پس از پیروزی در انتخابات دانشجویی ، لبنانی ها خود را برای نبردهای بزرگتر آماده می کنند خاورمیانه

[ad_1]

بیروت، لبنان “ناگام ابوزید فکر نمی کرد که پیروز شود – اما بدون جنگ تسلیم نمی شود.”

هر ساله از آغاز حضور ابوزید در دانشگاه آمریکایی لبنان (LAU) در سال 2018 ، این جوان 20 ساله از نامزدهای مستقل برای انتخابات شورای دانشجویی حمایت کرده بود – و هر بار به لیست رأی دهندگان مورد حمایت احزاب لبنان می بازد.

این یک امر مشترک در لبنان بود ، جایی که احزاب و وابستگان یک نخبه کوچک فرقه ای بر همه چیز از اتحادیه ها و اتحادیه های کارگری گرفته تا بخش های تجاری و مجامع دانشجویی کنترل داشتند.

با این حال ، ابوزید تحمل این واقعیت را نداشت که رستوران امسال در محوطه دانشگاه LAU در شمال جبیل ، یک سنگر تاریخی لبنان ، یک شبه نظامی راستگرا به یک حزب سیاسی تبدیل شده بود.

این دانشجوی روانشناسی گفت: “من بسیار ناامید شدم که دانشجویان این درماندگی آموخته شده را ترک کردند.” “من گفتم ، خوب ، آنها امسال می توانند برنده شوند ، اما با تحسین كرسی ها را به دست نمی آورند. “

سپس غافلگیر شد. استقلالی ها در 9 اکتبر ، 14 کرسی از 30 کرسی در هر دو پردیس دانشگاه بیروت و جبل ، همه کرسی های شورای دانشجویی را به دست آوردند. آنها همچنین حدود 52 درصد آرا popular عمومی را به دست آوردند. سال گذشته آنها فقط سه مقام کسب کردند.

و هفته گذشته ، افراد مستقل حتی در دانشگاه آمریکایی بیروت (AUB) ، معتبرترین دانشگاه لبنان ، نتایج بهتری را با 80 کرسی از 101 کرسی در مقایسه با 24 کرسی در سال 2018 (انتخابات سال گذشته به تعویق افتاد) ، کسب کردند.

در همین حال ، در دانشگاه رفیق حریری (RHU) ، به نام نخست وزیر سابق لبنان که در سال 2005 ترور شد ، مستقلین اولین ورود خود را در 2 نوامبر انجام دادند و چهار کرسی از 9 کرسی را به دست آوردند ، هر سال قبل از صفر.

در هر دانشگاه ، نتایج بی سابقه بود و نشان دهنده تغییرات خارق العاده ای است که لبنان فقط در یک سال مشاهده کرده است.

نامزدهای مستقل در انتخابات دانشگاه های ایالات متحده در بیروت ، لبنان 80 کرسی از 101 را به دست می آورند [File: Aziz Taher/Reuters]

در اکتبر سال 2019 ، اعتراضات گسترده ای علیه نخبگان حاکم در این کشور آغاز شد که به دلیل خشم ناشی از تعمیق بحران اقتصادی و دهه ها فساد و سو mis مدیریت دامن زده شد.

جوانان این کشور که از بیکاری عظیم و آینده تلخ رنج می برند ، نیروی محرکه ای در جنبش اعتراضی بودند که دولت را سرنگون کرد ، اما هنوز تغییری در سیستم ناکارآمد فرقه ای که بسیاری آن را عامل اصلی فاجعه های لبنان می دانند ، نشده است.

اکنون برخی سلسله موفقیت های انتخابات دانشجویی را آغاز گذار از خیابان های اعتراض به کرسی های قدرت می دانند.

ابوسید با اشاره به نظرسنجی های برنامه ریزی شده برای اواسط سال 2022 ، گفت: “افرادی که به من رای دادند افرادی هستند که دو سال دیگر به مجلس بعدی رأی می دهند و آنها از این احزاب سیاسی بسیار بیمار و خسته شده اند.” انتخابات شهرداری نیز قرار است برگزار شود.

بلوتر یا چیز خاصی؟

دانشجویان خود به سرعت به تفاوتهای چشمگیر بین نظرسنجی دانش آموزان و انتخابات محلی یا کشوری اشاره خواهند کرد.

برای شروع ، انتخابات دانش آموزان بر اساس سیستم نمایندگی متناسب برگزار می شود. صندلی ها توسط یک فرقه مذهبی اختصاص داده نشده است و امسال رای گیری از طریق یک درگاه آنلاین بسیار آسان بود.

در مقابل ، انتخابات شهرداری ها بر اساس سیستم گرفتن همه برندگان برگزار می شود ، در حالی که نظرسنجی های پارلمانی بر اساس قانون تولید شده انجام می شود که کرسی ها را بر اساس فرقه اختصاص می دهد و دولت کوچک را به 15 حوزه انتخابیه ویژه ایجاد شده تقسیم می کند.

برای رأی دادن ، شهروندان باید به زادگاه خود – اغلب مناطق روستایی ، جایی که احزاب کنترل و نفوذ بیشتری دارند – سفر کنند. این بدان معناست که بیش از نیمی از جمعیت کنونی بیروت ، که در حدود دو میلیون نفر است ، در هر کجا که زندگی کنند واجد شرایط رای دادن نیستند.

این عوامل ورود به لیست های مستقل را برای نامزدها دشوارتر می کند. در سال 2018 ، آنها تنها یكی از 128 كرسی پارلمان را به دست آوردند ، اگرچه سایر عوامل – از جمله شناخت نام ضعیف نامزد و نگرانی برای بسیاری از نامزدها كه كم شناخته شده بودند – نیز در معرض خطر بود.

ندیم ال کاک ، محقق مرکز مطالعات سیاسی لبنان و دانشجوی جامعه شناسی در AUBG که در انتخابات گذشته یک کرسی به دست آورد ، گفت: “ما انتظار تغییر مشابه رادیکال در پارلمان را نداریم.”

“استقلالی ها قطعاً بهتر از گذشته عمل خواهند کرد ، اما این یک میدان جنگ است که به دلیل سیستم انتخاباتی و میزان فشار هنوز کمی از دسترس ما خارج است.”

این فشار شامل منابع عظیمی است که توسط احزاب تأسیس برای برانگیختن احساسات فرقه ای از طریق رسانه ها و کارزارهای تبلیغاتی و همچنین سازماندهی اعتراضات و سایر رویدادها ریخته شده است. وعده کار و حمایت ، خرید رای و هدایت رای دهندگان به مناطق روستایی برای رای دادن از دیگر چالش ها است.

جمیل معاواد ، استاد سیاست در AUBG ، گفت: “انتخابات در این کشور در مورد نحوه ایجاد رعب و وحشت و زمان انجام آن است ، همچنین یک رقابت برای منابع و حمایت از آنها است.”

“بنابراین هنگامی که ما در مورد تغییر روحیه در سطح دانش آموز صحبت می کنیم ، این واقعا بر این مکانیسم ها و ابزارهای قدرتمند استفاده شده در سطح ملی تأثیر نمی گذارد.”

با این حال ، نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد کار مستقل در لبنان امروز به نفع نامزدها است – و چتر رستوران دیگر مانند گذشته نیست.

این موارد شامل پیروزی نامزد مورد حمایت خیزش در کانون وکلا با نفوذ بیروت در سال گذشته و این واقعیت است که احزاب در حال ظهور در تلاشند خود را به عنوان نیروهای مستقل ، به ویژه نیروهای لبنانی و جنبش آینده سعد حریری تعیین شده نخست وزیر معرفی کنند.

ایجاد یک سیاست واقعی

در طول انتخابات دانشجویی AUBG ، دو لیست مستقل گسترده ظاهر شد: یکی با حمایت یک باشگاه ده ساله سکولار ، دیگری با تحول در اینجا شروع می شود (CSH).

سرانجام ، آنها در برابر یکدیگر به رقابت پرداختند ، در حالی که لیست های مورد حمایت نهادها خواستار خطا ، تحریم و ناپدید شدند.

این دو لیست دارای فلسفه های مختلفی بودند. این باشگاه سکولار هر کسی را که از نظر سیاسی با هم مرتبط باشد ، کنار می گذارد ، در حالی که CSH ضمن حفظ بسترهای مترقی ، از بسیاری از طرفداران سابق حزب که اعضای حزب هستند استقبال می کند.

ملک لازا: “از اینجا به سندیکاها و انتخابات ملی می رویم. کوچک شروع می شود و بزرگتر می شود [Courtesy Malak Laza/Al Jazeera]

سرانجام ، این رویکرد سازگارانه به نفع CSH عمل می کند: جنبش جدید 38 کرسی به دست آورده است ، تقریباً 42 کرسی از باشگاه سکولار ، با وجود این واقعیت که دومی بیش از یک دهه وجود داشته است.

برای دانشجویان مستقل ، بهترین تعریف در برابر آنچه آنها مخالف هستند – یعنی احزاب فرقه ای – این انتخابات تمرکز جدیدی بر آنچه که آنها در واقع مدافع آن هستند را ایجاد می کند.

این یک فرآیند محاسبه است که موواد ، یک مدرس AUB ، گفت که گروه های مستقل نیز باید به سطح ملی بروند.

تا حدودی ، این کار با ظهور بیشتر گروه ها و احزاب سیاسی متمایل به چپ (مانند لی-حققی یا برای حق من و شهروندان در یک کشور) آغاز شده است. مرکز چپ (مانند بیروت مدیناتی) ؛ و دیگران از سمت راست میانه (مانند آنا خط احمر یا من یک خط قرمز هستم).

این گروه ها به دنبال اتحاد در یک جبهه مخالف ملی در سال 2022 هستند که اختلاف سیاسی را در ترکیب لیست ها در مناطق مختلف فراهم می کند.

به گفته ال كاك ، این بهترین روش برای اطمینان از این است كه مستقل ها با مبارزات انتخاباتی جداگانه رای خود را از یکدیگر نمی گیرند ، در حالی كه اجازه می دهد تنوع كافی برای گرفتن رای دهندگان با ارزش های مختلف وجود داشته باشد.

در بسیاری از موارد ، گروه های سیاسی مستقل در سرزمین ناآشنایی که سالها پس از پایان جنگ داخلی لبنان در سال 1990 مورد جدال جدی قرار نگرفت ، می جنگند – شبیه کاری که دانشجویان مستقل در RHU انجام دادند ، دانشگاهی که کاملاً تحت قدرت از زمان تأسیس از زمان تأسیس آن در سال 1999.

لیلا لازا ، دانشجوی مهندسی زیست پزشکی 19 ساله و یکی از چهار نامزد موفق در انتخابات گذشته دانشگاه ، گفت: “هدف ما در اینجا به چالش کشیدن ایدئولوژی بود که همه به آن عادت کرده اند.”

لازا افزود: “ما به مردم یاد می دهیم که به رای دادن عادت کنند و چگونه در مورد رای دادن فکر کنند و من یاد می گیرم که چگونه برای مخالفت با احزاب کار کنم.” “از اینجا به اتحادیه ها و انتخابات ملی می رویم. کوچک شروع می شود و بزرگتر می شود. “



[ad_2]