سقوط باخموت به معنای “پیروزی پیری برای واگنر” است | اخبار جنگ روسیه و اوکراین

[ad_1]

کیف، اوکراین – به گفته رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی، باخموت پس از بمباران هسته ای در سال 1945 به هیروشیما شبیه است.

شهر ویران شده جنوب شرقی که قبل از شروع جنگ حدود 70000 نفر را در خود جای داده بود، پس از یک محاصره 10 ماهه به ویرانه تبدیل شد.

«هیچ چیز زنده ای باقی نماند. زلنسکی در نشست روز یکشنبه گروه هفت (G7) در هیروشیما گفت: همه ساختمان‌ها ویران شده‌اند.

ساعاتی قبل، یوگنی پریگوژین، رئیس گروه مزدور واگنر، دستگیری کامل باخموت را اعلام کرد، در حالی که کی‌یف اعلام کرد که هنوز سنگرهایی در حومه شهر معدنی و دانشگاهی دارد.

در صورت تایید، تصرف باخموت اولین دستاورد نظامی روسیه از زمان سقوط سولدار، شهر کوچکتر در شمال شرقی باخموت، در ژانویه خواهد بود.

گروه واگنر
در این تصویر که از یک ویدئو گرفته شده و توسط دفتر مطبوعاتی پریگوژین در 20 مه 2023 منتشر شده است، یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر، پرچم روسیه را در مقابل سربازان خود در باخموت، اوکراین نگه داشته است. [File: Prigozhin Press Service via AP]

اما این پیروزی بیشتر نمادین است تا استراتژیک – به ویژه با توجه به امیدهای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای پیروزی رعد اسا در اوکراین در فوریه 2022.

باخموت اساساً توسط نیروهای واگنر دستگیر شد، گروهی که عمدتاً متشکل از زندانیان آموزش ندیده ای بود که از زندان های روسیه استخدام شده بودند، پس از اینکه ارتش عادی روسیه بیش از حد بی نظم، بی روحیه و آموزش ضعیف نشان داد.

واگنر در ماه دسامبر حملات موج انسانی را به نام “راهپیمایی گوشت” آغاز کرد. آنها با آتش توپخانه و خمپاره ی عظیم و تقریباً شبانه روزی و همچنین حملات هوایی پشتیبانی می شدند.

یک کارشناس ارشد نظامی اوکراین گفت که واگنر به دلیل تلفات هنگفت نیروی انسانی و تجهیزات در حالی که به آهستگی خیابان به خیابان پیش می رفتند، کشته شد.

ژنرال ایگور روماننکو، معاون سابق ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین، به الجزیره گفت: «این یک پیروزی بزرگ برای واگنر است.

او گفت: «پریگوگین هم آن را می‌فهمد. او فقط باید یک نتیجه نظامی-سیاسی را حساب می کرد [to Putin]چیزی غیر از سولدار.»

یک سرباز اوکراینی در نزدیکی ساختمان های مسکونی آسیب دیده در اثر گلوله باران در شهر خط مقدم باخموت قدم می زند.
یک سرباز اوکراینی در نزدیکی ساختمان‌های مسکونی که در اثر گلوله باران در شهر خط مقدم باخموت در منطقه دونتسک ویران شده‌اند قدم می‌زند. [File: Anatolii Stepanov / AFP]

طبق گزارش ها، پریگوژین شخصاً به پوتین قول داده است که باخموت را تصرف کند، حتی اگر این شهر اهمیت حمل و نقل و لجستیکی خود را برای نیروهای اوکراینی که سال گذشته خطوط تدارکاتی خود را تغییر دادند، از دست داده است.

روماننکو گفت که نیروهای کی یف همچنان تپه های نزدیک باخموت را کنترل می کنند و از پیشروی روسیه به سمت شهرها و شهرهای به شدت مستحکم چاسوف یار، کنستانتینوفکا، کراماتورسک و اسلاویانسک جلوگیری می کنند.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، به G7 گفت که روس ها از زمان آغاز محاصره در ماه ژوئیه، 100000 سرباز را در آنجا از دست داده اند – بیشتر از کل جمعیت غیرنظامی باخموت قبل از جنگ.

یک منبع ناتو روز یکشنبه به سی ان ان گفت که روسیه به ازای هر یک از نیروهای اوکراینی پنج سرباز خود را از دست داده است.

پریگوژین گفت که مزدورانش طی چند روز از باخموت عقب نشینی خواهند کرد.

او گفت که آنها شهر را به سربازان عادی روسی تحویل خواهند داد، چیزی که می تواند مشکل ساز باشد زیرا آنها عمدتاً از مردانی تشکیل شده اند که اخیراً بسیج شده اند با آموزش ضعیف و روحیه ضعیف.

بر اساس اسناد فاش شده آمریکا، اوکراین هرگز تلفات نظامی خود را فاش نکرده است، اما این تلفات آنقدر شدید بود که کاخ سفید از کی‌یف خواست در فوریه باخموت را ترک کند.

“آنها من را می خواهند”

برخی از نظامیان اوکراینی نسبت به فرماندهان خود ابراز تردید کرده و گفته اند که با وجود جراحات شدید مجبور به بازگشت برای دفاع از باخموت شده اند.

یک سرباز اوکراینی که گفت برای «تعمیر سریع» و غسل تعمید پسرش به کیف رسیده است، به الجزیره گفت: «یک بمب در چند متری من منفجر شد.

او که نخواست نامش فاش شود گفت: “من دوبل می بینم، پنج مصدوم داشتم، اما آنها می خواهند من برگردم.”

برای همسرش، بازگشت او به جبهه یک فداکاری کاملاً غیر ضروری به نظر می رسد.

«این جایی است که آنها باید آن را تمام کنند؟ چرا آنها نمی توانند جوانتر را پیدا کنند، کسی که بارها مجروح نشده باشد؟» او به الجزیره گفت.

پس از اینکه اوکراین در این ماه یک ضدحمله غافلگیرکننده و موفقیت آمیز در آنجا انجام داد، دستگیری باخموت بسیار تلخ به نظر می رسید.

اما یک تحلیلگر نظامی گفت، اما ظاهرا هدف از این ضدحمله نجات سربازان اوکراینی باقی مانده بود.

نیکولای میتروخین از دانشگاه برمن آلمان به الجزیره گفت: «هدف محقق شده است. ” [city] رها شده است.»

او گفت که سقوط باخموت می تواند یک ضد حمله بسیار بزرگتر را در جنوب، به ویژه در منطقه زاپوروژیه، جایی که کی یف در هفته های اخیر در حال افزایش نیرو بوده است، به تاخیر بیاندازد.

او گفت که این تاخیر همچنین به ورود سلاح های جدید غربی، به ویژه تانک های پیشرفته Leopard A1 آلمان مربوط می شود.

میتروخین گفت: نیروهای اوکراینی «به احتمال زیاد تا زمانی که 80 تانک لئوپارد A1 را که وعده داده بودند تا اول ژوئن دریافت نکرده و آزمایش نکنند، حمله ای را در جنوب یا جاهای دیگر آغاز نخواهند کرد».

ناظران گفتند که تأخیر می تواند برای بهبود اقتصاد اوکراین که در سال گذشته تقریباً یک سوم کوچک شد و تازه شروع به بهبودی کرده است، مضر باشد.

دولت‌های غربی و میلیون‌ها پناهنده منتظر پایان جنگ هستند تا کمک‌ها را سرازیر کنند و به خانه‌های خود بازگردند.

“البته اگر [victory] الکسی کوشت، تحلیلگر مستقر در کیف، به الجزیره گفت: تاریخ سال ها به تعویق افتاده است، تقریباً هیچ شانسی برای توسعه وجود ندارد.

دود از ساختمان‌ها در این نمای هوایی از باخموت، محل شدیدترین درگیری‌ها با نیروهای روسی در منطقه دونتسک اوکراین بلند می‌شود.
دود از ساختمان‌های باخموت، محل سنگین‌ترین و طولانی‌ترین نبرد با نیروهای روسی در طول جنگ اوکراین بلند می‌شود. [File: Libkos/AP]

کرملین خوشحال است

علیرغم آنچه زلنسکی در مورد ویرانه های باخموت به کرملین و حامیانش گفت، این هیروشیما نبود.

این حتی باخموت نیست، زیرا آنها به طور مداوم از نام شهر از زمان شوروی – آرتیوموفسک – استفاده می کنند.

کرملین بیانیه ای منتشر کرد که در آن وعده جوایز دولتی را به “همه کسانی که خود را متمایز کردند” داد و روس های طرفدار جنگ برای تمجید از “پیروزی” به رقابت پرداختند.

“آرتیوموفسک آزاد شده است. این یک رویداد تاریخی است.” این افسانه که آرتیوموفسک یک قلعه تسخیرناپذیر است ویران شده است.

کانال روسیه 1 گزارش داد: «تسخیر یک مسیر مستقیم و کوتاه به سمت «شهر شرقی دنیپرو» باز می‌کند.

معدود چهره هایی در مسکو که جرأت داشتند با دیدگاه کرملین مخالفت کنند، دستگیری باخموت را یک رویداد بزرگ نمی دانستند.

الکساندر خداروفسکی، یکی از فرماندهان جمهوری خلق دونتسک که تحت کنترل جدایی طلبان است، روز یکشنبه در تلگرام نوشت: «تلاش‌ها برای دستگیری باخموت بی‌حساب است». باخموت برلین نیست و سقوط آن به معنای پایان جنگ نیست.

یکی دیگر از جنگ سالاران شورشی سخنان روماننکو در مورد پیروزی “پیروز” روسیه را تکرار کرد.

ایگور گیرکین، وزیر دفاع سابق در دونتسک اشغال شده توسط جدایی طلبان، در یک پست تلگرامی گفت: «این حتی تقریباً ارزش نیروها و بودجه ای را که برای آن صرف شد، نداشت.

[ad_2]