ریاست جمهوری بایدن چه تاثیری بر ترکیه خواهد گذاشت؟ | بوقلمون

[ad_1]

استانبول، ترکیه – درست چند هفته قبل از پیروزی رئیس جمهور منتخب جو بایدن در انتخابات ایالات متحده ، رئیس جمهور رجب طیب اردوغان تجمع حزب خود را در جنوب شرقی ترکیه برگزار کرد و پیامی تحریک آمیز به ایالات متحده ارسال کرد.

اردوغان به متحد خود در ناتو گفت: “شما نمی دانید با چه كسی سر و كار دارید.”

وی با اشاره به تهدیدهای آمریکا مبنی بر خرید سامانه موشکی جنجالی روسیه توسط ترکیه افزود: “اکنون تحریم های خود را اعمال کنید ، هرچه که باشد.”

نظرات ممکن است به بایدن باشد. همانطور که یک مقام ارشد دولت ترکیه به شرط ناشناس ماندن به الجزیره گفت: “مردم اینجا تحت تأثیر این احتمال نیستند [of a Biden presidency]”

گرچه رئیس جمهور دونالد ترامپ ممکن است برخی از افراد را در صحنه جهانی بیگانه کند ، اما روابط وی با ترکیه به طور کلی خوب است. همانطور که خودش در تابستان در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: “من خیلی خوب با اردوغان کنار می آیم.”

علی رغم خرید سامانه موشکی اس -400 روسیه توسط ترکیه در سال گذشته هنوز ارتباط بین اردوغان و ترامپ از بین نرفته است.

طبق قانون ضد تحریم ایالات متحده (CAATSA) ، مجری این قانون باید کشورهایی را که تجهیزات دفاعی از روسیه می خرند تحریم کند.

با این وجود ترامپ به رغم تماس های مکرر کنگره و تهدیدهای مقامات وزارت امور خارجه به ترکیه ، بارها و بارها از این کار خودداری کرده است.

اردوغان در ماه اکتبر اولین آزمایش S-400 ترکیه را تأیید کرد.

این مقام ترکیه ای توضیح داد: “حداقل ترامپ با رئیس جمهور نوعی رابطه کاری داشت” ، تلاش کرد کنگره را تحت فشار قرار دهد تا تحریم ها را اعمال نکند.

اگرچه ترامپ شکست را اعتراف نکرد و مبارزات انتخاباتی وی قول داد که نتیجه را به چالش بکشد ، اما بیشتر کارشناسان پیش بینی می کنند که کنترل مسئولیت بایدن فقط زمان است.

“من با ترکیه سخت می گیرم”

اما به گفته نیکلاس دانفورث ، یکی از اعضای ارشد صندوق مارشال آلمان ، ترامپ “آخرین متحد ترکیه در واشنگتن است”.

و برای دولت جدید ایالات متحده ، “شدت ترکیه راهی کاملاً مشهود برای بایدن برای شکستن از پیوند انتقادی ترامپ به رهبران اقتدارگرا خواهد بود.”

دانفورث ادامه داد: “اکنون که ترکیه دوباره S-400 را آزمایش می کند.” “بایدن معمولاً موظف است به تحریم های CAATSA ادامه دهد. س realال واقعی این است که وی چقدر پرخاشگرانه انتخاب می کند تا آنها را به کار بگیرد و واکنش بازارهای مالی چیست. “

طبق CAATSA ، روسای جمهور می توانند از میان محدودیت در معاملات بانکی مقامات منفرد تا ممنوعیت وام از هر مسسه ایالات متحده ، پنج مورد از مجازات های این قانون را انتخاب کنند.

به گفته سینان اولگن ، دیپلمات سابق ترکیه و رئیس اتاق فکر EDAM مستقر در استانبول ، دامنه تحریم ها احتمالاً به “توازن سیاسی در کنگره” بستگی دارد.

به عنوان مثال دموکرات ها ، که احتمالاً فشار بیشتری برای تحریم های شدیدتر دارند ، نتوانسته اند کنترل سنا را به دست بگیرند.

اما حتی دولت ترامپ نیز ترکیه را تحریم کرده است.

در جریان اختلافات در مورد زندانی شدن پاستور آمریکایی اندرو برونسون در ترکیه در آگوست 2018 ، ایالات متحده تعرفه 50 درصدی برای آلومینیوم و فولاد ترکیه وضع کرد که منجر به افت شدید ارزش لیر ترکیه قبل از آزادی برونسون شد.

یک مقام ارشد ترکیه که تحریم های مجدد تحت نظر بایدن را تأیید کرد “یکی از مواردی است که همه در اینجا نگران آن هستند”.

“پرونده بسته شده”

هر دو تحلیلگر توافق کردند که مشارکت ترکیه در برنامه رادارگریز F-35 ایالات متحده عملا پایان یافته است.

اولگن آن را “پرونده بسته” می داند. اگرچه این کشور هنوز در حال تولید برخی قطعات برای F35 است ، وی گفت كه انتظار دارد با پایان یافتن این قرارداد این قطعات به پایان برسد.

ترکیه علاقه خود را برای خرید 100 فروند هواپیمای جنگنده ابراز کرده بود اما در ابتدا با خرید اس -400 تعطیل شد. دانفورث انتخاب احتمالی بایدن را “آخرین ضربه” به مشارکت وی در این برنامه توصیف می کند.

هنوز هم همانطور که این مقام ترکیه ای افزود: “هیچ چیز مانع از فعال شدن S-400 نخواهد شد.”

و اگرچه آنکارا سعی خواهد کرد “به دنبال گفتگو با بایدن” باشد ، اما رابطه به خوبی آغاز نشده است.

در ماه اوت ، ویدئویی از بایدن ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته ، در ترکیه منتشر شد که در آن از “رهبری مخالف” ترکیه “قادر به تصاحب اردوغان و شکست دادن او” صحبت می کرد و واکنش خشمگین آنکارا و احزاب مخالف ترکیه را در پی داشت. .

دولت ترکیه احتمالاً از دولت آمریكا در باراك اوباما – كه بایدن معاون رئیس جمهور آن بود – به خاطر حمایت از شبه نظامیان YPG (یگان های حفاظت از مردم) در سوریه ، كه ترکیه آن را شاخه ای از پ.ك.ك (حزب كارگران كرد) می داند ، به خاطر می آورد. مرزهای آن برای دهه ها ترکیه ، ایالات متحده و اتحادیه اروپا پ.ک.ک را یک سازمان “تروریستی” توصیف کرده اند.

“در زمان اوباما ، او بود.” [Biden] وی معاون رئیس جمهور بود ، “مقام ارشد ترکیه ادامه داد ،” آنها بسیاری از کارهایی را انجام دادند که ترکیه آنها را دوست ندارد. “

برای دیپلمات سابق اولگن ، خطرات پیش روی ترکیه از زمان عزیمت ترامپ ، خطر انباشت بیش از حد یک شخص سیاسی را نشان می دهد.

“ترکیه باید ارتباط بیشتری با نهادهای مختلف داشته باشد ، خواه کنگره باشد ، ایالت [Department]یا پنتاگون و دیگر نمی تواند برای یک نفر سرمایه گذاری کند – حتی اگر رئیس جمهور ایالات متحده باشد. “

دنفورت صریح تر اظهار داشت: “آنکارا به کار خود با تمام افرادی که طی این سالها از خود بیگانه کرده اند ادامه خواهد داد.”

در سالهای اخیر ، سیاست خارجی ترکیه بیش از پیش قاطعانه شده است ، از عملیات های مختلف در سوریه گرفته تا حمایت از آذربایجان در درگیری با ارمنستان بر سر قره باغ ، تا رویارویی با یونان ، قبرس و اتحادیه اروپا به طور گسترده تر در مورد حفاری حقوق در شرق. مدیترانه ای

‘به نقشه نگاه کن’

با این حال ، اولگن گفت که هنوز هم امکان همکاری بیشتر با دولت بایدن وجود دارد زیرا وی احتمالاً “متعهد به تقویت ناتو” است.

و ترکیه می تواند در کشورهایی که در باتلاق سیاسی قرار دارد با کمک ها کنار بیاید. به عنوان مثال ، در لیبی ، جایی که ترکیه در کشورهای نیابتی با روسیه در جنگهای نیابتی قرار گرفته است ، “امیدوار است که بتواند از حمایت بیشتری از ایالات متحده برخوردار شود”.

علیرغم مشکلات فعلی در روابط ایالات متحده و ترکیه و افزایش اعتماد به نفس آنکارا ، اولگن گفت “نیاز به ادامه همکاری های استراتژیک با ترکیه” همچنان ادامه دارد.

از نظر دانفورث ، بایدن با چالش هایی روبرو خواهد شد که در زمان اوباما معاون رئیس جمهور بود: “می خواهد بدون داشتن خطر شکاف دائمی ، سخت گیرتر شود.”

به گفته این مقام ارشد ترکیه ، “به بایدن توصیه می شود که هر روز صبح بیدار شود و به نقشه نگاه کند و ببیند ترکیه کجاست.”



[ad_2]