اردوغان به خاطر کسب مقام جدید تبریک گفت.

مالت

یان بورگ، وزیر امور خارجه مالت گفت: این پیروزی مهم را برای رئیس جمهور اردوغان از صمیم قلب تبریک می گوییم.

پاکستان

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان در توییتی گفت که انتخاب مجدد اردوغان “تاریخی” بود.

او گفت: «او ستون استحکام مسلمانان مظلوم و صدایی آتشین برای حقوق مسلم آنها بود.

الجزایر

عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهور الجزایر به اردوغان به خاطر کسب مقام جدید تبریک گفت.

ونزوئلا

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا گفت که «پیروزی» «برادر و دوست» اردوغان را جشن می گیرد.

امارات متحده عربی

شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی، از جمله رهبرانی بود که در خاورمیانه از اردوغان استقبال کرد، جایی که او بر نفوذ ترکیه، گاه با قدرت نظامی، تاکید کرد.



[ad_2]