وزیر سعودی گفت سلاح های هسته ای علیه ایران “گزینه” است خاورمیانه

[ad_1]

وزیر گفت: عربستان سعودی حق مسلح شدن با سلاح های هسته ای را برای خود محفوظ می داند ، در صورتی که ایران نتواند مانع این کار شود.

وزیر امور خارجه این کشور گفت: عربستان سعودی حق مسلح شدن با سلاح هسته ای را برای خود محفوظ می داند ، درصورتی که نمی تواند مانع انجام چنین کاری رقیب منطقه ای ایران شود.

آدل الجبیر در مصاحبه اخیر خود با DPA گفت: “این قطعاً یک گزینه است.” وی گفت ، اگر ایران به یک قدرت هسته ای تبدیل شود ، کشورهای بیشتری از این الگو پیروی می کنند.

“و عربستان سعودی به صراحت اعلام کرده است که همه تلاش خود را برای محافظت از مردم خود و محافظت از سرزمین های خود انجام خواهد داد.”

تهران برای دهه ها در زمینه استفاده از انرژی هسته ای کار کرده است. در سال 2015 ، این توافق نامه هسته ای قابل توجهی را با قدرت های جهانی به منظور توقف تولید بمب در ازای لغو تحریم ها امضا کرد.

اما دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سال 2018 یک جانبه کشورش را از این توافق خارج کرد و آن را به آستانه ناکامی رساند.

دولت ترامپ خواهان یک برنامه بزرگتر و پایان دادن به مداخله منطقه ای ایران است ، موضع مورد حمایت عربستان سعودی.

الجبیر گفت: “ما معتقدیم ایرانیان فقط به فشارها پاسخ داده اند.”

وی در پاسخ به این سedال که بعد از روی کار آمدن جو بایدن ، رئیس جمهور منتخب ، انتظار می رود چه تغییراتی ایجاد کند ، گفت: “ما باید ببینیم.”

بایدن قول بازگشت به توافق هسته ای را داد اما گفت که تلاش خواهد کرد فعالیت های منطقه ای و برنامه های موشکی ایران را تحت فشار قرار دهد.

هفته گذشته سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه عربستان سعودی در واکنش به تلاش های ایران برای توسعه برنامه های موشکی هسته ای و بالستیک خود ، جهان را به “موضع قاطع” فراخواند.

در پاسخ ، سعید حاتب زاده ، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ، از پادشاهی خواست تا از “اتهامات بی اساس و تحریک نفرت” خودداری کند.



[ad_2]