سنگ بنای موزه مطبوعات شیرین ابواکله در فلسطین گذاشته شد | اخبار مربوط به درگیری اسرائیل و فلسطین

[ad_1]

رام الله، کرانه باختری اشغالی – نمایندگان تشکیلات خودگردان فلسطین (PA) و شبکه رسانه ای الجزیره سنگ بنای موزه مطبوعاتی شیرین ابواکله را در رام الله در کرانه باختری اشغالی مرکزی اسرائیل در اولین سالگرد درگذشت وی گذاشتند.

ابواکله، خبرنگار تلویزیونی الجزیره به مدت 25 سال، در 11 مه 2022 هنگام گزارش حمله نظامی اسرائیل در شهر جنین در کرانه باختری اشغالی توسط نیروهای اسرائیلی به ضرب گلوله کشته شد.

محمد ستای نخست وزیر فلسطین در مراسم روز پنجشنبه گفت: «شیرین شاهد و شهید بود».

ما امروز در این موزه که روزنامه‌نگاری و رسانه فلسطین را مستند می‌کند، یاد و خاطره شیرین ابواکله را گرامی می‌داریم.»

در این مراسم خانواده ابوعکل، عیسی قصص شهردار رام الله و دیگر مقامات و همچنین ناصر ابوبکر، رئیس سندیکای روزنامه نگاران فلسطینی و تعدادی از شخصیت های دیپلماتیک و غیرنظامی حضور داشتند.

ما به تعقیب این قاتلان، این جنایتکاران ادامه خواهیم داد. ما نه کمیسیون تحقیق اعلام شده توسط آنها و نه نتایج آن را باور نداریم. ما می خواهیم تحقیقات مستقلی انجام شود.

این موزه قرار است در سال 2025 در زمینی به مساحت 4709 متر مربع (50687 فوت مربع) توسط شهرداری رام الله افتتاح شود. اگرچه الجزیره هزینه های ساخت و ساز را پوشش داده است، اما پس از باز شدن موزه برای عموم، شهرداری مسئولیت آن را بر عهده خواهد داشت.

ابواکله، 51 ساله، در 11 مه 2022 هنگام گزارش حمله ارتش اسرائیل به اردوگاه آوارگان جنین در شمال کرانه باختری اشغالی به ضرب گلوله کشته شد. او یک جلیقه مطبوعاتی و کلاه ایمنی مشخص به سر داشت و در هنگام کشته شدن در کنار خبرنگاران دیگر ایستاده بود.

در حالی که ارتش اسرائیل در سپتامبر 2022 اعتراف کرد که سربازانش “به احتمال زیاد” شیرین را کشته اند، دولت اسرائیل تا به امروز از تحقیقات مستقل جلوگیری کرده و می گوید که هیچ کس را در قتل مسئول نخواهد دانست.

میراث ابوعکل

هفته گذشته، قسیس و حمد بن تامر آل ثانی، رئیس الجزیره، توافقنامه ساخت موزه را در مقر این شبکه در دوحه قطر امضا کردند.

احمد ابولبان، مدیر کل شهرداری رام الله، گفت که این موزه شامل چندین بخش خواهد بود.

اولین مؤلفه، نمایشگاهی از میراث روزنامه نگاری و سفر حرفه ای ابوعکل است. ابولبان به الجزیره گفت: نمایشگاه دوم از روزنامه نگاران فلسطینی به قتل رسیده است و مولفه سوم بر سفر و تاریخ رسانه های فلسطینی متمرکز است.

ابو لبان گفت که این موزه به همراه سه مورد دیگر: موزه یاسر عرفات، موزه محمود درویش و مجسمه نلسون ماندلا، “چهارمین نقطه عطف” در رام الله خواهد بود.

او گفت که معتقد است چنین پروژه ای برای برجسته کردن تلاش های “اشغالگری، از طریق قتل روزنامه نگاران و نمادهای فلسطینی، برای خاموش کردن حقیقت” مهم است.

ابولبان گفت: «با این حال، این افراد از طریق میراث خود در میان ما زنده خواهند ماند و نسل های بعدی را، چه روزنامه نگاران و چه فلسطینی های عادی، به پیش خواهند برد.»

مبارزات روزنامه نگاران فلسطینی

عبدالحفیث جاوان، روزنامه‌نگار فلسطینی که برای تلویزیون العربیه کار می‌کند، به الجزیره گفت که معتقد است «قتل شیرین باعث شده است که تمام جهان به درد و رنج خبرنگاران فلسطینی در صحنه توجه کنند. آزار و اذیت خبرنگاران یک واقعیت مستمر است. در حالی که ما در میدان هستیم، افرادی هستند که کار ما را دوست ندارند و ما را هدف قرار می دهند.

جووان در این مراسم گفت: «چنین موزه‌ای برای مستندسازی کار روزنامه‌نگاری و رسانه‌های فلسطینی که نقش بسیار مهمی در سفر آزادی و استقلال فلسطین داشته و خواهند داشت، مهم است».

گذاشتن سنگ بنای موزه آخرین مراسم در هفته ای پر هیجان از رویدادهای سالگرد بود.

روز یکشنبه، دوستان و خانواده ابوعکل مراسم یادبودی را در کلیسای کاتولیک یونانی اللیقاه ملکیت در بیت حنینا، قدس شرقی اشغالی برگزار کردند. روز سه شنبه، یادبود بزرگی برای گرامیداشت میراث او در کاخ فرهنگ رام الله با حضور صدها فلسطینی برگزار شد.

عزیزان او در شوک و درد رها شده اند.

«شیرین را هر روز می دیدم. او یک دوست بسیار صمیمی بود. هر روز با هم تماس می گرفتیم. همه نگرانی ها، لحظات شادی، لحظات غمگین مان را با یکدیگر در میان گذاشتیم. ایمان حموری که از دوستان نزدیک ابوعکل بود به الجزیره گفت: او در دوستی، در سفر و در همه چیز فردی زیباست.

«متاسفانه اسرائیل از تمام جنایات خود خلاص می شود. اگر او بتواند از چنین جنایت بسیار واضحی خلاص شود، آنگاه مردم احساس ویران شدن می کنند – که ممکن است هرگز در موردشان عدالت نخواهند گرفت. [But] اگر بتوانیم عدالت را برای شیرین به دست آوریم، من معتقدم که این زمینه را برای مجازات اسرائیل برای تمام جنایات جنگی اش فراهم می کند.

[ad_2]