مایا ساندو در آستانه پیروزی در دور دوم ریاست جمهوری در مولداوی است مولداوی

[ad_1]

نتایج اولیه نشان می دهد که نامزد مخالف با کسب 57 درصد آرا نسبت به 44 درصد آرا I ایگور دودون در انتخابات پیش است.

مایا ساندو ، نامزد مخالف مولداوی ، که از روابط نزدیکتر با اتحادیه اروپا حمایت می کند ، انتظار دارد در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مولداوی پیروز شود ، نتایج اولیه نشان می دهد که او تقریباً با شمارش آرا از رئیس جمهور طرفدار روسیه جلوتر است.

نخست وزیر سابق یکشنبه شب با 57 درصد آرا بیش از 44 درصد ایگور دودون و 99 درصد آراots شمارش شده را رهبری کرد ، بر اساس وب سایت کمیسیون مرکزی انتخابات.

نتایج کامل روز دوشنبه پیش بینی می شود.

یک نظرسنجی نظر ساندو را با کسب 54.8٪ آرا در مقایسه با 45.2٪ برای دودون قرار داده است.

غرب و روسیه برای نفوذ در جمهوری 3.5 میلیونی شوروی سابق ، یکی از فقیرترین ملتهای اروپا و در حال سقوط شدید اقتصادی در طی همه گیر COVID-19 ، می جنگند.

با رسیدن نتایج یکشنبه شب ، جشن ها از مقابل ستاد مخالفان در مرکز کیشینو پایتخت آغاز شد و هواداران شعارهای “رئیس جمهور مایا ساندو” و “کشوری برای جوانان” سر دادند.

ساندو در گفتگو با طرفداران خود قول داد که کشور را متحد کرده و با فساد مقابله کند.

وی گفت: “ما به دولت احتیاج داریم که برای شهروندان کار کند ، نه برای سارقان و مقامات فاسد.”

https://www.youtube.com/watch؟v=XQCVr1zOjV4

دودون که روز جمعه از هواداران خواست اگر فکر می کنند انتخاب وی به سرقت رفته است به خیابان ها بیایند ، در فیس بوک گفت: “من از همه می خواهم که فارغ از نتایج انتخابات آرام باشند.

نظرسنجی ها قبل از انتخابات دشمنان را در پشت خانه قرار داده بود. ساندو دو هفته پیش در دور اول با هجوم دیرهنگام حمایت رای دهندگان مقیم خارج از کشور به پایان رسید ، اما نتوانست آرای کافی را برای پیروزی چشمگیر بدست آورد.

روز یکشنبه ، بیش از 200000 مولداوی ساکن خارج از کشور اوایل شب رأی دادند ، در حالی که در مرحله اول مجموعاً 150،000 نفر بودند.

ساندو که به مواضع قاطع خود در مورد فساد شهرت داشت ، سال گذشته یک دولت کوتاه مدت را رهبری کرد که با رای عدم اعتماد سرنگون شد.

ساندو 48 ساله گفت که به عنوان رئیس جمهور از اتحادیه اروپا حمایت مالی بیشتری خواهد کرد. دودون ، 45 ساله ، از سال 2016 قدرت را در دست دارد و گفت که سال آینده برای جدا شدن منطقه روسی زبان ترنسیستری مذاکره خواهد کرد.

دودون پس از رای گیری گفت: “من به توسعه اقتصادی ، به یک سیاست خارجی متعادل رأی دادم.” “من نمی خواهم از مولداوی در بازیهای ژئوپلیتیک استفاده شود.”

https://www.youtube.com/watch؟v=cLkAUN9qyqA

در صورت پیروزی ساندو ، وی احتمالاً به دنبال انتخابات زودهنگام پارلمانی برای تحکیم قدرت است زیرا پارلمان تحت کنترل سوسیالیست ها ، حزب سابق دودون است.

مولداوی ، که بین اوکراین و رومانی ، عضو اتحادیه اروپا قرار دارد ، طی 10 سال گذشته دچار بی ثباتی سیاسی شده است. کلاوس یوهانس رئیس جمهور رومانی گفت که از پیروزی ساندا در دور اول “خوشحال” است ، در حالی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ماه گذشته از مولداوی ها خواست تا به دودون رأی دهند و یکشنبه صف های طولانی در مراکز رای دهی در مسکو وجود دارد.

اتحادیه اروپا در نزدیکی روابط تجاری و سیاسی با مولداوی در سال 2014 توافق کرد ، اما به طور فزاینده ای نسبت به نتایج اصلاحات انتقاد کرده است.

ساندو گزارش هایی را در مورد حمایت از وزیر دفاع آلمان ، آنگرت کرامپ-کارنباوئر و رئیس جمهور سابق شورای اروپا دونالد توس دریافت کرده است. برخی از طرفداران دودون چنین حمایتی را به عنوان تلاشی برای ایجاد بی ثباتی در مولداوی محکوم کرده اند.

سرگئی ناریشکین ، رئیس سرویس اطلاعاتی خارجی SVR روسیه ، ماه گذشته ایالات متحده را متهم کرد که به عنوان مجازات به دلیل ارتقا relations روابط خوب با مسکو ، به طرح مجازات اعتراضات گسترده علیه دودون پرداخته است.

کورنلیو سیوره ، تحلیلگر مستقل به رویترز گفت: “پیروزی در دور دوم مایا ساندو به معنای یک دوره رویارویی سیاسی سخت برای مولداوی است.”



[ad_2]