نیروهای اتیوپی “برای چند روز” پایتخت Tigray را تصرف می کنند: ارتش اریتره

[ad_1]

نیروهای فدرال می گویند هنگام حرکت به سمت پایتخت منطقه ، کنترل شهر ویکرو ، 50 کیلومتری شمال ماکل را به دست گرفته اند.

اواخر روز جمعه ، یک روز پس از اعلام نخست وزیر ابی احمد “آخرین مرحله” حمله به منطقه ، نیروهای اتیوپی کنترل تیگرای پایتخت منطقه را در روزهای آینده کنترل خواهند کرد.

در بیانیه سرلشکر حسن ابراهیم آمده است که نیروهای فدرال کنترل ویکرو ، شهری در 50 کیلومتری شمال مکل را در دست گرفته اند و “طی چند روز مکل را کنترل خواهند کرد”. وی گفت که نیروهای دولتی کنترل چندین شهر دیگر را نیز در دست گرفته اند.

آژانس خبری رویترز نتوانست بلافاصله با جبهه مردمی برای آزادی Tigrei (TPLF) برای اظهار نظر یا تأیید بیانیه تماس بگیرد.

اتهامات همه طرفین در درگیری سه هفته ای بین دولت و نیروهای TPLF غیرممکن است ، زیرا ارتباطات تلفنی و اینترنتی با منطقه قطع شده و دسترسی به منطقه به شدت کنترل شده است.

روز یکشنبه گذشته ، دولت به TPLF تا روز چهارشنبه فرصت داد تا اسلحه خود را زمین بگذارد و یا با حمله به مکل ، یک شهر 500000 نفری روبرو شود ، و این باعث ترس در میان گروه های امدادی از تلفات عمده غیرنظامیان شد.

ابی پس از ماه ها اختلاف بین دولت خود و TPLF ، عملیات نظامی در Tigrei را در تاریخ 4 نوامبر اعلام کرد. دولت وی و دولت در Tigrei به رهبری TPLF غیرقانونی تلقی می شوند.

ابی ، برنده جایزه صلح نوبل سال گذشته ، رهبران تیگریان را متهم کرد که با حمله به نیروهای فدرال در پایگاهی در Tigrei ، جنگ را آغاز کرده اند. TPLF می گوید این حمله یک حمله پیشگیرانه بوده است.

ابی ، که روز پنجشنبه اعلام کرد ارتش “مرحله نهایی” حمله خود را آغاز می کند ، گفت که یک روز بعد ، نیروهای حافظ صلح اتحادیه آفریقا از غیرنظامیان در Tigre محافظت می کنند و آماده گفتگو با نمایندگان “به طور قانونی” در منطقه است.

با این حال ، در بیانیه ای که دفتر نخست وزیر پس از جلسه آنها صادر کرد ، اشاره ای به مذاکرات با TPLF برای پایان جنگ نشده است.

ابی احمد نخست وزیر اتیوپی نماینده اتحادیه آفریقا به آدیس آبابا را تبریک می گوید [Twitter/@PMETHIOPIA via Reuters]

در بیانیه صادر شده پس از ملاقات ابی با فرستادگان اتحادیه آفریقا – روسای جمهور سابق الن جانسون-سیرلیف از لیبریا ، خواکیم کیسانو از موزامبیک و کاگالما موتالانته از آفریقای جنوبی – افزود که دولت متعهد به “حفاظت و محافظت از غیرنظامیان” است.

در این بیانیه از فرستادگان برای به اشتراک گذاشتن “خرد ، بینش و تمایل به حمایت از هر طریق” تشکر شده است و اشاره ای به برنامه ها برای بحث های بیشتر با آنها نشده است.

فرستادگان برای کمک به میانجیگری درگیری به آدیس آبابا فرستاده شدند ، چیزی که ابی قبلاً اعلام کرده بود که نمی خواهد ، زیرا هرگونه “دخالت” خارجی را رد می کند.

این موشک ها به سمت اریتره نشانه رفته اند

در همین حال ، چهار دیپلمات منطقه ای به خبرگزاری فرانسه گفتند ، حداقل یک موشک شلیک شده توسط Tigrei جمعه شب به سمت اریتره انجام شد ، این دومین حمله از زمان درگیری داخلی در اتیوپی در اوایل ماه جاری است.

تأیید فوری در مورد اینکه چند موشک شلیک شده است ، در کجا فرود آمده و تلفات یا خسارات وارد شده وجود ندارد.

TPLF اتیوپی را به جلب حمایت نظامی از اریتره در جنگ متهم کرده است ، اتهامی که اتیوپی آن را رد می کند.

این گروه مسئولیت حملات مشابه به اریتره را دو هفته پیش برعهده گرفت ، اما روز جمعه اظهار نظر فوری از رهبران خود دریافت نکرد.

اکنون اعتقاد بر این است که هزاران نفر در حملات هوایی و درگیری های زمینی کشته شده اند.

سازمان ملل تخمین می زند که 1.1 میلیون اتیوپیایی در نتیجه درگیری نیاز به کمک داشته باشند که باعث ایجاد شوک در سراسر شاخ آفریقا و تهدید به درگیری کشورهای همسایه شد.

بیش از 43000 پناهنده به سودان گریخته اند ، سازمان ملل متحد در شش ماه 200،000 نفر تخمین زده است.

دبیرکل سازمان ملل آنتونیو گوترش بر لزوم اطمینان از حمایت از غیرنظامیان ، حقوق بشر و دسترسی به کمک ها تأکید کرد و سخنگوی روز جمعه گفت: “از بیانیه نخست وزیر ابی قدردانی می کند و بزرگترین تعهد دولت فدرال را مجدداً تأیید می کند.” فراهان حق سازمان ملل



[ad_2]