وزیر امور خارجه ارمنستان به دلیل آتش بس پست دولت را زیر آتش گرفت | اروپا

[ad_1]

نخست وزیر نیکول پاشینیان تحت فشارهای فزاینده ای برای کناره گیری قرار دارد پس از آتش بس توافق آتش بس در قره باغ.

وزیر امور خارجه ارمنستان در حالی که مهمترین استعفای یک مقام دولتی از زمان معامله هفته گذشته ، که در درگیری شدید با نیروهای آذربایجانی بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی به پایان رسید ، استعفا داد.

این استعفا ، که توسط سخنگوی وزارتخانه روز دوشنبه در پستی در فیس بوک اعلام شد ، در حالی است که فشار بر نخست وزیر نیکول پاشینیان برای کناره گیری شدت می یابد.

هزاران معترض هفته گذشته معترض شدند و خواستار استعفای وی به دلیل آتش بس شدند ، که پس از شش هفته جنگ که منجر به کشته شدن بیش از 2300 نفر از نیروهای ارمنی شد ، به آذربایجان دستاوردهای سرزمینی داد. آذربایجان تلفات نظامی خود را اعلام نمی کند.

پاشنیان مسئولیت از دست دادن سرزمین را به عهده گرفت ، اما گفت که پس از پیشرفت چشمگیر نظامی توسط آذربایجان توافق نامه ای برای جلوگیری از خسارات بیشتر و نجات جان مردم امضا کرده است. وی قول داد در سمت خود بماند و کشور را به ثبات برساند.

روز شنبه ، سرویس امنیت ملی ارمنستان اعلام کرد گروهی از مقامات سابق را که “قصد دارند با ترور نخست وزیر غیرقانونی قدرت را غصب کنند” دستگیر کرده است.

ریچارد گیرگاگوسیان از مرکز مطالعات منطقه ای در ایروان ، پایتخت ارمنستان ، درباره بی ثباتی بیشتر هشدار داد.

“دولت برای آماده سازی جمعیت برای مقیاس و شدت خسارات بسیار کم کار کرده است. تنش باید حفظ شود و متأسفانه ، اوضاع داخلی به طور فزاینده ای ناپایدار است “، او به الجزیره گفت.

اما گیرگاگوسین گفت که سرنوشت پاشنیان ، که در سال 2018 پس از تظاهرات گسترده علیه ادعای فساد توسط نخبگان سابق انتخاب شد ، هنوز نامشخص است.

“پاشینیان در سال 2018 در یک پیروزی نادر برای مردم بدون خشونت به قدرت رسید. وی زنده ماند و حتی نقشه ترور او از یک گروه حاشیه ای مرتبط با دولت سابق بود. ” “سرنوشت سیاسی واقعی او در دست خود اوست.”

پوتین و مکرون در مورد قره باغ کوهستانی گفتگو کردند

در همین حال ، به نقل از کرملین ، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با همتای فرانسوی خود امانوئل ماکرون مکالمه تلفنی داشت و درباره تحولات قره باغ کوهستانی گفتگو کرد.

این دو رهبر گفتند که وضعیت منطقه به طور کلی تثبیت شده و زمان رسیدگی به مسائل بشردوستانه از جمله بازگشت پناهندگان و حفاظت از کلیساها و صومعه های مسیحی است.

با وجود عقب نشینی سرزمین ها از ارمنستان و استقرار یک مأموریت صلحبان روسیه ، راه حل طولانی مدت درگیری ها برای دهه ها همچنان دست نیافتنی است.

از اواسط دهه 1990 ، تلاش های روسای مشترک گروه مینسک – روسیه ، فرانسه و ایالات متحده – نتیجه ماندگاری نداشته است.

الهام علی اف ، رئیس جمهور آذربایجان ، با پشت سر گذاشتن از وعده قبلی خودمختاری قره باغ ، موضع قاطعی در پیروزی اتخاذ کرد.

“هیچ قره باغ وجود نخواهد داشت [autonomous] وضعیت من در حالی که من رئیس جمهور هستم ، “علی اف گفت.

باکو همچنین می تواند روی حمایت بی دریغ ترکیه که پس از مسلح کردن و حمایت از آذربایجان در جنگ گذشته ، خود را به عنوان یک بازیگر اصلی در منطقه تثبیت کرده است ، حساب باز کند.

آنکارا نیز حتی اگر نقش آن نامشخص باقی بماند ، در عملیات حفظ صلح نیز نقش خواهد داشت.

علی اف که اعضای گروه مینسک را طرفدار ارامنه می داند ، از قالب مذاکره جدیدی که شامل ترکیه باشد استقبال کرد.

از نظر تاریخی ، ایروان ترکیه را دشمنی می داند که ارمنستان را از روی نقشه پاک کند و اصرار دارد که آن را از هرگونه مذاکرات قره باغ قره باغ خارج کند.



[ad_2]