نخست وزیر اوربان را ترک کرد ، اما رومانی هنوز در مسیر دولت راست میانه است | رومانی

[ad_1]

نخست وزیر لیبرال پس از عملکرد ناامیدکننده برای حزب خود ، که آماده هدایت ائتلاف حاکم بعدی است ، استعفا داد.

نخست وزیر راست میانه رومانی پس از انتخابات عمومی که در آن رای دهندگان یک پیروزی اسمی برای حزب مخالف جناح چپ به دست آوردند ، استعفا داد.

با محاسبه 95 درصد آرا در انتخابات روز یکشنبه ، حزب لیبرال ملی لودوویچ اوربان (PNL) با 25 درصد دوم شد ، در حالی که حزب سوسیال دموکرات (PSD) 30 درصد بود.

اتحاد مترقی USR-Plus ، که متعهد شده است بخشی از دولت تحت رهبری PSD نباشد ، حدود 15 درصد آرا را به دست آورد.

فقط دو حزب دیگر از آستانه پنج درصد برای ورود به پارلمان عبور کردند: اتحاد راست افراطی AUR ، که مخالفت صریح آن با محدودیت های ویروس کرونا ، تقریباً با 9 درصد آرا طنین انداز است و حزب UDMR ، که نماینده اقلیت مجارستانی کشور است ، که حدود 6 درصد آرا را به دست آورد. درصد

اوایل روز دوشنبه ، اوربان گفت که مذاکرات ائتلاف با PSD قابل بحث نیست ، اما توضیح روشنی در مورد چگونگی امید حزب وی برای دستیابی به اکثریت حاکم جدید در پارلمان دوجنسی 465 کرسی ارائه نداد.

اوربان گفت: “من می خواهم کاملا روشن باشم ، ما هرگز با PSD مذاکره نخواهیم کرد ، اجازه نمی دهیم PSD به رومانی آسیب برساند.”

وی در یک بیانیه تلویزیونی گفت که استعفا “هدف خاصی داشت: اجازه دادن به مذاکرات برای تشکیل دولت بعدی”.

وزیر دفاع نیکولای سیوکا به عنوان نخست وزیر موقت منصوب شد.

انتظار می رود انتخابات مقننه رومانی پس از پنج سال تلاطم سیاسی و اجتماعی ، ثبات را بازگرداند [Alexandru Dobre/AP]

تنها 33 درصد از رای دهندگان رومانیایی در انتخابات شرکت کردند ، در حالی که تقریبا 39.5 درصد در سال 2016 بود.

ناظران میزان کم بودن رای دهندگان در تاریخ را دلیل ترس رای دهندگان از آلودگی به COVID-19 ، و همچنین سرخوردگی عمومی از طبقه سیاسی رومانی می دانند.

حدود چهار میلیون رومانیایی که در خارج از کشور زندگی می کنند ، عمدتا در اروپای غربی ، به طور سنتی به احزاب اصلاح گرا رأی می دهند که می خواهند با جریان اصلی اتحادیه اروپا به این شهرستان بپیوندند ، اما ظاهرا همه گیر ویروس کرونا به پیوستگی سنتی پایان داده است. .

تأثیر همه گیری

PNL دولت اقليت رومانی را از اکتبر 2019 کنترل کرد ، زمانی که PSD رای اعتماد در پارلمان را پس از یک دوره آشفته که طی آن فقط 3 سال سه نخست وزیر و ده ها وزیر تصویب کرد ، از دست داد.

دولت به رهبری PSD انتقادات شدیدی را از اتحادیه اروپا به دلیل دخالت در دادگستری و یک سری رسوایی های فساد مربوط به اعضای برجسته دریافت کرده است.

اما وی با وعده حفظ مدل دولت رفاه و پس از آنكه دولت اقلیت PNL با انتقادات شدیدی برای مقابله با همه گیری روبرو شد ، با نظرسنجی های انتخابات مخالفت كرد تا در انتخابات روز یكشنبه برنده اسمی شود.

رومانی حتی قبل از همه گیری با فقر گسترده ای روبرو بود ، بیش از 25 درصد از 19 میلیون جمعیت روزانه با کمتر از 5.50 دلار در روز زندگی می کردند.

بحران ویروس کرونا ویروس مشکلات ساختاری را تشدید کرده است ، از جمله سقوط تقریباً سیستم بهداشت عمومی.

انتظار می رود در نتیجه محدودیت های همه گیر و ویروس ، کسری مالی رومانی به حدود 9 درصد از تولید ناخالص داخلی در سال جاری افزایش یابد ، در حالی که این رقم در سال 2019 به 4.3 رسیده است.

ویروس کرونا همچنان در رومانی گسترش می یابد ، تقریباً دو سوم از نیم میلیون عفونت در کشور و تقریباً نیمی از ویروس بیش از 12300 مرگ در دو ماه گذشته.



[ad_2]