هنگام رای گیری کنگره برای استیضاح رئیس جمهور شورش ها را تهدید می کند پرو

[ad_1]

مارتین ویسکارا می گوید ، چون معترضین برای محکوم کردن استیضاح به خیابان ها می آیند ، این تصمیم را به چالش نمی کشد.

کنگره پرو روز دوشنبه به برکناری رئیس جمهور مارتین ویسکارا در دادگاه استیضاح به اتهامات فساد رای داد ، تهدید به آشفتگی بیشتر در کشوری که برای بهبودی از ویروس کرونا تلاش می کند.

در یک دادگاه هشت ساعته ، حدود 105 نفر از اعضای کنگره تحت سلطه مخالفان رای به برکناری رهبر مرکز به دلیل اتهامات دریافت رشوه از شرکت هایی که برنده تدارکات عمومی برای فرماندار بودند در دومین تلاش خود برای برداشتن ویزکارا به عنوان ماههای زیادی

قانون گذاران برای برکناری وی از سمت کار باید 87 رأی از 130 رأی را تأمین کنند. 19 رأی مخالف و چهار رأی ممتنع وجود داشت.

مانوئل مارینو ، رهبر كنگره ، كه انتظار می رود ریاست جمهوری را تا ژوئیه 2021 كه پایان دوره ویسكارا است ، تصویب كند ، گفت: “قطعنامه اعلام كردن جای خالی ریاست جمهوری به تصویب رسیده است.”

ویسکارا اتهامات مربوط به فساد را “بی اساس” و “نادرست” رد کرد ، اما پس از رأی گیری در یک سخنرانی در کاخ ریاست جمهوری گفت که تصمیم را به چالش نمی کشد. وی تکرار کرد که هیچ کار اشتباهی انجام نداده و آماده پاسخگویی به هرگونه اتهام کیفری است.

برکناری یک رئیس جمهور با حمایت گسترده مردم به لطف تلاش های ضد فساد وی آشفتگی سیاسی جدیدی را برای ملت آند ایجاد کرده است زیرا این کشور به دنبال بهبودی از رکود اقتصادی ناشی از بیماری همه گیر ویروس کرونا است.

تقریباً 35000 نفر در پرو بر اثر COVID-19 ، بالاترین میزان مرگ و میر در هر نفر در جهان ، جان خود را از دست داده اند.

انتخابات بعدی ریاست جمهوری و مجلس قرار است در ماه آوریل برگزار شود.

ماریانا سانچز از الجزیره در گزارشی از پایتخت گفت: “ما در لیما و در شمال افرادی را می بینیم که از این رای بیزار شده اند.” بسیاری از کارشناسان می گویند این یک کودتای قانونگذاران است و هیچ مدرکی مبنی بر گناه ویسکارا وجود ندارد. “

معترضین با گلدانهای زنگ اندکی پس از رای گیری دوشنبه شب به خیابانهای اطراف ساختمان کنگره آمدند و پلیس با معترضین طرفدار ویزارا ، در چند بلوک ساختمان کنگره درگیر شد. برخی نشانه هایی را متهم کردند که کنگره را به “کودتا” متهم کردند.

رئیس جمهور پرو مارتین ویسکارا پیش از عزیمت از کاخ ریاست جمهوری در لیما بیانیه خداحافظی مطبوعاتی را صادر کرد و گفت که وی استیضاح را به چالش نمی کشد. [Luka Gonzales/AFP]

دوره ریاست جمهوری ویسکارا به روشی مشابه شخصی که وی جانشین او شد ، پدرو پابلو کوچینسکی ، بانکدار سابق وال استریت که به تهدید استیضاح قریب الوقوع به اتهامات فساد در سال 2018 مجبور به استعفا شد ، پایان یافت.

“پرو از نظر سازمانی ضعیف تر است. آگوستو آلوارز رودریک ، تحلیلگر سیاسی ، به خبرگزاری فرانسه گفت: “مرینو یک رئیس جمهور ضعیف خواهد بود ، این سناریو در زمینه انتخابات عمومی در برابر همه گیر است.”

ویسکارا فاقد یک حزب در کنگره پراکنده بود و اغلب بر سر برنامه ضد فساد خود با قانونگذاران می جنگید. این مرد 57 ساله قبلاً از تلاش برای برکناری وی در ماه سپتامبر به دلیل ادعای ارتباط با پرونده قراردادهای نامنظم دولت با یک خواننده کمی شناخته شده زنده مانده بود. فقط 32 نفر در سالن به این مناسبت به برکناری وی رای دادند.

با این حال ، در ماه نوامبر ، نمایندگان مجلس رای به ادامه روند استیضاح جدید در مورد ادعاهایی مبنی بر پذیرش رشوه ویسکارا از شرکت های برنده قرارداد عمومی برای ساخت و ساز در زمان فرمانداری خود در جنوب منطقه موکگوآ در سال 2014 دادند.

تنش های اقتصادی

به گفته تحلیلگران ، حذف ویسکارا می تواند منجر به یک دوره عدم اطمینان در ماه های منتهی به انتخابات شود ، زیرا پرو در حال حاضر گرفتار بی ثباتی اقتصادی است.

مشاوره بین المللی اوراسیا در گزارشی اوایل روز دوشنبه گفت: “آشفتگی سیاسی پیرامون آخرین روند استیضاح و ادعاهای فساد به بی اعتمادی عمیق طبقه سیاسی در آستانه انتخابات آینده افزود”.

رئیس جمهور مارتین ویسکارا ، از خشم مردم به دلیل اخراج از کنگره ، حمایت مردمی را حفظ می کند [File: Juan Pablo Azabache/Peruvian Presidency via AFP]

مرینو ، کشاورز و تاجر که عضو حزب اقلیت 59 ساله Popular Action است ، در جلسه ویژه کنگره روز سه شنبه سوگند یاد می کند و سومین رئیس جمهور پرو از سال 2016 می شود.

ویسکارا گفت که حداقل 68 نفر از اعضای کنگره 130 کرسی که خواستار استیضاح وی شده اند ، در جریان مراحل قانونی هستند.

ماه گذشته ، دادستانی کل اعلام کرد که با اتمام دوره کار ویسکارا – و مصونیت اعطای شده توسط دفتر وی – در ماه آوریل به اتهامات علیه ویسکارا رسیدگی خواهد کرد ، اما مخالفان ویسکارا در کنگره تصمیم گرفتند که نمی توانند صبر کنند.

تحلیلگران می گویند مرینو می تواند در ماه های منتهی به انتخابات پرو برخی اقدامات پوپولیستی را تحت فشار قرار دهد.

اوراسیا گفت: “او احتمالاً چارچوب سیاست اقتصادی موجود را حفظ خواهد كرد ، اما ضمن تلاش برای جلب حمایت عمومی ، اقدامات پوپولیستی را انجام خواهد داد.”



[ad_2]