عربستان سعودی برای رفع محدودیت های اساسی کارگران خارجی اخبار عربستان سعودی

[ad_1]

معاون وزیر منابع انسانی پادشاهی گفت: عربستان سعودی محدودیت های قراردادی کارگران خارجی ، از جمله آزادی تغییر شغل را کاهش می دهد.

عبدالله بن ناصر ابوتونین روز چهارشنبه گفت ، این برنامه ها که از مارس 2021 اجرا می شود ، شامل حق کارگران خارجی برای ترک کشور بدون اجازه کارفرمایان است.

ابوتونین افزود ، هدف بهبود جذابیت عربستان سعودی در بازار کار است.

محدودیت ها در عربستان سعودی میلیون ها کارگر مهاجر کم درآمد و آسیب پذیر را در شرایط وخیم در سو abuse استفاده و استثمار به کارفرمایان مرتبط کرده است.

وزارت منابع انسانی و توسعه اجتماعی گفت: این اصلاحات به کارگران خارجی اجازه می دهد تا با انتقال کفالت از کارفرمای دیگری به کارفرمای دیگر ، شغل خود را تغییر دهند ، کشور را ترک کنند و دوباره وارد کشور شوند و ویزاهای خروج نهایی را بدون رضایت کارفرمای خود تأمین کنند. که مدتها مورد نیاز بوده است.

به اصطلاح “ابتکار روابط اشتغال” جدید تقریباً 10 میلیون کارگر خارجی در پادشاهی را تحت تأثیر قرار خواهد داد ، یعنی حدود یک سوم کل عربستان سعودی.

Rotna Begham ، محقق دیده بان حقوق بشر گفت که اطلاعات ارائه شده تاکنون نشان می دهد که مقامات سعودی در حال حذف برخی از عناصر سیستم کفالت کفالا هستند که در بسیاری از کشورهای عربی خلیج فارس کار می کند و این باعث می شود که وضعیت قانونی کارگران خارجی با کارفرمای آنها گره خورده باشد.

قطر که خود را برای میزبانی جام جهانی بعدی فیفا در سال 2022 آماده می کند ، اخیراً تغییرات مشابهی را در قوانین کار خود اعمال کرده است.

بیگهام سه تغییر در قانون عربستان را “گام های مهمی که می تواند شرایط کارگران مهاجر را بهبود بخشد” توصیف کرد ، اما هشدار داد که به نظر نمی رسد که لغو سیستم “کافالا” کامل باشد.

بیگهام ، که کار وی بر حقوق مهاجران ، کارگران خانگی و کارگران متمرکز است ، گفت: “کارگران مهاجر هنوز برای حمایت از آنها به یک کارفرما نیاز دارند تا از آنها حمایت مالی کند و کارفرمایان هنوز هم می توانند وضعیت اقامت خود را کنترل کنند.” حقوق زنان در خاورمیانه.

طبق سیستم محدودکننده کافالای عربستان سعودی ، کارگران قدرت زیادی برای جلوگیری از سو abuse استفاده نداشتند زیرا کارفرمایان خروج و توانایی تغییر شغل خود را کنترل می کردند.

بیگهام اخیراً در مورد اینکه چند کارفرما با گرفتن گذرنامه کارگران ، مجبور کردن آنها به کار اضافی و محروم کردن دستمزد ، از این کنترل استفاده کرده اند ، نوشت. این امر باعث شده تا هزاران کارگر از کارفرمایان خود فرار کرده و فاقد شناسنامه شوند.

“شیطان در جزئیات است”

این اصلاحات بخشی از طرح وسیع تری است که تحت عنوان محمد بن سلمان ، ولیعهد ولیعهد (MBS) به منظور ایجاد جذابیت بیشتر پادشاهی برای سرمایه گذاران خارجی ، گسترش بخش خصوصی و متنوع سازی اقتصاد وابسته به نفت پادشاهی به نام چشم انداز 2030 شناخته می شود.

علی محمد ، یک محقق حقوق مهاجر ، گفت تا زمانی که هم کارگران و هم ویزای اقامت به شخصی معروف به کفیل یا حامی مالی بسته شوند ، سیستم کافالا ادامه خواهد یافت.

وی همچنین خاطرنشان کرد که شرایط انتقادی گسترده برای مهاجران در مراکز نگهداری در عربستان سعودی مستقل از سیستم کافالا وجود دارد ، اگرچه “هر اقدامی برای حذف کارگران مهاجر از کنترل یک حامی مالی قطعاً به نفع کارگران مهاجر خواهد بود. و باید مورد استقبال قرار گیرد. “

می رومانوس ، محقق حقوق مهاجران در خلیج فارس با سازمان عفو ​​بین الملل ، گفت که “شیطان معمولاً در جزئیات است” و در حالی که عربستان سعودی اصلاحات جدید را منتشر می کند و آنها را به طور کامل اجرا می کند ، ارزیابی تأثیر این وعده ها بسیار دشوار است. کارگران مهاجر در کشور.

باید دید آیا این آخرین تغییرات در قانون کار در مورد همه کارگران مهاجر از جمله کارگران خانگی مانند خدمتکاران و پرستار بچه ها اعمال خواهد شد یا خیر.

علاوه بر این ، اطلاعات منتشر شده مشخص نمی کند که آیا کارفرمایان می توانند فرار را به کارگران گزارش دهند. بیگهام گفت اگر کارفرمایی قبل از درخواست انتقال شخص ، از فرار کارگر خبر دهد یا بتواند ویزای کارگری را لغو کند ، وی می تواند در کشور فاقد سند باشد و سپس دستگیر و اخراج شود.

“به همین دلیل یک حذف کامل است [of ‘kafala’] بیگم گفت: اصلاحات جزئی مانند از بین بردن نیاز به رضایت کارفرما برای تغییر کارفرمایان و خروج از کشور قابل توجه است ، اما با باقی ماندن چنین عناصری می توان کارگران را به روش های دیگری گرفتار کرد.



[ad_2]