پلیس بلاروس صدها “اعتراض همسایه” را بازداشت کرد اروپا

[ad_1]

معترضان ضد دولت با ایجاد تجمعات کوچکتر در محله های مینسک ، تاکتیک ها را تغییر می دهند تا از سرکوب جلوگیری کنند.

پلیس محلی و یک گروه حقوق بشری گفتند که نیروهای امنیتی بلاروس صدها معترض را در تجمعات مینسک ، که مخالفان آنها را “راهپیمایی همسایگان” خواندند ، بازداشت کردند.

یک شاهد گفت: هزاران معترض روز یکشنبه در مکانهای مختلف ، عمدتا در مناطق مسکونی دور افتاده پایتخت ، ملاقات کردند و خواستار استعفای رئیس جمهور الکساندر لوکاشنکو در خیابان ها راهپیمایی کردند.

خبرگزاری دولتی بلتا گزارش داد ، پلیس گفت که حدود 250 معترض در مینسک بازداشت شده اند.

بلاروس از زمان انتخابات ریاست جمهوری آگوست که به گفته مخالفان تقلب شده است ، دچار بحران شده است ، چیزی که لوکاشنکو آن را انکار می کند.

در یک بنر اعتراضی آمده است: “همسایه همسایه علیه دیکتاتوری”.

“بیرون برو موش!” جمعیت شعار می دادند ، به نقل از لوکاشنکو ، که 26 سال است کشور را اداره می کند ، بی رحمانه مخالف است.

هزاران معترض در جاهای مختلف ، عمدتا در مناطق مسکونی دور افتاده پایتخت ، گرد هم آمدند و در خیابان ها راهپیمایی کردند. [AP]

اعتراضات گسترده بلاروس ، جمهوری شوروی سابق در اروپای شرقی را فرا گرفت ، زیرا نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری 9 آگوست به لوکاشنکو پیروزی چشمگیر بر حریف محبوب خود ، سوتلانا تیخانوسکایا ، داد.

وی و هوادارانش از پذیرفتن نتیجه خودداری کردند و گفتند که این رای جعلی است.

“مغرور ، شجاع ، صلح طلب”

گروه حقوق بشر ویاسنا گزارش داد ، روز یکشنبه ، پلیس بار دیگر با استفاده از گاز اشک آور و نارنجک های خیره کننده برخی از جمعیت مینسک را درهم کوبید ، و برخی در حیاط خانه ها تعقیب شدند و با باتوم مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

قبل از این تجمع ، آب انبارها ، وسایل نقلیه زرهی و ون های پلیس در مرکز مینسک مشاهده شد.

چندین ایستگاه مترو بسته شد و دسترسی به اینترنت محدود شد.

پلیس گفت حدود 250 معترض روز یکشنبه در مینسک بازداشت شدند [Stringer/AFP]

روز شنبه ، تیخانوسكایا كه اندكی پس از انتخابات تحت فشار مقامات كشور را ترك كرد و هم اكنون در لیتوانی در تبعید به سر می برد ، از معترضان حمایت كرد.

تیخانوفسکایا در بیانیه ویدئویی گفت: “من از همه کسانی که در راهپیمایی همسایگان این یکشنبه شرکت می کنند حمایت خواهم کرد.”

“ما قبلاً یک راه طولانی و دشوار را طی کرده ایم … ما انسانهایی مغرور ، شجاع ، صلح جو هستیم که قیمت آزادی را آموخته اند و هرگز موافقت نخواهند کرد که بدون آن زندگی کنند.”

تاکتیک های جدید

به دلیل سرکوب شدید در تجمعات ضد دولتی ، مخالفان لوکاشنکو تصمیم به تغییر تاکتیک گرفته و از طرفداران خود خواسته اند تا در هر منطقه از پایتخت تجمع های کوچکی برگزار کنند.

به گفته رسانه های محلی ، تقریباً 20 تجمع در شهر در روز یکشنبه ثبت شده است.

“ستونهای بزرگی از مردم ، بدون استثنا ، در تمام مناطق مینسک جمع شدند. پلیس لوكاشنكو ناامیدانه از منطقه ای به منطقه دیگر می شتابد. “

اتحادیه اروپا به دلیل تقلب در انتخابات و سرکوب وحشیانه معترضین ، لوکاشنکو و تعدادی از متحدانش را تحریم کرده است.

لوكاشنكو كه از حمايت قاطع مسكو برخوردار است ، از كناره گيري خودداري كرد و در عوض اصلاحات قانون اساسي را براي دلجوش كردن از مخالفان مطرح كرد.



[ad_2]