شوشا: ارمنستان جنگ را گزارش می دهد ، ادعاهای “پیروزی” آذربایجان را انکار می کند آسیا

[ad_1]

مقامات مورد حمایت ارمنستان می گویند که جنگ در اطراف شهر استراتژیک قره باغ کوهستان ادامه دارد و ادعای آذربایجان برای “آزادی” را انکار می کند.

پس از آنکه آذربایجان ادعا کرد شوشا ، شهری استراتژیک در قره باغ ، را تصرف کرده است ، خیابان های باکو در جشن های روز یکشنبه منفجر شد.

اما ، مانند بیشتر موارد درگیری در منطقه ، ارمنستان بلافاصله ادعاهای رقیب خود را رد کرد.

ارمنستان روز دوشنبه درگیری شدید در اطراف یک شهر استراتژیک در قره باغ را اعلام کرد ، یک روز پس از آنکه آذربایجان اعلام کرد پس از شش هفته خونریزی موفقیت بزرگی خواهد بود.

الهام علی اف ، رئیس جمهوری آذربایجان اعلام کرد که نیروهای کشورش روز یکشنبه شوشا را که در بالای کوه مشرف به پایتخت قره باغ ، استپاناکرت واقع شده ، تصرف کردند.

پس از اینکه ایلهام علی اف ، رئیس جمهور آذربایجان گفت نیروهای این کشور شوشا را که ارمنی ها آن را شوشا می نامند ، در حین جنگ برای منطقه جدا شده قره باغ در باکو ، آذربایجان در ساعت 8 شب ، در حالی که در خیابان جشن می گیرند ، پرچم ملی را در دست دارند. نوامبر 2020 [Stringer/Reuters]

“من از انجام وصیت نامه پدرم خوشحالم. ما شوشا رو آزاد کردیم! این یک پیروزی بزرگ است! امروز بگذارید روح رهبر ملی و شهدای ما تجلیل شود! تبریک می گویم آذربایجان! او توییت کرد.

ارمنستان انکار کرده است که نیروهای ارمنی قومی در منطقه کنترل شهر را که او آن را شوشی می نامد ، از دست داده اند ، اما گفت که جنگ در اطراف آن سنگین است.

“نبرد در حوالی شوشی ادامه دارد. واحدهای ارتش قره باغ کوهنوردی با موفقیت ماموریت خود را انجام می دهند و دشمن را از ابتکار عمل محروم می کنند “. سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان شوشان استپانیان گفت.

ساکنان در طول نبردها برای منطقه جدا شده قره باغ از شوشی به زیرزمین یک ساختمان پناه می برند [File: Stringer/Reuters]

دیپلمات ها تلاش خود را در آخر هفته با تشدید جنگ در نزدیکی شوش افزایش دادند ، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز شنبه با رجب طیب اردوغان همتای ترکی و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه صحبت کرد.

ترکیه متحد اصلی آذربایجان است و اردوغان تقاضای باکو برای بازگشت شوش را به وی تبریک گفت و آن را “نشانه ای از قریب الوقوع آزادسازی مناطق باقی مانده اشغالی” خواند.

دخالت ترکیه در هر توافق آتش بس کلیدی خواهد بود و روز یکشنبه گزارش هایی مبنی بر طرح توافق آتش بس و استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه و ترکیه در قره باغ کوهستانی وجود داشت.

پس از درخواست رسمی نیکول پاشینیان ، نخست وزیر ارمنستان از پوتین برای شروع مشاوره های “فوری” برای کمک به امنیت ، روسیه گفته است که فقط در صورت درگیری وارد خاک ارمنستان خواهد شد.

قربانیان و آتش بس ناموفق

از 27 سپتامبر ، آذربایجان بسیاری از سرزمین های قره باغ و اطراف آن را که در جنگ برای سرزمین جدا شده که 90،000 نفر را در دهه 1990 کشته ، از دست داد.

چندین هزار نفر از ترس کشته شدن در آخرین تشدید درگیری بر سر منطقه ای که بین المللی به عنوان بخشی از آذربایجان شناخته می شود اما توسط ارمنی های قومی ساکن و کنترل می شوند ، ترس دارند.

سه آتش بس در شش هفته گذشته شکست خورده است و سلاح های برتر آذربایجان و موفقیت در میدان جنگ انگیزه آن را برای دستیابی به یک توافق صلح پایدار کاهش داده است.

شوشا ، یا شوشی ، با صخره های کاملاً مرزی هم مرز است و می تواند به عنوان نقطه تعیین شده ای برای حمله آذربایجانی ها به استپاناکرت باشد ، گفت: تحلیلگران نظامی و سیاسی.

جمعیت آن عمدتاً از آذربایجانی ها قبل از جنگ 1991-94 تشکیل شده و از نظر فرهنگی از نظر هر دو کشور دارای اهمیت است.

روسیه ، که در دوران اتحاد جماهیر شوروی نفوذ زیادی در قفقاز جنوبی داشت ، با ارمنستان پیمان دفاعی دارد ، اما با آذربایجان نیز روابط خوبی دارد ، کشوری که گاز و نفت تولید می کند و خطوط لوله تحت تأثیر جنگ نیست.

تحلیلگران نظامی می گویند دخالت مستقیم نظامی روسیه در درگیری بعید است مگر اینکه ارمنستان خود به عمد حمله شود و در صورت ادامه پیشرفت های آذربایجان بعید به نظر می رسد ترکیه قدم بردارد.

در نبردهای اخیر ، وزارت دفاع آذربایجان گزارش های ارمنستان مبنی بر گلوله باران شدن نیروهای خود در استپاناکرت را تکذیب کرده و نیروهای ارمنی را به شلیک به مواضع آذربایجان در مرز بین دو جمهوری شوروی سابق متهم کرده است. ارمنستان این را انکار کرد.

آذربایجان گفته مواضع در مناطق تووز و گدابای خود را زیر آتش گرفته اند و ارمنستان از جنگ در مناطق مختلف منطقه جنگ خبر داده است.

افرادی که پرچم های ملی را از ماشین به اهتزاز در می آورند در حالی که در خیابان ها جشن می گیرند پس از اینکه ایلهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان گفت نیروهای این کشور شوشا را که ارمنیان آن را شوشی می نامند ، در جریان نبردها برای منطقه جدا شده قره باغ در باکو ، آذربایجان تصرف کردند. [Stringer/Reuters]



[ad_2]