مقررات جدید پاکستان “ساکت کردن اینترنت” است پاکستان

[ad_1]

اسلام آباد ، پاکستان – در حالی که روزنامه نگار بلال فاروقی را به یک سلول تاریک در یک ایستگاه پلیس در شهر کراچی در جنوب پاکستان برده بودند ، و حوله کثیفی را بالای سرش آویزان کرده بود ، او برای یک شب طولانی آماده شد.

وی گفت: “من فکر می کردم به محض این که مرا به کلانتری آوردند ، اولین چیزی که در ذهنم بود این بود که قطعاً اخراج می شوم.” “فهمیدم که برای چند ساعت سخت خواهد بود.”

“جنایتی” فاروقی که شامگاه 11 سپتامبر در منزلش دستگیر شد به دلیل ارسال پیام هایی در توییتر بود که از دولت و ارتش پاکستان انتقاد می کرد ، به ویژه در مورد اقدامات یک سازمان مذهبی معروف به تحریک خشونت علیه اقلیت ها. فرقه مسلمان شیعه.

وی بر اساس قانون پیشگیری از جرم الکترونیکی (PECA) در پاکستان دستگیر شد ، قانونی که در سال 2016 تصویب شد و استفاده پاکستان از اینترنت را تنظیم می کند و به دولت اجازه سانسور مطالب را می دهد.

در سالهای اخیر ، بندهای افترا PECA به طور فزاینده ای برای هدف قرار دادن روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر استفاده شده است که مخالفت خود را با دولت و ارتش قدرتمند این کشور اعلام می کنند ، این کشور تقریباً نیمی از تاریخ 73 ساله خود بر پاکستان حاکم است.

ماه گذشته ، دولت گسترش جدید PECA را كه انتقاد آنلاین از دولت و مقامات دولتی را ممنوع می كند ، علنی كرد. به دولت اجازه دهید سیستم عامل های آنلاین مانند فیس بوک ، توییتر و یوتیوب را ممنوع کند. و به همه سیستم عامل ها – از جمله برنامه های پیام رسان مانند WhatsApp – نیاز دارد که داده های کاربر رمزگشایی شده را بدون نظارت قضایی با مقامات به اشتراک بگذارند.

روز سه شنبه ، مقامات گفتند که آنها ممنوعیت صریح انتقاد از دولت را لغو می کنند ، اما سایر مقرراتی را که برای جلوگیری از مخالفت آنلاین و دستگیری سخنگویان استفاده می شد ، تأیید کردند.

مقررات جدید شرکت های بزرگ فن آوری و رسانه های اجتماعی را ملزم به ایجاد دفاتر و مراکز داده در خاک پاکستان طی 18 ماه می کند ، به دولت این اختیار را می دهد تا حداکثر 3.14 میلیون دلار جریمه کند و به مقامات اجازه می دهد تا سیستم عامل های آنلاین را برای نقض درخواست های سانسور دولت و نظارت بر داده ها.

گروه های حقوق بشری این قوانین را تلاشی برای تنظیم آزادی بیان و مخالفت در فضای مجازی خوانده اند ، در حالی که شرکت های بزرگ فناوری مانند گوگل ، فیس بوک و توییتر تهدید کرده اند که در صورت عدم تغییر مقررات ، کاملاً از پاکستان خارج می شوند.

فاریه عزیز ، بنیانگذار گروه حقوق دیجیتال بولو بهی ، گفت: “به نظر می رسد هدف آنها کنترل کامل بر اطلاعات توسط دولت و دولت است تا بر اطلاعات هژمونی کامل داشته باشند.” “آنها می خواهند اینترنت را به PTV دیگری تبدیل كنند [the state-owned television news channel]. “

امین الحک ، وزیر فناوری اطلاعات پاکستان ، گفت که دولت از آزادی بیان حمایت می کند اما اشکال خاصی از محتوا را تحمل نخواهد کرد.

وی به الجزیره گفت: “دولت پاکستان سه چیز را به هیچ وجه تحمل نخواهد کرد.” گفتار نفرت ، شماره یک. شماره دو محتوای ضد دولتی است و شماره سه ابتذال است. “

به گفته فعالان حقوق دیجیتال و سایر ذینفعان ، روند تدوین این قوانین از همان ابتدا ناقص بوده است.

“شما نمی توانید چیزها را تحریم کنید”

در ماه فوریه ، دولت نسخه مشابهی از مقررات جدید را تصویب کرد ، به نام قوانین حذف و مسدود کردن محتوای غیرقانونی آنلاین (رویه ، نظارت و پادمان ها) ، که به سرعت توسط شرکت های فناوری و گروه های حقوقی رد شد و به قدرت های اقتدارگرایانه اجازه مسدود کردن و محتوای اداره مخابرات پاکستان (PTA) ، تنظیم کننده اینترنت این کشور را کنترل می کند.

روزها بعد ، نخست وزیر عمران خان دستور داد که این نسخه از قوانین لغو شود و یک پروسه مشورتی برای بازنگری در آنها آغاز شود.

عزیز گفت که چندین گروه حقوق بشری رایزنی اولیه را “درست مثل شستن چشم” تحریم می کنند.

با این حال ، شرکت ها و ذینفعان منفرد با دولت مشورت کردند که نتایج آن هرگز منتشر نشد.

عزیز که گروه حقوق وی در حال رایزنی های مستقلی است که PTA به آنها دعوت شده اما در آن حضور ندارد ، گفت: “هیچ شفافیتی در مورد آنچه اتفاق افتاده یا آنچه در مورد آن بحث شده است وجود نداشت.”

“رایزنی ها معمولاً به انتشار پروژه های مشارکت عمومی ، انتشار مقاله های سفید و سایر اشکال نیاز دارد [disclosure] هم. “

غول شبکه های اجتماعی فیس بوک ، که بیش از 11.5 میلیون کاربر در پاکستان دارد ، در ماه ژوئن با دولت در مورد این قوانین مشورت کرد.

یکی از کارمندان فیس بوک که از این جلسه اطلاع دارد و خواست نامش فاش نشود گفت: “ما سعی کردیم به آنها بگوییم که نمی توانید کارها را تحریم کنید.” “شما باید برخی اصول را در ذهن داشته باشید. شما نمی توانید هر آنچه دوست ندارید را ممنوع کنید. “

سخنگو گفت دولت نادیده گرفته است همه نگرانی های این شرکت در مورد رسانه های اجتماعی ، به ویژه مواردی که شرکت هایی مانند فیس بوک را ملزم به راه اندازی سرورهای داده در خاک پاکستان می کند.

“ما یک رایزنی داشتیم ، آنها به ما گوش دادند و پس از آن چیزی وجود نداشت. ما بارها و بارها برای یک پروژه به روز شده درخواست کرده ایم ، [and were not given it]گفت کارمند. “آنها یک بار مردم را شنیدند – هرچه ما به آنها گفتیم ، هیچ یک از آنها سوار نشد.”

کارمند دوم فیس بوک که خواست نامش فاش نشود ، تأیید کرد که فیس بوک نگرانی هایی را در مورد مقررات جدید ایجاد کرده است.

ائتلاف اینترنت آسیا (AIC) ، یک سازمان منطقه ای به نمایندگی از غول های فناوری گوگل ، فیس بوک ، توییتر ، اپل ، یاهو! و آمازون ، اندکی پس از انتشار قوانین تأیید این حساب ، بیانیه ای صادر کردند.

جف پین ، مدیر عامل AIC گفت: “اعضای AIC نگران دامنه قانون جدید پاکستان در مورد شرکت های اینترنتی و همچنین روند غیر شفاف دولت هستند که به موجب آن این قوانین تدوین شده است.”

“ترسناک است که شاهد گسترش قدرت PTA هستیم ، به آنها امکان می دهد شرکت های رسانه های اجتماعی را مجبور به نقض استانداردهای تثبیت شده حقوق بشر در مورد حریم خصوصی و آزادی بیان کنند.”

با این حال ، وزیر فناوری اطلاعات هاك این ادعاها را انكار كرد و گفت كمسیون مشورتی “همه ذینفعان را به عهده گرفته است”.

رمزگشایی همه داده ها

یکی از مهمترین نگرانیهای گروههای مدافع حقوق و شرکتهای فنآوری این است که کلیه سیستم عاملهای آنلاین در پاکستان داده های رمزگشایی شده را بدون حکم قانونی در اختیار مجریان قانون قرار دهند.

قوانین جدید این شركت ها را ملزم می كند “هرگونه اطلاعات یا داده یا محتوا یا زیرمحتوا را در هر سیستم اطلاعاتی متعلق یا اداره یا اداره كنند [company] در قالب رمزگشایی ، قابل خواندن و قابل فهم یا نسخه ساده “.

عزیز ، یک فعال حقوق ، می گوید گسترش اختیارات دولت برای نظارت بر داده های شهروندان بخشی از تداوم تقویت آزادی بیان ، “برای کوچک کردن و کنترل این فضا” است.

وی گفت: “حتی هنگام معرفی PECA ، ما گفتیم که این مدل با مدل بزرگتری مطابقت دارد.” “این فقط یک قانون اینترنتی نیست ، بلکه برای سرکوب مخالفت ها و گسترش اختیارات اجرای قانون نیز وجود دارد [and] ما تجاوز را دیده ایم [powers]، سانسور ، استفاده از [police cases] آزادی بیان را تهدید کند ، مانع شود ، مخالفت را خفه کند. “

برای فیس بوک ، که مالک پلت فرم پیام رسانی WhatsApp است ، یک برنامه همه گیر برای بیش از 85 میلیون مشترک باند پهن در پاکستان ، مسئله نقض رمزگذاری یک مسئله مهم است.

“ما در هیچ کجای دنیا این کار را نمی کنیم. نقض رمزگذاری بحث بزرگی است که در حال حاضر در سراسر جهان اتفاق می افتد و کاری نیست که فیس بوک انجام دهد. “

نیاز به شکستن رمزگذاری می تواند تجارت محلی مبتنی بر فناوری را که برای معاملات مالی به ارتباطات ایمن نیاز دارند ، فلج کند.

عزیز گفت: “تجارت الکترونیکی و بانکداری الکترونیکی آسیب خواهد دید زیرا کل سیستم را آسیب پذیر می کند.” “آنها فیلترهای سطح دروازه می خواهند که بررسی های عمیق بسته را انجام دهند.”

شرکت ها برای بقا تلاش خواهند کرد

تأثیر بالقوه بر صنعت در حال ظهور فناوری پاکستان ، که به گفته بانک مرکزی بیش از 1.19 میلیارد دلار در سال 2019 صادر می شود و به طور محلی بیش از 1.2 میلیارد دلار تخمین زده می شود ، می تواند بسیار زیاد باشد. .

“مهم است که درک کنیم شرکت های بزرگی مانند فیس بوک دوست دارند [and others] تأثیر عمده ای بر اکوسیستم فناوری پاکستان دارند “، گفت هیجا کامران ، رئیس حقوق دیجیتال در Media Matters for Democracy.

“[T]او به طور معمول برای راه اندازی تجارت خود به شرکتهای نوپا و کوچک و متوسط ​​بودجه می دهد. اگر و چه وقت تصمیم می گیرند عملیات خود را از کشور پس بگیرند […] عواقب آن می تواند شدید باشد. “

این آیین نامه جدید برای شرکت هایی که هیچ بخشی از قوانین را رعایت نمی کنند ، از جمله الزامات پیوستن به درخواست های دولت برای سانسور در شش ساعت در برخی موارد ، تا 3.14 میلیون دلار جریمه تعیین می کند.

کامران گفت: “مشاغل محلی پاکستان ، به ویژه شرکت های کوچک و متوسط ​​، توانایی پرداخت این جریمه ها را ندارند.” “این تأثیر کاملاً واضح است – آنها برای بقا در یک رژیم قانونی که دائماً توانایی آنها را برای تجارت تهدید می کند ، مبارزه خواهند کرد.”

کارشناسان حقوقی می گویند که این قوانین جدید همچنین می تواند قانون اساسی پاکستان را نقض کند ، هم از نظر آزادی بیان و هم از حیث محدوده ای که این مقررات به جای اکثریت پارلمانی با فرمان اداری تصویب می شوند.

“مسئله اصلی قوانین این است که این قوانین نمی توانند فراتر از اساسنامه باشند [PECA]”زاهید ابراهیم ، وکیل دادگستری در کراچی می گوید. “این قانون تفویض شده است [but] او به دنبال گسترش موارد غیرقانونی در قانون است. “

ممنوعیت روزنامه نگاران مخالف

زمینه های اصلی مورد توجه گروه های مدافع حقوق ، مقررات مربوط به منع محتوای مبتنی بر “جلال اسلام” ، “یکپارچگی ، امنیت یا حمایت از پاکستان” یا “نظم عمومی ، نجابت یا اخلاق” است. .

در سال های اخیر ، گروه های حقوق بشری مانند کمیته حمایت از روزنامه نگاران و گزارشگران بدون مرز ، افزایش شدید سانسور در پوشش مخالفت و انتقاد از دولت و ارتش پاکستان را ثبت کرده اند.

روزنامه نگاران به الجزیره گفتند که برخی از اظهارات سیاستمداران مخالف توسط اخبار تلویزیونی مسدود شده است ، به سردبیران “توصیه” می شود که چگونه رویدادها را پوشش دهند ، و پوشش انتقادی ارتش معمولاً مبهوت است.

طبق قوانین جدید ، روزنامه نگاران در تلاشند این کنترل را بر رسانه های آنلاین و اجتماعی گسترش دهند ، که عمدتا آزادتر از رسانه های سنتی مانند تلویزیون و روزنامه ها هستند.

یکی از توییت هایی که روزنامه نگار فاروکی برای آن دستگیر شد ، شامل پیوند به مقاله ای در روزنامه خود بود که توسط مقامات سانسور شده بود. این توئیت به “ضد دولت” بودن متهم شد.

“انگیزه [behind my arrest] روشن بود: برای پایان دادن به انتقادات ، و انگیزه بزرگتر ارسال پیام بازدارندگی ، نشان دادن است […] که اگر من را کنار بگذارند ، همه را می توان کنار گذاشت. “

فاروقی معتقد است که هدف از قوانین ، همانطور که در نحوه اجرای آنها دیده می شود ، محدود کردن همه مخالفان در اینترنت ، اعم از روزنامه نگار یا شهروندان عادی است.

“[The state is] او حال و هوای تحمل هرگونه نظر متضاد را ندارد. [They want] که هیچ کس نباید هرگز مخالف سیاست های آنها باشد. اینکه این سیاست های ما است ، همه باید آنها را بپذیرند. هرگز نباید در مورد آنها چیزی بگویید.

“فضای کمی که برای خبرنگاران و شهروندان باقی مانده است می خواهد این پایان یابد.”

اسد هاشم خبرنگار دیجیتالی الجزیره در پاکستان است. او توییت می کند AsadHashim. گزارش اضافی توسط حمیدالله خان.



[ad_2]