طوفان یوتا تهدید جدیدی را برای آمریکای مرکزی تهدید می کند آمریکا و کانادا

[ad_1]

طوفان یوتا که به سرعت تقویت می شود ، قوی ترین طوفان در این فصل ثبت شده است ، روز دوشنبه با نزدیک شدن به همان قسمت از آمریکای مرکزی که بیش از یک هفته قبل از آن طوفان قدرتمند ایتا متحمل شده بود ، به یک گروه بسیار خطرناک تبدیل شد.

طوفان یوتا در 24 ساعت 112 کیلومتر در ساعت (70 مایل در ساعت) به دست آورد و از 140 کیلومتر در ساعت (85 مایل در ساعت) در صبح یکشنبه به یک هیولای 245 کیلومتر در ساعت (155 مایل در ساعت) در صبح روز دوشنبه رسید. پیش بینی کنندگان پیش بینی می کردند که با رسیدن به ساحل این طوفان فاجعه بارتر شود.

مقامات هشدار داده اند که احتمالاً یوتا در مناطقی که باران های سیل آسا اشباع خاک می کند ، زمین را در معرض لغزش ها و سیلاب های جدید قرار می دهد و طوفان می تواند به 3.6 تا 5.5 متر (12 تا 18) برسد. پا) بالاتر از جزر و مد طبیعی است.

یوتا ، که امروز صبح شدت گرفت و تبدیل به یک طوفان شد ، در حال نزدیک شدن به نیکاراگوئه و هندوراس است ، کشورهایی که اخیراً مورد حمله طوفان ETA قرار گرفته اند [Ricardo Maldonado Rozo/EPA-EFE]

تخلیه از مناطق کم ارتفاع نیکاراگوئه و هندوراس در نزدیکی مرز مشترک آنها انجام شد ، که به نظر می رسد خشکسالی احتمالی یوتا باشد. یکشنبه شب باد و باران در سواحل نیکاراگوئه احساس می شد.

Iota اوایل روز یکشنبه به طوفان تبدیل شد و به سرعت قدرت بیشتری پیدا کرد. انتظار می رفت که شب از جزیره پراویدنس کلمبیا عبور کند یا از آن نزدیک شود و مرکز ملی طوفان ایالات متحده هشدار داد که احتمالاً اواخر روز دوشنبه به سرزمین اصلی آمریکای مرکزی برسد.

مرکز توفان ها گفت که مرکز ایوتا در حدود 35 کیلومتری ایسلادا Providencia ، کلمبیا و 235 کیلومتری (145 مایل) جنوب شرقی Cabo Gracias a Dios در مرز نیکاراگوئه و هندوراس قرار دارد و در حال حرکت است. غرب با سرعت 17 کیلومتر در ساعت (10 مایل در ساعت).

Iota رکوردشکنی سی امین طوفان است که به نام فصل طوفان های شدید در اقیانوس اطلس امسال نامگذاری شده است. این نهمین طوفان است که در این فصل به سرعت در حال شدت گرفتن است ، پدیده ای خطرناک که بیشتر و بیشتر اتفاق می افتد. اینگونه فعالیتها توجه به تغییر اقلیم را جلب کرده است ، دانشمندان می گویند باعث ایجاد طوفانهای مرطوب تر ، قوی تر و مخرب تر شده است.

کل هندوراس در حالت آماده باش بود و تخلیه اجباری قبل از آخر هفته آغاز شد. گزارش شده که تا یکشنبه شب ، 63 هزار و 500 نفر در 379 پناهگاه در منطقه ساحلی شمال بوده اند.

مقامات نیکاراگوئه گفتند که تا اواخر بعد از ظهر یکشنبه ، حدود 1500 نفر ، تقریبا نیمی از آنها کودک ، از مناطق کم ارتفاع در قسمت شمال شرقی کشور ، از جمله تمام ساکنان Cayo Miskitos ، تخلیه شده اند. مقامات می گویند 83000 نفر در منطقه در معرض خطر هستند.

چندین نفر از ساکنان Bilvi ، یک شهر ساحلی نیکاراگوئه ، ابراز نگرانی کرده اند که خانه های آنها با Iota مخالفت نخواهند کرد ، پس از مدت کوتاهی [Civil Defense Handout/EPA-EFE]

باد و باران یکشنبه شب در بیلوی ، یک شهر ساحلی نیکاراگوئه ، احساس می شد ، جایی که مردم در طول روز بازارها و فروشگاه های سخت افزاری را شلوغ می کردند و به دنبال ورق های پلاستیکی ، ناخن و سایر مواد برای تقویت خانه های خود بودند ، دقیقاً مانند طوفان اتا. در تاریخ 3 نوامبر.

چند تن از ساکنان بیلی ابراز نگرانی کردند که خانه های آنها به این زودی پس از اتا با Iota مخالفت نکنند. تلویزیون محلی نشان داد که مردم با قایق های چوبی ، کودکان کوچک ، و همچنین سگ و مرغ حمل می شوند.

اتا قبلاً یک ظرفیتی درست کرده است. این نیکاراگوئه مانند طوفان دسته 4 برخورد کرد و حداقل 120 نفر را کشت زیرا باران های سیل آسا باعث جاری شدن سیلاب و رانش زمین در مناطقی از آمریکای مرکزی و مکزیک شدند. سپس از طریق کوبا ، فلوریدا کیز و اطراف خلیج مکزیک پیچ و خم شد ، قبل از اینکه دوباره به ساحل نزدیک سدر کی ، فلوریدا فرود بیاید ، و از فلوریدا و کارولینای منجمد شود.

انتظار می رود که یوتا در مناطق شمالی نیکاراگوئه ، هندوراس ، گواتمالا و جنوب بلیز 200 تا 400 میلی متر (8 تا 16 اینچ) باران ببارد و در مناطق جدا شده تا 750 میلی متر (30 اینچ) باران ببارد. مرکز طوفان گفت ، کاستاریکا و پاناما نیز ممکن است باران شدید و احتمال جاری شدن سیل را متحمل شوند.

اتا بیست و هشتمین طوفان امسال بود و رکورد سال 2005 را به پایان رساند. بقایای تتا ، بیست و نهمین ، یکشنبه در شرق اقیانوس اطلس متلاشی شد.

اهالی پس از طوفان اتا از وسایل نقلیه سیل زده در خیابان های سیل زده Planeta ، هندوراس عبور می کنند [Delmer Martinez/AP Photo]

در چند دهه گذشته ، هواشناسان بیشتر نگران طوفانی مانند Iota بوده اند که بسیار سریعتر از حد معمول تغذیه می کنند. آنها یک آستانه رسمی برای این تشدید سریع ایجاد کردند – طوفانی که فقط در 24 ساعت 56 کیلومتر در ساعت (35 مایل در ساعت) به دست می آورد. یوتا آن را دو برابر کرد.

در اوایل سال جاری ، هانا ، لورا ، سالی ، تدی ، گاما ، دلتا ، زتا و یوتا به سرعت قدم برداشتند. لورا و دلتا رکوردهای سود سریع را بستند یا ثبت کردند.

دانشمندان اقلیم و طوفان از سازمان ملی اقیانوسی و جوی این اثر را مطالعه کردند و دریافتند “بیشتر آن مربوط به تغییرات اقلیمی ساخته بشر است”.

به گفته فیل کلوتزباخ ، محقق طوفان در دانشگاه ایالتی کلرادو ، این اولین بار است که اقیانوس اطلس دو توفان مهم با وزش باد بیش از 177 کیلومتر در ساعت (110 مایل در ساعت) در ماه نوامبر با یوتا و اتا دارد. هنگامی که بالاترین وزش باد یوتا به 250 کیلومتر در ساعت (155 مایل در ساعت) رسید ، در 1999 برای قوی ترین طوفان اقیانوس اطلس در پایان سال تقویم با لنی کنار آمدند.

پایان رسمی فصل توفان 30 نوامبر است.



[ad_2]