قانون گذاران اتیوپی بار دیگر قصد دارند جایگزین دولت تیگری شوند اتیوپی

[ad_1]

با ادامه جنگ و ترس از تشدید جنگ گسترده ، مجلس اتیوپی روز شنبه به تصویب تشکیل دولت موقت برای منطقه Tigray رأی داد.

روز چهارشنبه پس از آنکه ابی دستور یک کارزار نظامی را صادر کرد و جبهه مردمی برای آزادی تیگری (TPLF) را به حمله به یک پایگاه نظامی فدرال و تلاش برای سرقت تجهیزات متهم کرد ، یک اختلاف آتشین بین دولت فدرال ابی احمد و متحدان سابق او در Tigrayan آغاز شد.

هواپیماهای اتیوپی روز جمعه منطقه Tigray را بمباران کردند و ابی قول حملات هوایی بیشتری را در درگیری های تشدید شده داد زیرا گزارش ها حاکی از آن بود که نیروهای ببر کنترل سایت های مهم نظامی فدرال و سلاح های خود را به دست گرفتند.

کشورهای منطقه از این می ترسند که این بحران به یک جنگ تمام عیار در زمان ابی تبدیل شود ، که برنده جایزه صلح نوبل 2019 برای پایان دادن به درگیری یک دهه ای با اریتره همسایه شد ، اما مجبور شد با شیوع ناآرامی های قومی مبارزه کند.

ابی به عنوان یک عملیات نظامی محدود که برای برقراری نظم در منطقه مورد نیاز است ، از تصمیم خود دفاع کرد.

دولت رسمی

روز شنبه ، مجلس عالی پارلمان “تصمیمی را برای لغو مجمع منطقه ای غیرقانونی موجود و شعبه اجرایی تیگره و ایجاد یک دولت موقت تصویب کرد” ، شرکت دولتی تلویزیون اتیوپی (EBC) گفت.

تصمیم اتاق فدراسیون براساس ماده قانونی است که اجازه مداخله فدرال را در منطقه ای می دهد که “نقض قانون اساسی و به خطر انداختن سیستم قانون اساسی” است.

EBC گفت: “دولت موقت قادر به برگزاری انتخابات قابل قبول در قانون اساسی و اجرای تصمیمات ارسالی از طرف دولت فدرال خواهد بود.”

جبهه مردمی برای آزادی تیگری قبل از روی کار آمدن ابی در سال 2018 در میان اعتراضات ضد دولتی ، تقریباً سه دهه بر سیاست اتیوپی تسلط داشت ، گرچه ببرها فقط حدود 6 درصد از جمعیت بیش از 100 میلیون نفر را تشکیل می دهند. .

در زمان ابی ، رهبران منطقه شکایت داشتند که آنها به دلیل فساد تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند ، از سمت های رهبری برکنار شدند و به طور گسترده برای فاجعه های کشور بازخرید شدند.

کارشناسان می گویند نیروهای Tigrayan سخت جنگیده اند و دارای تجهیزات قابل توجهی از تجهیزات نظامی هستند. بر اساس اتاق فکر گروه بین المللی بحران ، نیروهای منطقه ای و شبه نظامیان وابسته آنها تا 250،000 نفر می شوند.

کابوس ژئوپلیتیک

با بزرگتر شدن ببرها از نیروهای منطقه ای ، یکی از بزرگترین خطرات این است که ارتش اتیوپی در خطوط قومی تقسیم شود. نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد این اتفاق از قبل رخ داده است.

یک تحلیلگر هشدار داد که این تشدید می تواند به “بزرگترین کابوس ژئوپلیتیکی در شاخ آفریقا” منجر شود.

“آن زمان ما مورد توجه قرار گرفتیم [also] منجر به بزرگترین فروپاشی دولت خواهد شد … در شاخ آفریقا ، “اوول آلو ، استاد دانشگاه كیل ، به الجزیره گفت.

وی افزود: “اتیوپی کشوری بسیار بزرگ و بسیار متنوع است … و قانون اساسی حقوق دولت های مختلف را برای جدایی و تبدیل شدن به کشورهای مستقل پیش بینی کرده است.”

یکی از اعضای پلیس Tigray در یک ایست بازرسی در حومه Mekele [File: Eduardo Soteras/AFP]

دولت در حال بسیج نیروها در سراسر کشور و اعزام آنها به Tigrei است ، به این دلیل که خلا امنیتی در مناطق دیگر که خشونت قومی در جریان است ، ممکن است خلا امنیتی ایجاد کند.

طبق اعلام عفو بین الملل بیش از 50 نفر روز یکشنبه توسط افراد مسلح از یک گروه قومی رقیب در غرب اتیوپی کشته شدند.

تنش ها با TPLF از سپتامبر ، زمانی که Tigrei بر خلاف دولت فدرال ، که رأی را “غیرقانونی” خواند ، برگزار کرد ، تشدید شده است.

منابع می گویند که در پشت صحنه تلاش می شود تا مذاکرات مورد حمایت اتحادیه آفریقا تقویت شود. اما مقامات آدیس آبابا با ابتکار عمل مخالفت کرده و آنها اصرار دارند که باید تهدیدهای ناشی از TPLF را برطرف کنند.

ابی TPLF را به حمله به یک پایگاه نظامی فدرال و تلاش برای سرقت تجهیزات متهم کرد و گفت “آخرین خط قرمز” عبور کرده است.

به گفته گروه حقوق دیجیتال Access Now ، دولت سپس ارتباطات تلفنی و اینترنتی را در منطقه قطع کرد و تأیید حساب های رسمی را غیرممکن کرد. دولت TPLF را به قطع ارتباطات متهم كرد.

دیپلمات ها ، مقامات امنیتی منطقه ای و امدادگران می گویند که جنگ در شمال غربی کشور ، در امتداد مرز تیگره با منطقه آمهارا ، که از دولت فدرال پشتیبانی می کند ، و در نزدیکی مرز سودان و اریتره در حال گسترش است.

ابی گفت که نیروهای دولتی کنترل شهر دانشا در نزدیکی منطقه مرزی را از TPLF به دست گرفتند.



[ad_2]