مدافعان خاورمیانه می گویند محدودیت های ایالات متحده در تحریم “حمله” اسرائیل علیه مخالفان

[ad_1]

کارشناسان حقوقی و سیاسی می گویند ، آخرین تلاش دولت ترامپ برای برابر ساختن تحریم اسرائیل با یهودستیزی ، بخشی از فشار طولانی مدت برای جرم انگاری انتقاد از اسرائیل در ایالات متحده و خارج از کشور است.

روز پنجشنبه ، مایك پمپئو ، وزیر امور خارجه آمریكا از برنامه های آمریكا برای برچسب زدن تحریم ، تشنج ، تحریم ها (BDS) برای حقوق فلسطین به عنوان “ضد یهود” و محدود كردن بودجه برای گروه های حامی آن خبر داد.

دیما خالدی ، بنیانگذار و مدیر Palestine Legal ، یک گروه حقوقی آمریکایی که از حقوق فلسطین حمایت می کند ، گفت که این اقدام با هدف خفه کردن حمایت از حقوق فلسطین انجام شده است.

“این گام دیگری در حمله بسیار بزرگتر و گسترده تر به جنبش حقوق بشر در سراسر جهان ، بلکه در ایالات متحده است – و مدتها قبل از آن آغاز شد [US President Donald] ترامپ ، “حالیدی در مصاحبه تلفنی با الجزیره گفت.

فلسطین حقوقی بیش از 200 لایحه پیشنهادی را با هدف محدود کردن حمایت از فلسطین فقط در ده ایالت در ایالات متحده ثبت کرده است. فقط 25 درصد از این پیشنهادها موفقیت آمیز بودند ، اما این گروه می گوید که 30 ایالت ایالات متحده در حال حاضر قوانین کتاب دارند.

هالیدی گفت که اقدامات برای مهار سازمان طرفدار فلسطین در ایالات متحده با گذشت زمان تکامل یافته است ، با آخرین موج تلاش برای “تحریف و سیاست زدایی از یهود ستیزی شامل هر گونه انتقاد از دولت اسرائیل”.

وی گفت: اما هدف همان است: جلوگیری از صحبت فلسطینیان در مورد نقض حقوق بشر و پاسخگویی اسرائیل به خاطر سیاست های خود.

خالدی گفت: “واقعیت این است که همه این تلاشها اساساً حمله به توانایی مخالفت ما ، به حق اعتراض ماست.”

نتانیاهو خوشحال است

روز پنجشنبه ، پمپئو در بیانیه ای جنبش BDS را “مظهر یهود ستیزی” توصیف کرد و گفت که وی به دفتر فرستاده ویژه دستور داده است برای شناسایی گروه های حامی آن ، مبارزه با یهودستیزی را کنترل و مبارزه کند.

جنبش BDS که توسط گروه های جامعه مدنی فلسطین در سال 2005 راه اندازی شد ، تلاش می کند با استفاده از ابزارهای غیر خشونت آمیز اسرائیل را تحت فشار قرار دهد تا به اشغال غیرقانونی سرزمین های فلسطین پایان دهد ، حقوق برابر شهروندان فلسطینی را تضمین کند و به حق بازگشت آوارگان فلسطینی احترام بگذارد. .

طرفداران BDS صریحاً یهودستیزی و انواع نژادپرستی را نپذیرفته اند ، اما این جنبش در سالهای اخیر هدف دولت اسرائیل و متحدان آن بوده است.

پمپئو در جریان کنفرانس مطبوعاتی درباره فرمان جدید BDS به بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر اسرائیل گفت: “من می دانم که این برای شما ساده به نظر می رسد ، آقای نخست وزیر.”

وزیر خارجه آمریکا مایک پمپئو روز پنجشنبه با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در بیت المقدس گفتگو می کند [Maya Alleruzzo/Pool via Reuters]

“به نظر می رسد که یک یافته باشد ، اما من می خواهم شما بدانید که ما بلافاصله گام هایی را برای شناسایی سازمان هایی که رفتارهای نفرت انگیز BDS را انجام می دهند و پشتیبانی دولت ایالات متحده از چنین گروه هایی را پس خواهیم گرفت ، برمی داریم. پمپئو گفت هوا مناسب است.

به گفته وزارت امور خارجه ، نتانیاهو گفت: “این فقط برای من عالی به نظر می رسد.”

بلافاصله مشخص نبود که وزارت امور خارجه می تواند از کدام گروه ها به عنوان هواداران BDS نام برد.

“بسیار مهم”

پمپئو همچنین اعلام کرد که ایالات متحده اجازه خواهد داد محصولات منشا منطقه C کرانه باختری اشغالی – منطقه ای که 60 درصد از سرزمین را نشان می دهد و فقط شامل شهرک های یهودی است – با عنوان “اسرائیل” ، “محصول اسرائیل” یا ” ساخت اسرائیل ”برای صادرات.

اسرائیل سالهاست که از کالاهای منشا شهرکهای یهودی حمایت می کند تا به این ترتیب برای جلوگیری از تحریم جهانی برچسب گذاری شود.

جوش روبنر ، دانشیار دانشگاه جورج تاون ، گفت که دستورالعمل کشور مبدا ممکن است بوروکراتیک به نظر برسد ، اما “بسیار مهم” است زیرا “شهرک سازی غیرقانونی اسرائیل در کرانه باختری را به عنوان بخشی از اسرائیل شناسایی می کند”.

وی همچنین با کرانه باختری و نوار غزه به عنوان نهادهای جداگانه برخورد کرد ، اقدامی که روبنر گفت “بیشتر مردم فلسطین را از نظر سیاسی و جغرافیایی تقسیم می کند.”

بعلاوه ، با به رسمیت شناختن منطقه C به عنوان ترتیب اداری متفاوت از سایر مناطق کرانه باختری ، همچنین “پرونده ایالات متحده را که به اسرائیل اجازه می دهد تا آنجا که می خواهد از این پس خاک کرانه باختری را الحاق کند ، تقویت و تشدید می کند. 20 ژانویه ، “او گفت.

این تاریخ تحلیف جو بایدن ، رئیس جمهور تازه انتخاب شده ایالات متحده است.

“کاملاً ضد قانون اساسی”

بیشترین تغییرات در سیاست اسرائیلی دولت ترامپ – از جمله جابجایی سفارت آمریکا در قدس و کاهش بودجه پناهندگان فلسطینی – از طریق اقدامات اجرایی اعمال شده است ، به این معنی که بایدن می تواند آنها را لغو کند.

بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی خود برای ریاست جمهوری گفت که تا زمانی که با BDS مخالفت کند ، “از حقوق اساسی شهروندان ما برای آزادی بیان محافظت خواهد کرد”. وی همچنین گفت که از تلاش ها برای جرم انگاری آزادی بیان و بیان حمایت نمی کند.

اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا (ACLU) روز پنجشنبه گفت که انتقاد از اسرائیل با اولین اصلاحیه قانون اساسی ایالات متحده محافظت می شود ، که حق آزادی بیان را تضمین می کند.

این گروه در توئیت خود در واکنش به بخشنامه پمپئو نوشت: “تهدید به جلوگیری از وجوه دولتی برای گروه هایی که از اسرائیل انتقاد می کنند ، به وضوح خلاف قانون اساسی است.”

“آزمایش واقعی” بایدن.

روبنر به الجزیره گفت: بعید است بعید به نظر می رسد اقدامات اداری ترامپ با هدف محدود كردن تحریم اسرائیل را لغو كند ، زیرا این امر به دلیل هزینه های جدی سیاسی در ایالات متحده است ، جایی كه بیشتر دموكرات ها و جمهوری خواهان مدافع سرسخت اسرائیل هستند.

“(پمپئو) یک مارکر پرتاب می کند ، و می گوید (به بایدن) ، حالا شما باید بگویید که شهرک سازی های اسرائیلی غیرقانونی است تا کاری را که من انجام داده ام برگرداند. او همچنین می گوید که شما باید مثبت بگویید که BDS یهودی ستیزی نیست تا کاری که من انجام دادم معکوس شود. “

صادقانه بگویم ، فکر نمی کنم بایدن از پس این چالش ها برآید. “

از طرف خود ، هالیدی گفت که بایدن یک “آزمایش واقعی” در پیش دارد تا “تمایل خود را برای دفاع از حقوق بشر و آزادی و رد آنچه که اساساً لکه لوله است” نشان دهد.

پیش از این جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا جنبش BDS را محکوم کرده بود [File: Carolyn Kaster/AP]

“ما می دانیم که بایدن دوست فلسطینی ها نبود. وی به صراحت بیان کرده است که قصد دارد از اسرائیل و اشغال مداوم آن حمایت کند و حمایت بدون قید و شرط از اسرائیل را حفظ کند ، همانطور که موضع ایالات متحده است. “

“اما ضروری است که ما آنچه را که در اینجا در معرض خطر است تنظیم کنیم … و این تلاش برای پیوند دادن آنچه یک جنبش آزادی با ایدئولوژی نفرت است را رد کنیم.”



[ad_2]