سرانجام ، عربستان سعودی پیروزی بایدن در انتخابات ایالات متحده را تبریک می گوید عربستان سعودی

[ad_1]

عربستان سرانجام بیش از 24 ساعت پس از شکست دادن دونالد ترامپ ، که روابط شخصی نزدیک با محمد بن سلمان ، ولیعهد محمد (MBS) داشت ، سرانجام روز یکشنبه جو بایدن را به خاطر پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تبریک گفت.

معاون رئیس جمهور پیشین آمریكا در كارزار خود قول داده است كه برای ارزیابی مجدد روابط با پادشاهی ، خواستار پاسخگویی بیشتر در مورد ترور جمال هاشوگی روزنامه نگار سعودی در كنسولگری در استانبول در ریاض شود و خواستار پایان دادن به حمایت آمریكا از جنگ در یمن شود.

در حالی که دیگر کشورهای عربی برای تحسین رقیب دموکرات ، MBS ، حاکم واقعی پادشاهی ، در مورد رای گیری در آمریکا سکوت کردند ، حتی وقتی سخنان گرمی را برای رئیس جمهور تانزانیا در مورد انتخاب مجدد خود ارسال کرد. ترامپ از به رسمیت شناختن این مسابقه خودداری کرد و قول داد که نتیجه را به چالش بکشد.

خبرگزاری دولتی SPA گزارش داد ، ساعت 19:32 به وقت گرینویچ روز یکشنبه ، پادشاه سلمان عربستان سعودی و پسرش MBS پیروزی در بایدن و معاون جدید رئیس جمهور کامالا هریس را تبریک گفتند.

SPA افزود: “ملک سلمان از روابط برجسته ، تاریخی و نزدیک بین دو کشور دوست و مردم آنها که هر یک به دنبال تقویت و توسعه در همه سطوح هستند ، ستایش کرد.”

روابط MBS با ترامپ یک محافظ در برابر انتقادات بین المللی از حقوق ریاض ناشی از ترور هاشوگی ، نقش ریاض در جنگ یمن و بازداشت فعالان زن است.

این مناطق اکنون می توانند به نقاط اصطکاک بین بایدن و عربستان سعودی ، صادر کننده عمده نفت و خریدار سلاح های آمریکایی تبدیل شوند.

دکتر مونا ، کاربر سعودی توییتر ، نوشت: “تنها چیزی که از COVID-19 بدتر خواهد بود BIDEN-20 خواهد بود” ، در حالی که بسیاری دیگر از کاربران عربستانی این پلت فرم رسانه های اجتماعی به سادگی نتیجه را در ساعات اولیه نادیده گرفتند شبکه های آمریکایی انتخابات برای بایدن را اعلام کردند.

یک منبع سیاسی سعودی با استناد به روابط تاریخی ریاض با واشنگتن ، احتمال بروز اختلاف بین پادشاهی و ایالات متحده را کاهش داده است.

اما روزنامه اوكاز عربستان سعودی احساس عدم اطمینان در مورد آینده پادشاهی را ارائه می دهد. در مقاله ای در صفحه نخست آمده است: “منطقه منتظر است … و آماده می شود … برای آنچه بعد از پیروزی بایدن اتفاق می افتد.”

جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا روز شنبه دونالد ترامپ را شکست داد [Andrew Harnik/AP Photo]

نگرانی در مورد عربستان سعودی

ممکن است ملکوت مدت زیادی منتظر نماند. نیل کوئلیام ، یکی از اعضای اتاق فکر چتام هاوس انگلیس ، گفت که دولت بایدن سعی در نارضایتی زودهنگام از سیاست های داخلی و خارجی عربستان سعودی دارد.

وی گفت: “رهبری سعودی نگران است كه دولت بایدن و كنگره متخاصم بررسی كامل روابط ، از جمله ارزیابی مجدد روابط دفاعی را انجام دهند ، و به همین دلیل احتمالاً صداهای مثبتی ایجاد كرده و بر پایان دادن به درگیری در یمن متمركز خواهد شد.”

عربستان سعودی با اشتیاق از “حداکثر فشار” ترامپ در تحریم های شدید علیه رقیب منطقه ای ایران حمایت کرده است. اما بایدن گفت که او به پیمان هسته ای سال 2015 میان قدرت های جهانی و تهران باز خواهد گشت ، توافقی که در زمان بیدن معاون رئیس جمهور در دولت باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا انجام شد.

ابوزید ، صندوقدار یک سوپرمارکت در ریاض ، اظهار امیدواری کرد که بایدن رویکرد دیگری داشته باشد. وی گفت: “من از پیروزی بایدن خوشحال نیستم ، اما امیدوارم که او از اشتباهات اوباما درس بگیرد و متوجه شود که ایران دشمن مشترکی است.”

یک منبع سیاسی سعودی گفت این پادشاهی “توانایی معامله با هر رئیس جمهوری را دارد ، زیرا ایالات متحده کشور نهادهایی است و کارهای نهادی زیادی بین عربستان و ایالات متحده دارد”.

وی گفت: روابط سعودی و آمریکایی روابط عمیق ، پایدار و استراتژیکی است و آنها تمایلی به تغییر ندارند زیرا رئیس جمهور در حال تغییر است.

MBS دستور قتل خاشقجی را انکار کرد ، اما در سال 2019 او به مسئولیت شخصی خود اعتراف کرد و گفت که این اتفاق در ساعت او رخ داده است. ریاض هفت نفر را به مدت هفت تا 20 سال زندانی کرده است.



[ad_2]