مانند اوباما: معنای ریاست جمهوری بایدن برای حقوق بشر چیست اخبار آمریکا و کانادا

[ad_1]

در دوره چهار ساله ریاست جمهوری دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا ، شرمنده نیست که از بسیاری از معاهدات معروف بین المللی و نهادهای حقوق بشر کناره گیری کند.

ترامپ نه تنها ایالات متحده را از شورای حقوق بشر در سال 2018 و توافقنامه آب و هوایی پاریس 2015 حذف کرد ، بلکه کشور خود را از سازمان بهداشت جهانی (WHO) خارج کرد.

و – در اقدامی که مورد انتقاد شدید جامعه جهانی قرار گرفته است – ترامپ در تاریخ 11 ژوئن دستور اجرایی صادر کرد که به موجب آن دادگاه بین المللی کیفری (ICC) تهدید امنیتی را شناسایی کرد و دادستان کل کشور فاتو بنسودا و یکی از دستیاران برجسته وی را تحریم کرد.

کارشناسان الجزیره گفتگو کرده اند تا موافقت کنند که پس از سوگند رئیس جمهور منتخب جو بایدن در ژانویه 2021 ، وی با عجله برخی تصمیمات دولت ترامپ را لغو خواهد کرد.

بایدن پیش از این در “روز اول” ریاست جمهوری خود اعلام کرده بود که دستورالعمل های اجرایی برای الحاق مجدد به توافق نامه آب و هوای پاریس و پیوستن به WHO را امضا خواهد کرد. بایدن همچنین گفت که منع سفر بسیاری از کشورهای دارای اکثریت مسلمان ، از جمله ایران ، لیبی و سومالی را لغو خواهد کرد.

سیاست ترامپ در مورد “ابتدا آمریکا” به عنوان تهدیدی برای چندجانبه گرایی تلقی می شود. به گفته مگ دو گوزمن ، استاد حقوق در دانشگاه تمپل ، “دیدگاه جهانی جامع ترامپ بلافاصله توسط بایدن لغو می شود ، که این تأثیرات فوری و بسیار مثبتی بر حقوق بشر خواهد داشت.”

اهداف سیاست خارجی

کارشناسان حقوق بشر انتظار دارند که بایدن در مورد حقوق بشر همان رویکرد رئیس جمهور پیشین آمریکا باراک اوباما باشد.

لیلا سادات ، استاد حقوق بین الملل در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس ، گفت: “بایدن مرکز رهبر جاده خواهد بود ، احتمالاً سومین دوره دولت اوباما از نظر اهداف سیاست خارجی چند جانبه و چند جانبه است. از حقوق بشر و دموکراسی حمایت می کند. “

سادات گفت: “او قطعاً وزارت امور خارجه را از نظر تعداد و اعتبار احیا خواهد كرد.”

دی گوزمن در مورد نیاز بیدن برای تأسیس مجدد بخش حقوق بشر “خسته” وزارت دادگستری ایالات متحده موافقت می کند. وی همچنین در مورد نیاز بایدن برای احیای چارچوب بین بخشی پیشگیری از جرم ، که توسط اوباما راه اندازی شد و توسط ترامپ “کاهش” یافت ، صحبت کرد.

دی گوزمن می گوید که بازپرداخت بودجه به نهادهای بین المللی که تحت ترامپ کمبود بودجه یا کمبود بودجه داشتند ، بسیار مهم است. در سال 2018 ، ترامپ بیش از نصف بودجه ایالات متحده برای آژانس پناهندگان فلسطینی UNRWA را کاهش داد.

کوین جان هلر ، استاد حقوق بین الملل در دانشگاه کپنهاگ ، گفت: “من انتظار دارم که ایالات متحده مجدداً به شورای حقوق بشر بپیوندد ، همانطور که انتظار دارم بایدن به توافق نامه پاریس ، برجام و توافق نامه های مختلف کنترل تسلیحات منعقد شود. از خارج از ایالات متحده است. “

ترامپ با خروج از پیمان آسمان باز 35 کشور در ماه مه ، بی اعتنایی خود را به چندجانبه گرایی نشان داد. این معاهده با اجازه پروازهای نظارتی غیر مسلح بر کشورهای عضو ، از کنترل تسلیحات پشتیبانی می کند. و در ماه فوریه ، ترامپ ممنوعیت استفاده از مین های ضد نفر در دوران اوباما را لغو کرد.

نمایندگانی که به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در سرزمین های فلسطین شنیده می شوند ، گزارش نهایی خود را در 24 مارس 2014 در ژنو به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه دادند. [Denis Balibouse/Reuters]

دی گوزمن می گوید بایدن این فرصت را دارد که پاسخگوی جنایات انجام شده در جنگ داخلی سوریه باشد. وی به الجزیره گفت: “از نظر حمایت از مبارزه برای پاسخگویی در سوریه ، بایدن می تواند برای اعمال تحریم ها و حمایت از مکانیسم بین المللی ، بی طرفانه و مستقل برای کمک به دادستانی سوریه (IIIM) اقدام سریع انجام دهد.”

به گفته دی گوزمن ، اقدامات پیش رونده دیگری که بایدن می تواند انجام دهد ، توقف فروش اسلحه به كشورهایی است كه مرتباً حقوق بشر را نقض می كنند ، مانند عربستان سعودی ، و “سرمایه گذاری منابع برای پیوند خانواده هایی كه از طریق سیاست های مهاجرتی تقسیم شده اند”. ترامپ.

هلر از دانشگاه کپنهاگ گفت: “من حدس می زنم که بایدن در مورد ناقضان حقوق بشر مانند اسرائیل و عربستان سعودی بازی بسیار بهتری خواهد کرد ، اما سوال این است که آیا او از لفاظی ها فراتر خواهد رفت؟ شک دارم او فروش سلاح به عربستان سعودی را لغو کند. “

دادگاه جنایی بین المللی

کارشناسان اتفاق نظر دارند که معکوس کردن دستور اجرایی ترامپ علیه ICC باید اولویت اول بایدن در بهبود روابط با ICC باشد.

دی گوزمن توضیح می دهد كه دو نوع مجازات مربوط به ICC اعمال شده توسط ترامپ وجود دارد: افراد خاص ، مانند دادستان بنسود ، تحت مجازات كامل قرار دارند. و هر کسی در ایالات متحده که به شخص خاصی کمک مادی می کند نیز ممکن است تحت مجازات های اقتصادی و کیفری قرار گیرد. این بدان معنی است که دانشمندان آمریکایی نمی توانند صریحاً ICC را حمایت یا حمایت کنند. دو گوزمن گفت: “برای من ، این بدان معناست كه من نمی توانم كار خود را انجام دهم.”

“پوچ بودن این مسئله را تصور کنید ، مجازاتی که باید در موارد اضطراری در کشور استفاده شود قبلاً برای کسانی که برای ICC کار می کنند اعمال شده است. این سو an استفاده از رژیم تحریم است. “

دادستان فاتو بنسودا در دادگاهی در دادگاه کیفری بین المللی لاهه شرکت می کند [File: Eva Plevier/Pool via Reuters]

هلر در پاسخ به این س ifال که آیا فکر می کنید ایالات متحده تحت نظر بایدن به دیوان بین المللی کیفری بپیوندد ، گفت: “من فکر می کنم روابط بین ایالات متحده و دیوان بین المللی حقوق بشر در زمان بایدن بسیار شبیه روابط بین ایالات متحده و دیوان بین المللی کیفری در زمان اوباما خواهد بود. دولت بایدن به دادگاه نخواهد پیوست. امتناع از این کار یک موقعیت واقعی دو حزب در ایالات متحده است. همچنین دولت بایدن در مورد اوضاع افغانستان و فلسطین با دادگاه همکاری نخواهد کرد. “

در پاسخ به همین سوال ، مارک درامبل ، استاد حقوق دانشگاه واشنگتن و لی ، موافقت نکرد که ایالات متحده به ICC بپیوندد. وی می گوید: اگرچه پیوستن به ICC اتفاق نخواهد افتاد ، حمایت آرام و جانبی ICC می تواند تفاوت زیادی در توانایی آن در ارائه شواهد ، توسعه تخصص و ادامه دادن به روشی با سیاست کمتر ایجاد کند.

سادات در انتظارات محتاط است. او معتقد است که بایدن به سادگی “سخنان خصمانه را فرو می نشاند و به طرز محدودی با ICC همکاری خواهد کرد.”



[ad_2]