نفر سوم در انتخابات ریاست جمهوری پاراگوئه دستگیر شد | اخبار انتخابات

[ad_1]

کوباس کولومس پاراگوئه در حال پخش برنامه زنده فیس بوک بود که به اتهام “نقض صلح” بازداشت شد.

پلیس ملی پاراگوئه یک نامزد راست افراطی را که در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه سوم شد، پس از چند روز اعتراض که مشروعیت نتایج را زیر سوال برد، دستگیر کرد.

پلیس دستگیری وکیل و سیاستمدار پاراگوایو کوباس کلومس را در روز جمعه در یک پست رسانه اجتماعی تأیید کرد و توضیح داد که کوباس طبق دستور دادستانی کل در “بازداشت پیشگیرانه” نگهداری می شود.

این دستگیری در ساعت 16:30 به وقت محلی (20:30 به وقت گرینویچ) در هتلی در شهر سن لورنزو، درست خارج از پایتخت آسونسیون، صورت گرفت. ژیلبرتو فلیتاس، کمیسر پلیس، پس از آن در یک مصاحبه رادیویی گفت که کوباس به برهم زدن آرامش و سایر جنایات متهم شده است.

مردی کچل با پیراهن مشکی روی سکوی شیشه ای ایستاده است و تصویری از پرچم پاراگوئه در پشت سر او دیده می شود.
کوباس کلمز پاراگوئه به عنوان نامزد حزب جنگ صلیبی ملی در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه نامزد می شود. [File: Diario Ultima Hora via AP]

کوباس، سناتور سابق و رهبر حزب پوپولیست جنگ صلیبی ملی، در انتخابات ریاست جمهوری گذشته با کسب 23 درصد آرا، نمایش قدرتمندی داشت. پس از افراین آلگره، نایب قهرمان با 27.5 درصد و رئیس جمهور منتخب سانتیاگو پنیا، که با 43 درصد برنده شد، سومین محبوبیت را به او داد.

اما کوباس از آن زمان به شبکه های اجتماعی اعتراض کرد و رهبران حزب محافظه کار کلرادوی حاکم پنیا را “دزد” خواند و انتخابات را به تقلب متهم کرد.

با این حال، سازمان کشورهای آمریکایی (OAS)، و همچنین مقامات انتخاباتی خود پاراگوئه، صحت رای را تایید کردند.

کارلوس لوبتیچ، سخنگوی دادگاه انتخاباتی در اوایل این هفته در بیانیه‌ای به مطبوعات گفت: «احتمال تقلب وجود ندارد». «نتایج انتخابات بیانگر شهروندی است، چه بخواهیم و چه نخواهیم.

سانتیاگو پنیا روی پس‌زمینه قرمز و سفید تکان می‌دهد
سانتیاگو پنیا با کسب 43 درصد آرا در انتخابات ریاست جمهوری پاراگوئه در سال 2023 پیروز شد و به روند پیروزی حزب محافظه کار کلرادو ادامه داد. [File: Jorge Saenz/AP Photo]

با این حال، معترضان در آسونسیون و سایر نقاط کشور تجمع کردند و بیلبوردهای تبلیغاتی پنیا را تخریب کردند و تایرها را سوزاندند تا محاصره ایجاد کنند. روز دوشنبه در خارج از مقر هیئت انتخاباتی، تظاهرکنندگان به سوی پلیس سنگ پرتاب کردند و پلیس با سنگرها و گلوله های لاستیکی پاسخ داد.

الگره نایب قهرمان، نامزد چپ میانه، به زودی به فراخوان های رسانه های اجتماعی برای بازشماری دستی و حسابرسی مستقل بین المللی پیوست.

آلگره روز پنجشنبه در توییتی نوشت: «ما می خواهیم همه رکوردها بررسی و باز شوند. زیرا بدون تأیید، جامعه نتیجه ای را که به آن باور ندارد، مشروع نخواهد پذیرفت». چرا این همه ترس وجود دارد که شهروندان بفهمند واقعاً چه اتفاقی افتاده است؟

پس از دستگیری کوباس، او حمایت خود را از آزادی نامزد راست افراطی اعلام کرد: “ما خواهان آزادی کوباهای پاراگوئه و همه شهروندانی هستیم که به دلیل تقاضای شفافیت در زندان هستند.”

تعدادی از افسران پلیس با تجهیزات ضد شورش
پلیس از ایستگاهی که پاراگوایو کوباس کلمز در 5 مه در آن نگهداری می شد محافظت می کند [Cesar Olmedo/Reuters]

کوباس در جریان بازداشت خود در روز جمعه در فیس بوک لایو پخش می کرد. او بعداً با به صدا درآمدن آژیرها، دستبندهای خود را در ویدیوی زنده که از پشت خودروی نیروی انتظامی گرفته شده بود، فلاش زد.

او در فیس بوک با تمام کلام نوشت: «من را مانند یک جنایتکار دستگیر و دستبند می زنند، در حالی که جنایتکاران واقعی آزاد هستند و همچنان بر کشور تسلط دارند.»

این سیاستمدار راست افراطی پیشتر اشاره کرده بود که برای رهبری اعتراضات علیه نتایج انتخابات به آسونسیون سفر می کند. فلیتاس، کمیسر پلیس، گفت که بین 1500 تا 1800 افسر در روز جمعه در انتظار تظاهرات در دادگاه انتخابات مستقر بودند.

اما تا بعدازظهر روز جمعه، انتظار می رفت که بسیاری از هواداران کوبا در خارج از ایستگاه پلیس آسونسیون که نامزد سابق در آنجا نگهداری می شد، تجمع کنند.

مردم بیرون در تاریکی در آسونسیون پاراگوئه روی زمین نشسته اند
حامیان کاندیدای راست افراطی پاراگوایو کوباس کولومز در اعتراض به دستگیری وی در 5 می نشستند [Cesar Olmedo/Reuters]

[ad_2]