وزیر دادگستری لبنان “منتظر است” تحقیقات انفجاری را انجام دهد خاورمیانه

[ad_1]

ماری کلود نجم می گوید قبل از تصمیم گیری مانند هر شهروند دیگر منتظر نتایج کاوشگر است.

بیروت، لبنان – وزیر دادگستری موقت لبنان ، ماری کلود نجم گفت که او قادر به ارزیابی پیشرفت تحقیقات در مورد انفجار جمعی در بندر بیروت در ماه اوت نیست که منجر به کشته شدن 200 نفر شد زیرا وی از جزئیات داخلی اطلاع نداشت.

نجم در مصاحبه تلفنی با الجزیره از وی پرسید که آیا وی در روند تحقیقات تاکنون اطمینان دارد یا خیر ، گفت که صبر می کند تا نتایج را ببیند.

“من می خواهم دادگستری وظایف خود را به درستی انجام دهد. من نمی دانم در داخل چه اتفاقی می افتد ، بنابراین در موقعیت کسی هستم که منتظر و بی تاب است ، مانند همه لبنانی ها ، تا نتیجه را ببیند. “

تحقیقات در مورد انفجار 4 اوت ، که منجر به زخمی شدن بیش از 6500 نفر و ویران کردن قسمتهای زیادی از بیروت شد ، از همان ابتدا با انتقاد خانواده ها و گروه های امنیتی قربانیان نسبت به شفافیت روند ، ادعای دامنه محدود تحقیقات و درگیری ها همراه بود. منافع. سازمان ها ، از جمله دیده بان حقوق بشر (HRW) و عفو بین الملل ، گفتند که تحقیقات بین المللی تنها راه عدالت است.

در تاریخ 10 آگوست ، تحقیقات به شورای قضایی منتقل شد ، دادگاهی انحصاری که احکامی را صادر می کند که قابل تجدید نظر نیستند. HRW ، عفو و برنامه بازار محلی از این تصمیم انتقاد کردند و گفتند دادگاه غیرشفاف است و از استانداردهای دادرسی مناسب برخوردار نیست.

نجم از تصمیم کابینه برای انتقال تحقیقات به شورای قضایی دفاع کرد.

“این تصمیم به قربانیان – هر قربانی – اجازه می دهد تا از محتوای روش شرکت کنند و از آن آگاهی داشته باشند ، و این کار انجام شد – بسیاری از آنها ، مانند قانون منع قانونی ، اعمال شدند. این در دادگاه نظامی امکان پذیر نیست. “

تاکنون فقط تعداد کمی از قربانیان به این روند پیوسته اند ، کانون وکلای بیروت روز چهارشنبه ، تقریباً سه ماه پس از انفجار ، 679 پرونده را به نمایندگی از قربانیان ، مجروحان و خانواده های آنها تشکیل داده است.

از زمان تحویل پرونده به وی ، قاضی بازپرس فادی ساوان ، بازپرس اصلی ، به جز اخبار مختصری که رسانه های دولتی منتشر کرده اند و چیزی جز پرسش از وی نمی گویند ، اظهارات عمومی نکرده است. نجم از سکوت ساوانا دفاع کرد و گفت که او سعی دارد تحقیقات را مخفی نگه دارد.

عدم وجود اظهارات در مطبوعات ساوان باعث شد تا داستان رسانه ها عمدتاً مبتنی بر درزهایی باشد که بسیاری از آنها دارای اعتبار مشکوک هستند.

ساوان سومین گزینه وزیر دادگستری به عنوان بازپرس ارشد شورا پس از رد نامزد اول توسط شورای عالی قضایی منصوب شده توسط قوه مجریه بود. نامزد دوم گفت که او شغل را نمی خواهد.

نجم گفت كه او تلاش كرد تا بفهمد كه چرا كانديداي اول – كه به طور گسترده اي قدرتمند و مستقل ديده مي شود – رد شد ، اما شورا بحث هاي خود را مخفي نگه داشت.

نعیم گفت که ساوان اکنون منتظر گزارش کارشناسان خارجی برای ورود به لبنان است تا اینکه به روند نوشتن کیفرخواست خود ادامه دهد. “این گزارش ها برای چنین تحقیقاتی بسیار مهم است ، زیرا آنها دارای ابزارهای فنی و علمی هستند که ما در اختیار نداریم.”

لبنان قبلاً گزارشی از اداره تحقیقات فدرال ایالات متحده (FBI) دریافت کرده است که به گفته رویترز در یافته های خود قانع کننده نبود. نجم گفت محققان لبنانی “سخت تلاش می کنند تا گزارش فرانسه را تهیه کنند زیرا کارشناسان فرانسوی کارهای عمیق تری انجام داده اند.”

“این یک حادثه کوچک نیست ، بلکه یک فاجعه است و من می خواهم یک تحقیق مناسب و دقیق انجام شود. بنابراین ، اگر کمی بیشتر طول بکشد و ما یک تحقیق مناسب انجام دهیم ، خوب است “، او گفت.

منابع قضایی به الجزیره گفتند که احتمالاً اتهامات به جای مقامات ارشد سیاسی و امنیتی به مقامات سطح پایین و متوسط ​​اداری و امنیتی وارد می شود. این در حالی است که تعدادی از مقامات عالی رتبه ، از جمله وزرا ، رئیس جمهور و نخست وزیر ، از مقادیر زیادی مواد منفجره در بندر بیروت قبل از انفجار آگاهی نشان داده اند ، اما در حل این مشکل ناکام مانده اند.

طبق گزارشات ساوان ، وزرا و روسای جمهور خارج از صلاحیت خود را برای مصونیت قانونی در نظر گرفته است.

نجم گفت: جرایم وزیران و روسای جمهور – از جمله خیانت و رفتار ناشایست حرفه ای – باید توسط شورای عالی دادرسی روسای جمهور و وزرا رسیدگی شود ، هیئتی متشکل از قانونگذاران و قضات که هرگز هیچ کس را مسئول ندانسته است. .

“اما به نظر می رسد که ما تصمیم گرفته ایم که برخی از وزارتخانه های خاص در این امر دخیل هستند زیرا آنها به بندر یا گمرک مرتبط هستند. نظر من متفاوت است: تحقیقاتی انجام می شود که مسئولیت افراد درگیر را نشان می دهد و سپس خواهیم دید کدام دادگاه صلاحیت دارد. “



[ad_2]