مولداوی ها در انتخابات ریاست جمهوری مسکو رأی می دهند مولداوی

[ad_1]

مولداوی ها رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری را آغاز کردند که مخالف ایگور دودون ، رئیس جمهور فعلی طرفدار روسیه است – که برای دومین بار نامزد می شود – در برابر نخست وزیر سابق مایا ساندو – که می خواهد کشور را به اتحادیه اروپا نزدیک کند.

سیاست در مولداوی کوچک ، که بین اوکراین و رومانی ، عضو ناتو قرار دارد ، علی رغم اندازه کوچک ، مدتهاست که حساسیت زیادی نشان می دهد.

این کشور 3.5 میلیون نفری بین کسانی که روابط نزدیک تر با اتحادیه اروپا ، به ویژه رومانی را ترجیح می دهند ، و کسانی که به روابط دوران اتحاد جماهیر شوروی با مسکو پایبند هستند تقسیم شده است.

تحت الشعاع انتخابات همه گیر ویروس کرونا است که یکی از فقیرترین کشورهای اروپا را در یک رکود شدید اقتصادی فرو برده است.

دودون پس از درگیر شدن رسوائی های سیاسی سیاسی غربگرا ، قدرت را در سال 2016 به دست گرفت. وی نظرسنجی هایی را علیه هفت نامزد دیگر که در رای گیری روز یکشنبه شرکت کردند انجام داد ، اما ممکن است به طور کامل پیروز نشود و منجر به دور دوم شود.

وی گفت کشور بی ثبات سیاسی وی از آشفتگی خسته شده است و مردم را به رای دادن به “صلح ، ثبات و توسعه” فراخواند.

دودون 45 ساله قبل از انتخابات گفت: “نزاع و درگیری کافی است.”

“شرایط بهتر زندگی”

ساندو ، اقتصاددان سابق بانک جهانی تحصیل کرده هاروارد که به مواضع سخت خود در قبال فساد مشهور است ، سال گذشته یک دولت ائتلافی کوتاه مدت را رهبری کرد که طی چند ماه با رای عدم اعتماد ساقط شد.

در صورت انتخاب ، وی متعهد شد که از حمایت مالی بیشتری از بروکسل برخوردار شود ، در حالی که دودون متعهد شد که توافق نامه ای را در مورد جدا شدن منطقه روسی زبان ترنسنستریا آغاز کند.

بسیاری از رای دهندگان گفتند که از مشاجره سیاستمداران خسته شده اند و فقط خواهان زندگی بهتر هستند.

مارین ایوان ، مستمری بگیر در شمال شرقی سوروکا ، گفت: “ما می خواهیم شرایط زندگی بهتر ، مدارس برای کودکان و بالاتر از همه صلح داشته باشیم.”

تحلیلگران در دور دوم در 15 نوامبر مرحله دوم را پیش بینی می کنند ، زیرا انتظار نمی رود روز یکشنبه نه دودون و نه ساندو اکثریت مطلق را بدست آورند.

علاوه بر این دو نامزد ، شش نامزد دیگر برای رای گیری در حال رقابت هستند.

“کاملاً تابع کرملین”

ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه ابراز امیدواری کرد که رای دهندگان مولداوی از دودون حمایت کنند ، و خاطرنشان کرد که اقتصاد کشورشان با روسیه ارتباط نزدیک دارد.

والریو پاسا ، تحلیلگر اندیشکده WatchDog مولداوی ، نظرسنجی ها را با “همه پرسی در مورد اختیار دودون” مقایسه کرد و گفت که مسکو می خواهد وضعیت موجود را در مولداوی حفظ کند.

پاس به خبرگزاری فرانسه گفت: “رژیم فعلی کاملاً تابع کرملین است.”

در سال 2014 ، اتحادیه اروپا برای نزدیکتر شدن روابط تجاری و سیاسی با جمهوری شوروی سابق توافق کرد ، اما به طور فزاینده ای نسبت به نتایج اصلاحات در کیشیناو انتقاد کرد.

ساندو گزارش هایی را در مورد حمایت از وزیر دفاع آلمان ، آنگرت کرامپ-کارنباور ، متحد نزدیک رئیس آنگلا مرکل ، و دونالد توسک رئیس سابق شورای اروپا دریافت کرد.

گروهی از طرفداران دودون این گزارش ها را محکوم کردند و آن را تلاشی برای بی ثبات سازی کشور دانستند.

سرگئی ناریشکین ، رئیس سرویس اطلاعاتی خارجه روسیه SVR ، هفته گذشته ایالات متحده را به توطئه برای دامن زدن به اعتراضات گسترده علیه دودون به عنوان مجازات پیشبرد روابط خوب با مسکو متهم کرد.

به همین ترتیب ، ناریشکین واشنگتن را متهم کرد که به انقلابی در بلاروس دامن می زند ، جایی که رئیس جمهور مورد حمایت مسکو ، الکساندر لوکاشنکو ، ماه ها با اعتراضات پس از انتخابات مورد مناقشه مبارزه می کند.

روسیه نیروهای پشتیبانی شده در منطقه جدا شده Transnistrian ، تحت حمایت مولداوی ، را دارد که پس از یک جنگ داخلی کوتاه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 جدا شد. این بین المللی شناخته شده نیست.

اولین نتایج انتخابات یک شبه پیش بینی می شود.



[ad_2]