پس از دو تیراندازی جمعی، صرب ها علیه خشونت تظاهرات کردند اخبار خشونت با اسلحه

[ad_1]

چند روز پس از دو تیراندازی دسته جمعی، ده ها هزار صرب در پایتخت بلگراد تظاهرات کردند و خواستار امنیت بهتر، ممنوعیت محتوای خشونت آمیز در تلویزیون و استعفای وزرای کلیدی شدند.

جمعیتی که سال‌ها در این کشور بالکان دیده نمی‌شد روز دوشنبه پشت بنری که روی آن نوشته شده بود «صربستان علیه خشونت» در مرکز شهر راهپیمایی کردند.

بوریوجه پلچویچ از بلگراد گفت: “ما اینجا جمع شدیم تا آخرین ادای احترام خود را انجام دهیم تا تمام تلاش خود را بکنیم تا این اتفاق در هیچ کجا دیگر تکرار نشود.”

چهارشنبه گذشته دانش آموزی که دو اسلحه به مدرسه اش آورده بود، هشت دانش آموز و یک نگهبان را کشت. شش دانش آموز دیگر و یک معلم زخمی شدند.

عصر روز بعد، یک مرد 21 ساله در حال تکان دادن تفنگ و تپانچه در مرکز صربستان هشت نفر را کشت و 14 نفر را زخمی کرد. هر دو تیرانداز تسلیم پلیس شدند.

معترضان و حامیان مخالفان خواستار تعطیلی ایستگاه های تلویزیونی و روزنامه هایی شده اند که آنها را به ترویج خشونت و محتوای مبتذل متهم می کنند.

آنها همچنین خواستار توقیف روزنامه های طرفدار دولت هستند که به طور منظم با مقالاتی که مخالفان سیاسی را هدف قرار می دهند، تنش ها را دامن می زنند.

حزب چپگرای ما اجازه نمی‌دهیم بلگراد غرق شود، گفت: «ما خواستار پایان فوری خشونت در رسانه‌ها و فضای عمومی و همچنین پاسخگویی در قبال واکنش ناکافی طولانی‌مدت مقامات ذی‌صلاح هستیم». بیانیه.

ما اینجا هستیم زیرا نمی توانیم بیشتر از این صبر کنیم. مارینا ویدویویچ، معلم مدرسه ابتدایی، به جمعیت گفت: ما خیلی طولانی منتظر ماندیم، مدت زیادی سکوت کردیم، خیلی وقت است که سرمان را چرخانده ایم.

ما برای همه کودکان مدارس، خیابان ها، روستاها و شهرهای ایمن می خواهیم».

احزاب اپوزیسیون و برخی از گروه های حقوق بشر، رئیس جمهور الکساندر ووچیچ و حزب حاکم پیشرو صربستان (SNS) را به خودکامگی، سرکوب آزادی رسانه ها، خشونت علیه مخالفان سیاسی، خویشاوندی، فساد و ارتباط با جنایات سازمان یافته متهم می کنند. ووچیچ و متحدانش این را رد می کنند.

معترضان همچنین خواستار استعفای براتیسلاو گاسیچ، وزیر کشور و الکساندر وولین، مدیر آژانس امنیت دولتی و برکناری سازمان تنظیم مقررات دولت برای رسانه های الکترونیکی (REM) ظرف یک هفته شدند.

روز یکشنبه، برانکو روزیچ، وزیر آموزش و پرورش کشور با اشاره به “فاجعه فاجعه بار” ناشی از تیراندازی هفته گذشته در مدرسه، در نامه استعفای خود استعفا داد.

تظاهرکنندگان همچنین خواستار تشکیل جلسه اضطراری پارلمان و بحث درباره وضعیت کلی امنیتی شدند.

“[This is an act of] همبستگی علیه … خشونت در رسانه ها، در مجلس، در زندگی روزمره… همبستگی برای کودکان از دست رفته.

مردم در طی تظاهرات علیه خشونت در بلگراد، صربستان، دوشنبه، 8 مه 2023 راهپیمایی کردند. تیراندازی در چهارشنبه گذشته در بلگراد و یک روز بعد در یک منطقه روستایی در جنوب پایتخت، ملت را حیرت زده کرد.  این تیراندازی‌ها همچنین جرقه‌هایی برای ترویج تساهل و رهایی جامعه از کلام نفرت پراکنی و فرهنگ اسلحه ناشی از جنگ‌های دهه 1990 برانگیخته است.  (AP Photo/ Darko Voinovic)
ده ها هزار نفر در اعتراض به خشونت در بلگراد صربستان تظاهرات کردند [Darko Vojinovic/AP Photo]

تظاهرات مشابهی در چند شهر دیگر صربستان برگزار شد.

به گزارش رسانه های محلی، SNS تحت رهبری ووچیچ از تظاهرات انتقاد کرد و گروه های مخالف شرکت کننده در این تظاهرات را “شیطانی غیرشخصی… که جرأت می کند از یک تراژدی ملی برای منافع خود استفاده کند” خواند.

پس از این تیراندازی ها، ووچیچ قول داد صربستان را با طرحی بلندپروازانه که سلاح های گرم قانونی و غیرقانونی در این کشور را سرکوب می کند، «خلع سلاح» کند.

پلیس روز دوشنبه عفو یک ماهه را برای تحویل سلاح غیرقانونی آغاز کرد. او گفت که بیش از 1500 در روز اول تحویل داده شد.

علاوه بر قوانین موجود اسلحه، ووچیچ از بررسی سوابق پلیس در مورد دارندگان اسلحه ثبت شده خبر داد.

بر اساس گزارش گروه تحقیقاتی Small Arms Survey، صربستان بالاترین سطح مالکیت اسلحه را در اروپا دارد و تقریباً از هر 100 نفر 39 نفر اسلحه دارند.

صربستان فرهنگ اسلحه‌سازی ریشه‌داری دارد و همراه با بقیه بالکان غربی، از جنگ‌های دهه 1990 که یوگسلاوی سابق را از هم پاشید، مملو از سلاح‌ها و مهمات نظامی در دستان خصوصی بوده است.

[ad_2]