عادی سازی اعراب با اسرائیل در 500 کلمه اسرائيل

[ad_1]

گزارش بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در روز یکشنبه به عربستان سعودی موضوع روابط بی سابقه بین کشورهای عربی و اسرائیل را دنبال می کند.

نیمه دوم سال 2020 روند عادی سازی روابط را با سرعت بیشتری طی کرد: “توافق نامه های آبراهام” در ماه آگوست با امارات متحده عربی (امارات) امضا شد ، بحرین یک ماه بعد دنبال کرد و دولت انتقالی سودان عادی سازی روابط با اسرائیل را اعلام کرد. در ماه اکتبر

چندین حزب سیاسی در سودان عادی سازی را رد کرده اند و سرپرست وزیر امور خارجه سودان گفته است که این توافق نامه باید توسط شورای قانونگذاری هنوز تشکیل نشده تصویب شود.

از طریق دولت ترامپ ، این معاملات سالها اجماع بین اکثر کشورهای عربی را شکست و گفت: هرگونه رسمیت شناختن اسرائیل به پایان اشغال سرزمین های فلسطین و ایجاد راه حل مرزی دو کشور در سال 1967 بستگی دارد.

پیش از ماه آگوست ، فقط دو کشور عربی با اسرائیل روابط رسمی داشتند – مصر در 1979 و اردن در سال 1994.

رهبری فلسطین امارات ، بحرین و سودان را به دلیل عادی سازی معاملات به عنوان “ضربه ای حیله گرانه به آرمان فلسطین” محكوم كرد.

تشکیلات خودگردان فلسطین ، مستقر در کرانه باختری اشغالی ، در اعتراض به این اقدام از اتحادیه عرب خارج شد و سفیران خود را در امارات و بحرین فراخواند.

با این حال ، پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ، وی هر دو سفیر را به کار خود برگرداند و بازگشت به هماهنگی امنیتی با اسرائیل را اعلام کرد ، که در اوایل سال جاری در اعتراض به طرح پیشنهادی رئیس جمهور دونالد ترامپ برای خاورمیانه به حالت تعلیق درآمد. اسرائیل بیشترین سود را می برد.

تحلیلگران می گویند ، این اقدام مانع تلاش های آشتی فلسطین بین دولت حماس در نوار غزه و سازمان کرانه باختری کرانه باختری است که در میان انزوای منطقه ای جعلی جعل شده است.

اگرچه عربستان سعودی هنوز به طور رسمی روابط خود با اسرائیل را تصدیق نکرده است ، اما با ابراز مکرر تمایل خود به عادی سازی روابط ، سخنان خود را نرمتر کرده است.

در همین حال ، ریاض همچنان به توزیع خط رسمی عدم به رسمیت شناختن اسرائیل تا زمان توافق برای راه حل دو کشور ، با بیت المقدس شرقی اشغالی به عنوان پایتخت یک کشور آینده فلسطین ادامه می دهد.

روابط دو جانبه و سلاح های ایالات متحده

نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در یک دهه گذشته بوده است ، که به دلیل عدم انجام هرگونه مذاکره مهم صلح بین دولت اسرائیل و تشکیلات خودگردان است.

در عوض ، با چندین حمله در نوار غزه محاصره شده ، که منجر به کشته شدن هزاران نفر ، و ساخت و سازهای دیوانه وار شهرک های غیرقانونی و مصادره زمین در کرانه باختری اشغالی و اورشلیم شرقی شد ، زندگی برای فلسطینیان بدتر شد.

در عوض ، نتانیاهو بر ایجاد روابط با کشورهای منطقه تمرکز کرد.

توافق با امارات ، یک کشور نفت خیز با نفوذ منطقه ای قابل توجه ، یک پیشرفت تاریخی تلقی می شود که می تواند منطقه را متحول کند. دو کشور پیش از این توافق کرده اند که شرایط ویزا برای شهروندان دیگری را لغو کنند و چندین توافق نامه دو جانبه در زمینه سرمایه گذاری ، گردشگری ، پروازهای مستقیم ، امنیت و ارتباطات از راه دور به امضا رسانده اند.

امارات متحده عربی توجه خود را به خرید هواپیمای جنگنده F-35 آمریکایی معطوف کرده است ، که بالقوه می تواند توازن قدرت در منطقه را تغییر دهد.

اسرائیل تنها کشور در منطقه است که دارای اف -35 است ، اما پس از گفتن اینکه ایالات متحده به او اطمینان داده است که برتری نظامی اسرائیل اطمینان داده است ، حاضر به مخالفت با فروش آنها به امارات نشد.



[ad_2]