چرا ارتفاع کوه اورست تغییر کرد؟ | منطقه آسیا و اقیانوسیه

[ad_1]

به همین دلیل چین و نپال در مورد یک ارتفاع استاندارد جدید برای کوه اورست توافق دارند.

بلندترین کوه جهان اکنون رسماً کمی بالاتر است – و شاید این پایان ماجرا نباشد.

چین و نپال این هفته در مورد ارتفاع استاندارد جدید کوه اورست ، قله صخره ای هیمالیا که از مرز آنها عبور می کند ، توافق کردند.

هرچقدر که این امر قطعی به نظر برسد ، تغییرات زمین شناختی ، تجارت پیچیده اندازه گیری کوه و معیارهای مختلف برای تعیین بلندترین قله جهان احتمالاً اطمینان حاصل می کند که این مسئله در نهایت حل نشده است.

ارتفاع کوه تغییر می کند. حرکت صفحات تکتونیکی می تواند آن را به همان تدریجی که زمین لرزه ها می توانند آن را پایین بیاورند ، بلند کند.

دانگ یامین ، یکی از اعضای یک تیم چینی که اوایل سال جاری ارتفاع اورست را کشف کرد ، گفت: نیروهای تساوی می توانند به حفظ ثبات در طول زمان کمک کنند.

وی به خبرگزاری رسمی شینهوا گفت: “طبیعت تمایل به ایجاد تعادل دارد.” به عنوان مثال ، دانگ از زمین لرزه ای عظیم در سال 1934 نام برد که طی چند دقیقه افزایش مداوم ارتفاع را از بین برد.

کوه ها را اندازه گیری می کند

برای اندازه گیری کوه بیش از یک راه وجود دارد. سال گذشته ، یک تیم نپالی یک مارکر ناوبری ماهواره ای را در بالای اورست قرار داد تا موقعیت دقیق آن را از طریق ماهواره های GPS اندازه گیری کند.

یک تیم چینی در بهار شمالی مأموریتی مشابه را به عهده گرفت ، اگرچه از صورت فلکی چینی BeiDou در ماهواره های ناوبری ، همراه با تجهیزات دیگر استفاده کرد.

در همان زمان ، خدمه نپال اندازه گیری هایی را با نسخه های مدرن و مجهز به لیزر از ابزارهایی به نام تئودولیت انجام دادند که اولین بار برای اندازه گیری ارتفاع کوه در سال 1856 با اندازه گیری زاویه ها با استفاده از مثلثات انجام شد.

تیم نپالی همچنین از رادار نفوذپذیر زمین برای اندازه گیری مقدار برف و یخ نشسته در بالای بلندترین صخره خود استفاده کرد.

چین و نپال از رقم رسمی جدیدی به ارتفاع 8،848.86 متر (29000 فوت) از سطح دریا رونمایی کرده اند. توافق نامه اعلام شده در روز چهارشنبه به عنوان نشانه های رشد روابط سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی دو کشور اعلام شد.

ارتفاع جدید 0.86 متر (دو فوت) بالاتر از بالاتر از دو رقم قبلی کشورهای داده شده توسط نپال است. این دو سال از ارتفاع واقعی کوه جدا شده اند.

اندازه گیری ارتفاع همیشه پیچیده بوده است ، زیرا سطح اقیانوس ها بسته به جزر و مد ، مغناطیس و سایر عوامل بسیار متفاوت است. افزایش سطح دریا عامل دیگری برای اندازه گیری های بعدی ایجاد می کند.

اینکه از سطح دریا چقدر بالا است فقط یکی از راه های اندازه گیری ارتفاع کوه است. یکی از دلایلی که اورست جایزه را از آن خود کرد این است که پایه آن در بالای پا قرار گرفته است.

Chimborazo اکوادور با اندازه گیری از هسته زمین ، بالاترین سطح در جهان است ، بیش از 2072 متر (6800 فوت) بالاتر از اورست. با متورم شدن زمین در وسط ، کوههای کنار خط استوا از هسته دورتر هستند.

با اندازه گیری از دامنه کوه تا بالا ، Mauna Kea هاوایی بالاترین سطح است. با این حال بیشتر آنها زیر دریا هستند.



[ad_2]