عراق رهبر شبه نظامیان مورد تحریم ایالات متحده را آموزش می دهد: رویترز خاورمیانه

[ad_1]

طبق گفته شش مقام دولتی ، امنیتی و گروهی ، ارتش عراق تحت تحریم های آمریكا ، یك عضو سابق یك گروه شبه نظامی مورد حمایت ایران را به دلیل كشتن معترضان برای تبدیل شدن به یك افسر ارشد نظامی آموزش می دهد.

به گفته آنها ، حسین فالیح عزیز ، معروف به ابوزینب ال لامی ، همراه با افسران عراقی برای یک سال آموزش به مصر اعزام شد که معمولاً مختص پرسنل نظامی این کشور است.

یک سند وزارت دفاع ، که توسط رویترز دیده شده است ، نام او را با یک سرلشکر در لیست افسران شرکت کننده در آموزش تا تابستان سال آینده نشان می دهد.

مقامات گفتند که تبدیل ال لامی به یک افسر ارشد ارتش یکی از شجاعانه ترین اقدامات مصطفی الکاظمی ، نخست وزیر متحد ایالات متحده برای کاهش قدرت گروه های شبه نظامی مورد حمایت ایران در عراق است. واشنگتن گفته است که می خواهد نفوذ تهران در خاورمیانه را محدود کند.

رویترز گفت که بلافاصله نمی توان از سخنگوی دولت عراق و مقامات ایرانی در این مورد اظهار نظر کرد.

یک منبع نزدیک به ال لامی تأیید کرد که وی برای آموزش به مصر اعزام شده است.

طرفداران این طرح آن را راهی برای تضعیف این گروهها می دانند ، که دارای دهها هزار مبارز هستند که از امنیت و اقتصاد عراق برخوردار هستند.

آنها می گویند که این امر باعث از بین رفتن برخی گروه های متعلق به نیروی بسیج مردمی (PMS) ، سازمان چتر شبه نظامی ایالتی می شود که شعبه امنیتی آن ال لامی سالهاست اداره می شود.

PMF بلافاصله به درخواست نظر پاسخ نداد.

یک مقام عراقی که به نمایندگی از دولت صحبت می کرد ، حاضر به اظهار نظر در مورد ال لامی نشد ، اما گفت که او برنامه ای برای بازسازی PMF ، از جمله ارائه آموزش نظامی به رهبران آن دارد.

حیطه خطرناک

با این حال ، برخی از منتقدان آن را یک بازی خطرناک می دانند که شخصی با تجربه مشکوک حقوق بشر و نزدیک به ایران را در قلب ارتش عراق قرار می دهد.

آنها این را نشانه دیگری می دانند که نخست وزیر حتی به برخی از سخت گیرترین مقامات ایران امتیاز می دهد تا بتواند از دولت خود حمایت کند.

یک مقام امنیتی گفت: “این طرح برای جذب رهبران PMF است که کاملاً به ایران وفادار نیستند و آماده سازی آنها از طریق این آموزش های نظامی برای موقعیت های نظامی و امنیتی است.”

این مقام که به دلیل حساسیت موضوع از ذکر نام خودداری کرد ، افزود: “لامی با اتمام آموزش به مقام ارشد دست پیدا خواهد کرد.” وی مشخص نکرد که ال لامی چه موضعی را اتخاذ خواهد کرد.

مقامات نظامی مصر انکار کردند که ال لامی در میان گروهی از افسران عراقی آموزش دیده در مصر بوده است. اما یک منبع امنیتی مصر گفت که وی بدون توضیح در ماه اکتبر در مصر بود.

تحریم های آمریکا

ال لامی رئیس امنیت گروه شبه نظامی ایالتی در عراق و یک بار عضو شبه نظامیان قطیب حزب الله مورد حمایت ایران است. یک منبع نزدیک به وی ارتباط رسمی با ایران یا گروه های مسلحی را که حفظ می کند انکار کرد.

وی در سال 2019 به دلیل نقش ادعایی خود ، که اولین بار توسط رویترز گزارش شد ، برای دستور استفاده از نیروی مرگبار علیه معترضان ضد دولت تحت تحریم های ایالات متحده قرار گرفت. ال لامی از آن زمان هرگونه نقش در کشتن معترضان صلح طلب را انکار کرده است.

دوره الكاظمی ، كه وی در ماه می به قدرت رسید ، با مخالفت دولت او و بخشهایی از نیروهای مسلح از یك طرف و شبه نظامیان ایران از سوی دیگر همراه بود.

ترور قاسم سلیمانی رهبر ارتش ایران و ابومهدی المهندیس ، رئیس ارتش عراق در حمله هواپیمای بدون سرنشین در ماه ژانویه در بغداد ، شبه نظامیان را در اوایل سال جاری به هم ریخت.

الکاظمی در تلاش برای تضعیف گروههای مسلمان شیعه وابسته به ایران که از زمان برکناری صدام حسین حاکم سنی به رهبری آمریکا در سال 2003 به تسلط خود درآمده اند ، در کنار ایالات متحده قرار دارد.

رویترز گزارش داد ، وزارت خارجه ایالات متحده از اظهار نظر خودداری کرد.

الكاظمی اصلاحات در بخش امنیت را با تمركز بر جابجایی در سمتهای امنیتی امنیتی برتر در اولویت قرار داده است. با این حال ، مقامات آمریکایی و عراقی می گویند که شبه نظامیان همچنان 3000 نیروی باقیمانده آمریکایی را که در عراق مستقر هستند ، هدف قرار می دهند.

برخی از گروه های شبه نظامی کمتر شناخته شده گفته اند که آنها پشت حملات موشکی به سفارت آمریکا در بغداد هستند.

رویکرد PMF

یک مقام امنیتی عراقی گفت که جذب ال لامی بخشی از تلاش القادیمی برای نزدیک کردن PMF به دولتش بود.

PMF به طور اسمی در برابر نخست وزیر پاسخگو است ، اما غالب ترین جناح های آن نزدیک به ایران هستند – چیزی که القدیمی در تلاش است آن را تغییر دهد.

شیخ علی الاسدی ، کارمند گروه شبه نظامی مستقر در نوجابا در ایران ، گفت که ارائه آموزش کامل به ال لامی نشانه قدرت PMF است ، نه چیزی که موجب تضعیف شبه نظامیان شود.

وی به رویترز گفت: “این اثبات موفقیت PMF است – کسی که توسط PMF برای کار در ارتش برده شد ، نشان می دهد که تا چه حد قدرت یافته است.”



[ad_2]