هوپول چینونو از زیمبابوه: “آنها مرا نمی ترسانند” اخبار از زیمبابوه

[ad_1]

هراره ، زیمبابوه – Hopewell Chin’ono ، مستندساز برنده جایزه ، هرگز مانع این کار نشده است.

حتی به عنوان یک دانشجوی جوان روزنامه نگاری در اوایل دهه 1990 ، او از صحبت کردن و خواستار پاسخگویی ترس نداشت.

نیابولو Nkube ، همکلاسی سابق خود به یاد می آورد: “او به نحوی سابقه خود را از دست داد که معلمی کلاس را از دست داد.” “او می گفت ، ما برای تدریس به اینجا آمده ایم و معلمانی که درس را از دست می دهند قابل تحمل نیستند.” در یک زمان ، او موضوع را به مدیر دانشکده رساند. “

حدود 30 سال بعد ، روزنامه نگار مستقل و مبارزه با فساد همچنان صریح باقی مانده است ، نمادی از چالش بسیاری در کشوری که تعداد کمی جرات اعتراض دارند.

“این یک گاو نخواهد بود”

روز دوشنبه ، چینونو پس از تأیید برنامه ریزی شده برای اعتراضات ضد دولتی در اواخر ژوئیه ، به اتهام تحریک به خشونت عمومی در دادگاه حاضر خواهد شد.

آخرین مشکلات چینونو در ماه ژوئن و پس از آنکه وی از شبکه های اجتماعی برای کشف قراردادهای فاسد ویروس کرونا برای به دست آوردن تجهیزات محافظتی به ارزش 60 میلیون دلار برای کارمندان مراقبت های بهداشتی استفاده کرد ، آغاز شد. همراه با مقامات ارشد دولت ، چینونو و دیگر روزنامه نگاران همچنین پسر رئیس جمهور امرسون منانگاگوا را به این رسوایی مرتبط دانستند ، اتهاماتی که توسط کالینز منانگاگوا و جبهه ملی میهنی آفریقایی (ZANU-PF) زیمبابوه رد شد ، حزبی که از زمان استقلال در 1980 زیمبابوه را اداره کرد.

سخنگوی پاتریک چیناماسا در 4 ژوئیه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: “ZANU-PF با نگرانی خاطر نشان کرد که حملات منظم به خوبی رقص و حمایت مالی علیه یکپارچگی خانواده اول قهرمانان بی وجدان مانند هوپول چینونو ، این بار پسر رئیس جمهور انجام شده است.” که این حملات بی اساس امروز آغاز نشده است ، اما باید بلافاصله متوقف شود. “

این یک هشدار ترسناک بود که باعث شد چینونو در توییتر خود بگوید “اکنون زندگی او در معرض خطر است” ، اما همچنین گفت که “او معتاد به ترس نخواهد شد”.

هوپول چینونو در 7 اوت به دادگاه هراره می رسد [File: Philimon Bulawayo/Reuters]

در تاریخ 20 ژوئیه ، کمتر از دو هفته قبل از اعتراضات مخالفان ، پلیس هنگامی که به خانه هرانه Chin’ono حمله ور شد ، یک درب شیشه ای را شکست و وی را به اتهام “تحریک راهپیمایی برای تقویت خشونت عمومی” متهم کرد. ، نقض صلح یا تعصب ‘.

او 45 روز را در زندان گذراند. وی پس از آزادی در سپتامبر با قرار وثیقه ، وضعیت بد سیستم کیفری و زندانهای این کشور را که به تشبیه به “اردوگاه های کار اجباری” است ، روشن کرد.

دو هفته پیش ، وی بار دیگر دستگیر و به اتهام تحقیر دادگاه متهم شد ، اما بعداً دادستان از این اتهامات صرف نظر كرد. وی پس از انتقاد از دادستانی ملی این کشور در پرونده قاچاقچی طلا با روابط سیاسی ، بار دیگر به تلاش برای “ضرب و شتم مسیر عدالت” متهم شد.

چینونو ، که همه اتهامات را انکار می کند ، به الجزیره گفت: “همه چیز برای ترساندن روزنامه نگاران است.” “من تهدید نمی شوم. اگر آنها این کار را با من کنند ، روزنامه نگاران دیگر دو بار در مورد گزارش فساد فکر می کنند. “

وی که آشفته و آشفته نیست ، همچنان در 172،000 توئیتر و 63،000 دنبال کننده خود در فیس بوک پست می گذارد.

“در سال 1980 [when Zimbabwe attained independence from Britain]، من 9 ساله بودم. امروز من 49 ساله هستم ، [and] همان کسانی که به من گفتند من آینده هستم می گویند تا زمانی که آینده همه را غارت کنند ، تا سال 2030 با ما خواهند بود. ” “من اجازه نمی دهم که آینده فرزندانم سرقت شود ، همانطور که مال من از طریق فساد ، سرقت و غارت بود. نه “

روزنامه نگار درخشان

وی اعتراف می کند ، چینونو در 26 مارس 1971 در هرار متولد شد و تا حدودی وارد روزنامه نگاری شد.

وی در 18 سالگی توسط مجله Prize Beat مأموریت یافت تا ستاره دنیای رگی جامائیکا را به دنیس براون ، که در سال 1989 تور زیمبابوه را گشت ، پروفایل دهد. او با لباس مدرسه ، برای مصاحبه با براون در آپارتمان خود در Holiday Inn در هراره پایتخت حاضر شد.

چینون یادآوری کرد: “من ساعت ها با دنیس و همسرش در مورد رگی ، سیگار و نوشیدن صحبت کردیم.” “این یک مهمانی بزرگ بود.”

از همان روزهای ابتدایی به بعد ، حرفه آینده او به نوعی برای او رها شد. او در انستیتوی ارتباطات جمعی در زیمبابوه ثبت نام کرد ، جایی که در آن عالی بود.

نكوب ، هماهنگ كننده فعلی مجمع ویراستاران ملی در زیمبابوه گفت: “او روزنامه نگار درخشانی است.” “در دانشگاه ، او بالای کلاس بود و آنها او را دوست داشتند.”

وی پس از فارغ التحصیلی در سال 1993 ، برای ادامه تحصیل در انگلستان ، زیمبابوه را ترک کرد و بعداً در اپراتورهای تلویزیونی مانند BBC و ITV کار کرد.

وی سرانجام در سال 2007 در زیمبابوه اقامت گزید ، اما وضعیت کشورش در زمان رئیس جمهور وقت رابرت موگابه او را وحشتناک کرد.

“اقتصاد کاملاً تغییر کرده است. قیمت ها فوق العاده بالا بود و مغازه ها خالی بودند. ” “دولت فروپاشیده بود و فساد نهادینه شده بود.”

Chin’ono با رانندگی از اوضاع دشوار اقتصادی در خانه و تاثیری که بر زیمبابوی ها می گذارد ، ساخت درد در قلب من ، یک مستند جذاب در مورد اوضاع در زیمبابوه را آغاز کرد.

“این مستند مقایسه دو داستان درباره یک مسئله سیاسی در مورد دو فرد آلوده به HIV و مبتلا به ایدز است. دیگری در حال مصرف دارو از یک کلیسا بود ، در حالی که دیگری توانایی تهیه دارو را نداشت. ” “دیگری زندگی می کرد در حالی که دیگری در اثر عوارض ایدز درگذشت.”

به دنبال موفقیت درد در قلب من – که جایزه رهبری Chin’ono را برای اسقف اعظم دزموند توتو در سال 2008 به دست آورد ، جایزه بنیاد خانواده قیصر برای تعالی در گزارش HIV / AIDS در آفریقا و جایزه بهترین روزنامه نگار آفریقایی از CNN – وی Television International را در زیمبابوه ، یك شركت تولیدی تأسیس كرد و برای كارهای خاص به كار با اپراتورهای تلویزیون بین المللی ادامه می دهد.

در تمام مدت ، او همچنان به افشای بی عدالتی متعهد است.

چینونو گفت: “من به جامعه ای اعتقاد دارم كه به قانون احترام بگذارد ، به رأی احترام بگذارد و جامعه ای كه فساد را تشویق نكند.” این باورهای اصلی من است.

به نظر می رسد در رسانه های اجتماعی بسیاری از نظرات چینونو مشترک هستند و بررسی دقیق نظرات ، حمایت و پیام های همبستگی فوق العاده ای را نشان می دهد. برخی برای محافظت نماز می خوانند. دیگران به سادگی یادداشت های دلگرم کننده می نویسند.

در یک نظر آمده است: “برادر هوپول ، ما نمی توانیم به اندازه کافی برای کار شما در مبارزه با فساد در کشور ما تشکر کنیم.” “امید ، امید ما ، فساد زندگی ها را نابود می کند. آرزوی من این است که روزی همه مردم ما در مبارزه با فساد شیطانی متحد شوند. “

اعتراضات نویسنده برجسته زیمبابوه ، تسیتسی دانگارمبگا در هراره ، خواستار آزادی چینونو [File: Tsvangirayi Mukwazhi/AP Photo]

خود چینونو اغلب در شبکه های اجتماعی برای انتقاد از دولت ظاهر می شد ، اما اوضاع همیشه بین او و دولت منانگاگوا بسیار ساینده نبود.

هنگامی که منانگاگوا کودتای نظامی را در نوامبر 2017 به دست گرفت و نوید اصلاحات سیاسی و اقتصادی را داد ، چینونو مانند بسیاری دیگر از زیمبابوی ها وزن خود را پشت سر لرزاندگی ZANU-PF انداخت.

“من از ایده اصلاحات حمایت کردم [Mnangagwa] چینونو می گوید. “من فکر کردم این واقعیت است و انتقاد از کودتا هیچ معنایی ندارد زیرا این اتفاق افتاده و غیرقابل برگشت است. به خاطر پیشرفت ، حمایت از اصلاحات آن کاملاً محتاطانه بود. “

وی گفت ، “سریع به اکتبر 2018 پی بردم ، فهمیدم که هیچ اصلاحی انجام نشده است” ، با اشاره به اینکه پس از آن “شروع به سر و صدا کرد” ، گفت:

در آگوست همان سال ، شش سر طرفدار مخالف کشته شدند که سربازان به سوی مردم معترض به آنچه تلاش حزب ZANU-PF برای سرقت انتخابات به شدت مورد مناقشه اعتراض کردند ، آتش گشودند. در همین حال ، زیمبابوه ها همچنان برای مقابله با بحران اقتصادی رو به افزایش تلاش می کنند ، که با تورم بسیار بالا و کمبود ارز خارجی و همچنین یک ترکیب مخرب از ارز که به سرعت در حال تضعیف است ، دستمزد راکد و بیکاری زیاد است.

کمپین های دفاع از حقوق بشر و گروه های دفاعی همچنین از کاهش “بی سابقه” اختلاف نظرها و دستگیری ده ها فعال و شخصیت مخالف خبر داده اند. دولت خفه کردن آرا oppos مخالف را انکار کرده است.

اما درست قبل از بازگشت به دادگاه ، چینونو گفت که به مبارزه با خطا ادامه خواهد داد.

وی گفت: “مبارزه با فساد کاری است که همه ما باید انجام دهیم و این فقط مبارزه من نیست.” “برای شروع مبارزه با فساد لازم نیست لحظه ای الهام بگیریم. این کاری است که باید هر روز انجام دهیم.

برای همکلاسی سابق Ncube ، این نوع عزم از طرف Chin’ono چیز جدیدی نیست.

“به یاد دارم که در آن زمان ما در خوابگاه در دانشگاه مشکلی داشتیم و او برای این کار می جنگید. وی گفت: “ما جنگیدیم و با این وجود خوابگاههای تازه احداث شده در دانشکده وجود داشت که هنوز رسماً افتتاح نشده بود.”

سرانجام ، با فشار مداوم چینونو و دیگران ، مسئولان مدرسه اتاق ها را بین دانش آموزان توزیع كردند.

Nkube گفت: “من تعجب نمی كنم كه او این كار را به دست گرفته است.”



[ad_2]