فروش اسلحه G20 در عربستان سعودی سه برابر بیشتر از کمک به یمن است: آکسفام | عربستان سعودی

[ad_1]

این موسسه خیریه می گوید کشورهای G20 از زمان پیوستن به جنگ یمن در سال 2015 به ارزش 17 میلیارد دلار سلاح به عربستان سعودی فروخته اند اما یک سوم این مبلغ را به عنوان کمک هزینه کرده اند.

آکسفام گفت: گروه 20 کشور عضو G20 از زمان مداخله عربستان سعودی در یمن در سال 2015 بیش از 17 میلیارد دلار سلاح فروخته اند.

در گزارشی که روز سه شنبه منتشر شد ، این موسسه خیریه گفت این رقم سه برابر اعضای G20 به عنوان کمک های بشردوستانه به یمن داده اند.

این گزارش در حالی منتشر شد که رهبران G20 آماده دیدارهای هفته جاری برای اجلاس سعودی هستند.

در حالی که برخی از کشورهای اروپایی فروش تسلیحات به ریاض را پس از آغاز یک کارزار نظامی در یمن – آنچه سازمان ملل متحد آن را بدترین بحران انسانی در جهان می نامد – متوقف کرده اند – بسیاری از اعضای G20 همچنان به آن سلاح عرضه می کنند.

در مارس 2015 ، ائتلافی به رهبری پادشاهی نفت خیز با هدف مقابله با شورشیان حسین ایرانی و بازگرداندن دولت به رسمیت شناخته شده بین المللی عبد ربه منصور هادی ، بمباران هوایی را آغاز كرد.

به گفته موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم (SIPRI) ، یک اندیشکده دفاعی ، عربستان سعودی بزرگترین واردکننده اسلحه در جهان بین سالهای 2014 تا 2018 بوده است که 16.9 میلیارد دلار صرف سلاح کرده است ، بیشترین اندکی 4.9 میلیارد دلار از این مبلغ صرف سلاح های اروپایی شده است.

آوسان کمال از Oxfam گفت: “در حالی که یمن وارد ششمین سال درگیری خود می شود ، با 80٪ از 30 میلیون فقیر فقیر ،” دیدن این سطح از تجارت اتفاق افتاده است “.

کمال به الجزیره گفت: “در حالی که ما کار می کنیم … برای پاسخ به ویروس کرونا ، ما شاهد کاهش شدید سطح بودجه بشردوستانه هستیم.”

“ما امروز باید رهبران جهان را به مسئولیت فراخواند تا از حرکت G20 در این هفته استفاده کنند تا اطمینان حاصل شود که در مورد بودجه بشردوستانه صحبت کافی شده است.”

“آتش بس فوری”

گروه های مدافع حقوق بشر از حملات هوایی عربستان سعودی به غیرنظامیان در بیمارستان ها ، مدارس و بازارها انتقاد کرده و از دولت های غربی خواسته اند در یک بن بست صادرات اسلحه به عربستان و متحدانش را متوقف کنند.

به گفته آکسفام ، در طول جنگ “هر ده روز یک حمله هوایی” به بیمارستان ها ، کلینیک ها ، چاه ها و مخازن آب صورت می گرفت.

“ورود ویروس کرونا فقط این شرایط وحشتناک را بدتر کرد. این موسسه خیریه گفت ، با این حال ، برنامه واکنش سازمان ملل برای تأمین آب تمیز ، غذا و مراقبت های پزشکی برای آسیب پذیرترین افراد در سال جاری تنها 44 درصد بودجه تأمین شده است.

براساس اطلاعات مربوط به محل درگیری ها و حوادث مسلحانه ، از جمله 12000 غیرنظامی ، بیش از 100000 نفر در طول جنگ کشته شدند.

درگیری در یمن به طور گسترده در منطقه به عنوان جنگ نیابتی بین رقبای عربستان سعودی و ایران دیده می شود. ریاض اواخر سال گذشته در حالی که خواستار خارج شدن از جنگ پرهزینه بود ، مذاکرات آتش بس غیررسمی با هوتوها را آغاز کرد.

با این حال ، افزایش درگیری ها در هفته های اخیر ، علیرغم آتش بس با حمایت سازمان ملل در منطقه ، ده ها نفر را در شهر اصلی بندر حدیده کشته است. این بندر به عنوان نقطه اصلی ورود کشور جنگ زده برای واردات تجاری و کمک های مورد نیاز بود.

به گفته کمال ، آنچه یمنی ها به سرعت به آن احتیاج دارند “روند صلح فراگیر و آتش بس فوری” است.

طبق برنامه جهانی غذا در سازمان ملل ، 24 میلیون یمنی به کمک بشردوستانه نیاز دارند ، در حالی که 20 میلیون نفر از نظر غذایی ناامن هستند و با قحطی جدید روبرو هستند.

“پس از سالها مرگ ، آوارگی و بیماری ، مردم یمن به این اعضای قدرتمند جامعه جهانی نیاز دارند تا همه طرف های درگیری را متحد کنند تا در مورد آتش بس فوری در سراسر کشور توافق کنند و به مذاکرات متعهد به صلح پایدار هستند ، “محسن صدیکی ، مدیر آکسفام در یمن گفت.

“برنده شدن میلیاردها میلیارد دلار از صادرات اسلحه که به درگیری دامن می زند در حالی که بخش کمی از کمک به یمن را ارائه می دهد ، هم غیراخلاقی است و هم ناهماهنگ. ثروتمندترین کشورهای جهان نمی توانند به سود مردم یمن ادامه دهند. “



[ad_2]