“پشیمانی شدید”: سومالی ها از خروج آمریکا وحشت دارند سومالی

[ad_1]

مقامات کودتای ایالات متحده را برای عقب نشینی نیروهای خود از سومالی به عنوان ضربه ای در مبارزه با گروه الشباب وارد کردند.

تصمیم دونالد ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سومالی در آخرین روزهای ریاست جمهوری خود ، وحشت برخی از سومالیایی ها را برانگیخته است که از جو بایدن ، رئیس جمهور آینده خواستار لغو این تصمیم شده اند.

الجزیره در ماه نوامبر اعلام کرد ، از جمله نیروهای ویژه که به آموزش ارتش سومالی کمک می کنند ، فرماندهی نیروی هوایی ایالات متحده (AFRICOM) به طور متوسط ​​بین 650 تا 800 سرباز در سومالی دارد.

پنتاگون گفت ترامپ دستور داده است که “بیشتر” نیروهای آمریکایی “تا اوایل سال 2021” خارج شوند. “

دولت سومالی هنوز در مورد تصمیم روز جمعه توضیحی نداده است.

سناتور ایوب اسماعیل یوسف در بیانیه ای به رویترز با استناد به یک گروه وابسته به القاعده گفت: “تصمیم ایالات متحده برای خروج نیروها از سومالی در این مرحله حساس در نبرد موفق علیه الشباب و شبکه تروریستی جهانی آنها بسیار تأسف آور است.”

یوسف افزود: “سربازان آمریکایی سهم بزرگی داشته و تأثیر زیادی در آموزش و کارآیی عملیاتی نیروهای سومالی داشته اند.”

او بایدن را در توئیتی از این تصمیم انتقاد کرد.

دولت شکننده بین المللی سومالی قرار است در این ماه انتخابات پارلمانی و در اوایل فوریه انتخابات ملی برگزار کند.

نیروهای آمریکایی در عملیات علیه الشباب که حملات آنها در کشورهایی مانند کنیا و اوگاندا منجر به کشته شدن صدها غیرنظامی از جمله آمریکایی ها شده است ، تا حد زیادی از نیروهای ویژه سومالی معروف به داناب پشتیبانی کرده اند.

به گفته سرهنگ احمد عبداللهی شیخ ، که تا سال 2019 به مدت سه سال به عنوان فرمانده داناب خدمت کرد ، اگر این خروج دائمی باشد ، “این تأثیر زیادی در تلاش های ضد تروریستی خواهد داشت.”

شیخ گفت ، برنامه ایالات متحده برای گسترش دانوب به 3000 مرد باید تا سال 2027 ادامه یابد ، اما اکنون آینده آن مشخص نیست.

ویلیام لارنس از دانشگاه آمریکایی در واشنگتن گفت که این اقدام ترامپ به منافع آمریکا در شرق آفریقا لطمه خواهد زد.

وی گفت: “ضربه از نقطه نظر عملیات آمریكا این است كه با گذشت زمان توانایی خود را برای آمریكایی كردن در زمین و تعامل بیشتر با نیروهای سومالی از دست خواهد داد.”

“این یک ضربه واقعی به سومالی است. این حرکت دلیل و استراتژیک خوبی ندارد. واکنش پنتاگون بسیار منفی به نظر می رسد. “

خروج ایالات متحده در یک زمان آشفته در منطقه صورت می گیرد.

اتیوپی ، که عمدتاً به نیروهای حافظ صلح کمک می کند و هزاران نیرو به طور دو جانبه در سومالی دارد ، درگیری داخلی که ماه گذشته آغاز شد ، حواسش پرت شده است.

این کشور صدها حافظ صلح خود را خلع سلاح کرده است.

سومالی از سال 1991 توسط یک جنگ داخلی متلاشی شده است ، اما ورود نیروهای حافظ صلح در سال 2008 به جوجه کشی ساختارهای دولتی کمک کرد که اصلاحات تدریجی نظامی مانند سیستم بیومتریک حقوق و دستمزد و تشکیل دانوب را امکان پذیر می کند.

اما بسیاری از مشکلات از جمله فساد و دخالت های سیاسی در ارتش سومالی باقی مانده است.



[ad_2]