مولداوی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری میان روسیه و غرب درگیر شد مولداوی

[ad_1]

در رای گیری دور اول در اوایل این ماه ، مایا ساندو ، طرفدار اروپا ، سیاستمدار 48 ساله راست میانه ، یک پیروزی غافلگیرانه کسب کرد.

مولداوی روز یکشنبه برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که به شدت مورد مناقشه است ، به پای صندوق های رای رفت و یک رقیب طرفدار اروپا را در برابر رئیس فعلی مورد حمایت مسکو قرار داد.

کشور کوچک شوروی سابق در حال رأی دادن زیر نظر روسیه است که می خواهد مولداوی قطبی در حوزه نفوذ خود باقی بماند زیرا چندین دولت همسو با کرملین تحت تأثیر ناآرامی های سیاسی قرار دارند.

در رای گیری دور اول در اوایل این ماه ، مایا ساندو ، طرفدار اروپا ، سیاستمدار 48 ساله راست میانه ، یک پیروزی غافلگیرانه کسب کرد.

نظرسنجی ها دشمنان را قبل از دور دوم انتخابات درب خانه قرار می دهد [Sergei Gapon/AFP]

ساندو ، که در بانک جهانی کار می کرد و مدت کوتاهی نیز به عنوان نخست وزیر خدمت می کرد ، بیش از 36 درصد آرا را به دست آورد ، در حالی که ایگور دودون ، رئیس جمهور فعلی طرفدار روسیه ، 33 درصد آرا را کسب کرد.

دودون که از ناکامی های انتخاباتی متعجب شده بود ، از هواداران خود خواست روز جمعه به پای صندوق های رای بروند و پس از رای گیری روز یکشنبه برای “دفاع از پیروزی ما” به خیابان ها بیایند.

نامزد مورد حمایت كرملین با حمایت مستشاران روسی سخنان خود علیه ساندو را افزایش داده و می گوید مخالفان وی از خطوط قرمز عبور كرده اند.

دودون در راهپیمایی روز جمعه گفت: “اگر ضعف نشان دهیم ، کشور خود را از دست خواهیم داد.”

ساندو ، رئیس حزب عمل و همبستگی ، قول داده است با حدود 3.5 میلیون گوه بین اوکراین و رومانی ، عضو اتحادیه اروپا ، با فساد بومی در این کشور مبارزه کند.

تعدادی از بحران های سیاسی و یک طرح کلاهبرداری بانکی 1 میلیارد دلاری ، معادل تقریباً 15 درصد از تولید سالانه کشور ، مولدووا را متزلزل کرده است.

“وقت بهتر زندگی کردن است”

“مولداوی می تواند یک کشور خوب ، کشوری بدون فساد باشد. کشوری که سارقان در آن مجازات می شوند. و افراد شایسته شغل ، حقوق و حقوق بازنشستگی خوبی دارند. کشوری که کودکان در آن با والدین خود بزرگ می شوند. “

این تماس در یکی از فقیرترین کشورهای اروپا ، جایی که حدود 40 درصد از مولداوی ها برای کار به خارج از کشور سفر کرده اند ، طنین انداز است.

نظرسنجی های منتشر شده پیش از رأی گیری روز یکشنبه نشان داد که این دو نامزد در یک رقابت نزدیک که می تواند توسط مهاجر تصمیم بگیرد.

ساندو گفت: “ما یک خانواده بزرگ هستیم که در سراسر جهان پراکنده شده ایم.” “وقت آن است که هر کجا که هستیم بهتر زندگی کنیم.”

کلاوس یوهانس رئیس جمهور رومانی گفت که از پیروزی ساندو در دور اول “خوشحال” است.

روسیه که امسال با اعتراضات زیادی علیه متحدان خود در بلاروس و قرقیزستان روبرو است ، رای گیری روز یکشنبه را از نزدیک دنبال خواهد کرد.

ماه گذشته ، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با اشاره به روابط نزدیک اقتصادی بین دو کشور ، مولداوی ها را به رای دادن به دودون فراخواند.

سرگئی ناریشکین ، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه (SVR) اخیراً گفته است که واشنگتن از مخالفان مولداوی می خواهد پس از رای گیری برای اعتراض به اعتبار آن به خیابان ها بیایند و خواستار تکرار آن شوند.



[ad_2]